Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Höja temp Fluvia push 12  (läst 628 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Doppingen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Höja temp Fluvia push 12
« skrivet: 16 januari 2022, 10:22:03 »
Hej!

Vi bor i ett dåligt isolerat hus med Bergvärme, radiatorer i alla rum förutom ett nytt badrum där vi har golvvärme. Installation enligt bild, ca 9 kvm stort med klinkers. Jag lyckas inte få golvet varmare än 26-28 grader och då blir det nedåt 19 grader i badrummet om det är väldigt kallt ute och omkring 20-21 grader när det är några enstaka minusgrader ute. Även när värmepumpen skickar ut 50-60 grader så blir det ingen skillnad från shunten. Termostaten står på 22,5 grader.

Jag har skruvat ut den ventilen som jag har förstått ska vara temperaturreglerande (röd pil på bild). Ställer jag bypassen vågrätt (helt öppen) så sjunker också temperaturen. Några tips hur jag kan få upp värmen några grader?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Höja temp Fluvia push 12
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2022, 17:24:47 »
Kolla att primärsidan är rättvänd med till och frånlopp, röret till höger ska vara tillopp och vara varmast.
Kolla då också (om du kan mäta) tempskillnaden mellan till och från på primärsidan?

Vad är det för grej som sitter på sekundärsidans retur?
Ett filter?
« Senast ändrad: 16 januari 2022, 17:26:49 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Doppingen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Höja temp Fluvia push 12
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2022, 10:10:48 »
Kolla att primärsidan är rättvänd med till och frånlopp, röret till höger ska vara tillopp och vara varmast.
Kolla då också (om du kan mäta) tempskillnaden mellan till och från på primärsidan?

Vad är det för grej som sitter på sekundärsidans retur?
Ett filter?

Hej, de är rätt, högra är ordentligt varm och den till vänster är svalare. Min bosch laser får inga bra värden på varken plaströren eller koppar.. Det är en elpatron på returen men den är inte aktiverad nu.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Höja temp Fluvia push 12
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2022, 11:16:30 »
Om det är stor tempdiff så beror problemet på att vattnet smiter fel väg lite för lätt.
Om du har öppnat primärsidan fullt så kan du prova att stänga bypassen så att cirkpumpen på pushen hjälper till att få dit värme.
Alternativet är att kolla över alla radiatorer och strypa in flödet på de som har lite för varm retur, vattnet tar alltid lättaste vägen och det är just nu inte via denna push.

Prova också att sätta dit svart eltejp på rören när du ska mäta temperaturen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Doppingen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Höja temp Fluvia push 12
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2022, 13:49:35 »
Tack! Jag provade med eltejpen men den vill inte ändå, den har nog för mycket glans.. jag provar att strypa bypass lite till så får vi se hur det går.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!