Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: MrMupp
« skrivet: 06 oktober 2020, 16:22:42 »

Det känns som att alla är överens om att 8kW pump riskerar att vara på gränsen, därav 10:an. Med stor tank till borde den ändå kunna ha en del att jobba mot även om den råkar vara lite stor, men bättre för stor än för liten antar jag?
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 02 oktober 2020, 11:31:51 »

Vinden?

Och varför så stor pump? Om det räcker med en mindre?
Skrivet av: MrMupp
« skrivet: 02 oktober 2020, 09:42:36 »

Hur mycket isolering är rimligt då? Byggaren anser att 195mm + 45mm redan är "mycket", han föreslog först 175 + 45 men jag ville ha mer. Det skulle absolut gå bra att isolera med ytterligare 45mm eller liknande på insidan, inte minst i bodelen.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 02 oktober 2020, 05:06:30 »

Isolera är kanske inte det roligaste, men det effektivaste, ser bara skillnaden i mitt hus, när jag isolerade om hela övervåningen, efter att ingenjören som bodde här innan, hade lappat och lagat med all sjöns isoleringar han hittade.
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 01 oktober 2020, 15:31:14 »

Köp isolering för pengarna istället, det är troligen det mest effektiva både mot värme på sommaren och kyla på vintern.

// Magnus
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 30 september 2020, 22:46:02 »


Ja, 500 liter blir perfekt.

Jag skulle räkna verkningsgrad efter tillgodogjord energi d.v.s. det spelar ingen roll och solpanelerna har bättre verknigsgrad, då jag i juni, juli, augusti inte kan använda energin från panelerna. Då är ju verkningsgraden 20 på solceller och 0 på solpaneler.
Skrivet av: MrMupp
« skrivet: 30 september 2020, 21:25:32 »

Okej, då låter det som att det skulle vara bättre att använda taket till att bygga ut solcellssystemet och producera el direkt. Visst bara kanske 20% Verkningsgrad istället för 80, men med en värmepump med COP på 5 går det ju jämnt ut. Strömmen går det ju att göra bra mycket roligare saker med under hela året, och en del överskott går att lagra i elnätet med.

Fortfarande eniga om att ha en accumulatortank på 500L till pumpen för bästa gång?
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 30 september 2020, 19:34:25 »

Skippa solfångare i en vp anläggning, du tjänar inte in det. Jag har det till varmvatten i min anläggning och det kommer kanske att betala sig tack vare att jag hade de mesta prylarna från början. Visst skulle man kunna klämma ut klart mycket mer kwh om man bygger en mer avancerad anläggning där solen värmer KB sidan etc på vintern men då bara rusar pengarna iväg om man inte bygger själv av gammalt skrot. Vore kul att göra men för de flesta gäller:
Keep it simple stupid.

// Magnus
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 30 september 2020, 18:06:09 »


Jag menar att Niben kommer att gå med bra verkningsgrad, genom att framledningstempen kan hållas låg, samt att inkommande köldbärare kommer att vara relativt hög under april-november.

Det betyder att värmepumpen har ett COP över 5 vid temperaturer runt nollan. Och mycket över 5 på höstkanten när köldbäraren är +10°.

Det solpanelerna kan bidra med, är att ersätta en del av de procent som fattas. Låt säga att den kortar ner värmepumpens drift med 50% under den tid som solpaneler ger energi, så är det bara 10% av den totala driftenergin som kan ersättas under april-november.

Har du ett effektbehov på 8 kW vid DUT -25°, och gradtimmarna för projektet är 105 000, så kommer du att ha ett totalt energibehov runt 21 000 kWh/år. Uppskattar att energibehovet april-november är 40% av det totala energibehovet.

Det betyder att panelerna kan ersätta 50% av kompressorns drivenergi för att producera 40% av 21 000 kWh d.v.s. 50% av 1 680 kWh drivström. Det betyder att solpanelerna kan ersätta 840 kWh/år.   
Skrivet av: MrMupp
« skrivet: 30 september 2020, 16:48:42 »

Coolt!  tummenupp

Men tänk också på att värmepumpen kan hämta hem över 80% solenergi under den tid som solpanelerna ger bra effekt.

Hur menar du?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 30 september 2020, 16:44:15 »

solvärme

Coolt!  tummenupp

Men tänk också på att värmepumpen kan hämta hem över 80% solenergi under den tid som solpanelerna ger bra effekt.



Skrivet av: MrMupp
« skrivet: 30 september 2020, 12:03:20 »

Tack för tipset om en 500-liters tank oavsett.
Skrivet av: MrMupp
« skrivet: 30 september 2020, 11:01:35 »

Jag tänker att vi kommer nyttja VV även på sommaren, och på våren är det både sol och kallt, det sägs att man ska räkna med frost fram till midsommar här.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 30 september 2020, 10:58:13 »

Du ska ha en 500 liters tank oavsett solpaneler eller inte. En 100 liters tank kan mer liknas som en värmeväxlare, och kommer snabbt påverka värmepumpens returtemperatur negativt.

Solpaneler är bra på sommarmånaderna, när du inte behöver någon energi.

Gissar utan att veta, att Nibe-installatören kommer att programmera golvvärmetemperatur d.v.s. lägenheterna blir varma, men vagnshallen måste då kompletteras med termostater eller shunt. Ja, det är väl inte helt fel, men ger inte optimal driftekonomi, samt utnyttjar inte den överkapacitet du får från jordvärmen.
Skrivet av: MrMupp
« skrivet: 30 september 2020, 09:45:47 »

Snackade med VVS-firman nu, vi kör på deras föreslagna 10kW Nibe-pump med 2x 400m jordvärmeslang. De har räknat med en liten 100L utjämningstank för golvvärmen.

Jag bad också om att få en offert på tillval med en större acctank och solvärme, det skulle kunna vara ett trevligt komplement.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 september 2020, 09:38:36 »

Med tanke på att det nästan inte är några ytterväggar på bostadsdelen kanske det blir rätt bra temp i den utan att framledningstempen behöver vara så hög?
Känns som att det kan bli rätt dyrt med radiatorer och arbetstank bara för några grader varmare i rummen.
Kanske en hi-wall fläktkonvektor typ de som säljs på Jula för 4000 kr som får komplettera golvvärmen i bostadsdelen?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 30 september 2020, 08:40:46 »

Ja, jag förstod att även lägenheterna skulle få golvvärme, i alla fall på nedre plan. Därför skrev jag "komplettera" med radiatorer.

Genom att värmepumpen är mest effektiv när den jobbar med låga temperaturer, så är det dumt att styra upp den för att lägenheterna ska bli 21°, vilket då kanske kräver 40° när det är kallt.

Först tänkte jag föreslå el-radiatorer för att komplettera den temperatur som kommer att saknas i lägenheterna, men det fanns ju begränsad tillgång på ström. Därför kom arbetstanken som förslag.

Även om det är kallt och värmepumpen inte orkar med en temperatur över 26°-28° till golvvärmen, så finns det alltid varmare vatten till radiatorerna.

Vill du inte att lägenheterna ska värmas, så är det bara att skruva ner rumstermostaten, som innebär att det endast blir golvvärmen som värmer. Det är bara radiatorerna som ska kopplas till tanken d.v.s. golvvärmen i lägenheterna går på samma matning som maskinhallen.

Skrivet av: MrMupp
« skrivet: 30 september 2020, 08:22:53 »

Kul med lite andra lösningsförslag!

I bodelen är planen fortfarande golvvärme på nedervåningen, jag har inte bestämt mig för övervåningen ännu, men jag har några rullar slang och spridningsplåt så det kanske blir det där med.

@Lexus, finns det någon anledning till just radiatorer, borde det inte gå lika bra med golvvärme eller blir det för ojämn temp i slingorna om det är så hög framledning som i VVB/acktank?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 30 september 2020, 08:16:20 »

Om du vill att installationen i verkstaden ska ha så låg strömbelastning som möjligt, och du inte är rädd för att tempen i maskinhallen kan sjunka vid kall utetemp.

En on/off på runt 7 kW utan tillskott. Till värmepumpen ansluten rumsgivare och placerad i maskinhallen. Temperatur på värmebäraren hamnar runt 30° vid kall utetemperatur.

Lägenheterna kompletteras med feta radiatorer som ansluts till en 500 liters arbetstank som laddas som varmvattenberedare. Radiatorerna får en egen cirkpump som aktiveras via en rumstermostat placerad i den kallare lägenheten. Lämplig temperatur i arbetstankens 35°-50° beroende på radiatorernas storlek.

Med 0 kW tillskott när kompressorn går och 3 kW vid larm, blir aldrig strömbelastningen högre än 4,5 Ampere.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 september 2020, 07:33:44 »

Håller med Lexus.
Visst går det få till det med kulvert och ett par luftvärmepumpar, men det blir knappast mycket billigare än en bergvärmepump som är anpassad för uppgiften.
Hart du plats för en jordvärmeslinga till och kontakter i branschen (Med tanke på verkstan) så kan det t.o.m bli billigare med jordvärme.
Är ekonomin tight är det bättre att köpa en av de billigare märkespumparna on/off än att satsa på någon form av halvmesyr som troligen ändå inte kommer att göra dig helt nöjd.
I ett golvvärmesystem borde det fungera bra med on/off utan arbetstank, det är ett så trögt system.
Försök strypa in systemet utan att aktivera några termostater första vintern, och var sedan mycket restriktiv med att aktivera eventuella termostater så du inte stryper bort tillgängligt flöde i onödan.
Speciellt i ett golvvärmesystem är det bra om man kan justera in anläggningen utan termostater, annars är risken att vissa delar av golven blir kalla medan andra är "för varma".
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 30 september 2020, 05:50:51 »

sätt takfläktar i maskindelen, för att trycka ner värmen från taket
Skrivet av: MrMupp
« skrivet: 29 september 2020, 20:00:22 »

Det känns ändå som att jag fått inse att det blir för mycket gränsfall för att försöka bygga med bara befintlig pump.

Om vi byter inriktning då, är en on-off att rekommendera kontra inverter som vi idag har i huset? Det duger kanske att ena pumpen är en inverter för att skona huvudsäkringarna? (idag 20A).

Är en inte en 10kW-pump som de rekommenderat lite väl i överkant om effektbehovet snarare är 7-8kW vinterns kallaste vecka? Det känns som risk med många start/stop då. Borde man ha en arbetstank till för att lösa det? Eller är det kanske något man bör ha oavsett om pumpen är på 8 eller 10kW?
Skrivet av: MrMupp
« skrivet: 29 september 2020, 11:52:17 »

Tack för snabbt svar!

Ute/inne-diff på 40C skulle då ske först vid -25 för absolut största delen av klimatskalet, den del med 20C rumstemp är ju bara runt 10% av de 700kvm. Ett alternativ är helt klart också att ha lite lägre temp i verkstan under de kallaste perioderna.
Det kommer inte vara några större ventilationsbehov, bodelen kommer bara användas som gäststuga och inte permanentboende.

Ett alternativ jag funderat på är att komplettera med en luft-luft värmepump i bodelen, då kan den både toppvärma den delen av byggnaden och agera AC på sommaren. Det skulle kanske underlätta även för att slippa behöva så hög framledningstemp i kulverten.

Det är såklart surt att tappa runt 1kW effekt i kulverten, men jag antar att det också är räknat utifrån när det är störst värmebehov och högst framledning?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 29 september 2020, 10:15:06 »

Nybygget har ett klimatskal på runt 700 m² som med medel U-värde 0,25 W/m²*K och ett diff ute-inne på 40° ger ett effektbehov om 7 kW. Beroende på vilken typ av ventilation som ska installeras, så tillkommer även de förlusterna. Kulverten ska ju också ha sin värmeförlust, så ja absolut minst 8 kW.

Absolut ska du installera en värmepump på plats i nybygget. Betydligt bättre att lägga kulvertpengarna på det och dessutom slippa värmeförlusterna i kulverten.
Skrivet av: MrMupp
« skrivet: 29 september 2020, 09:47:24 »

Vi bygger ny maskinhall/gäststuga och tanken var att gräva mer kollektorslang och ansluta nybygget till befintlig 1år gammal Viessmann 333-G (331.C12), men nu har VVS-firman som sköter jobbet i nybygget kommit fram till att den inte kommer räcka till.

Förutsättningar:
Jordvärme, idag 400m slang.
Villa på ~140kvm, värmekrav inte helt fastställt, men gamla pumpen (16 år gammal Thermia Villa 75) gick in med elpatron när utetemp gick under -25C.
Golvvärme i bad/tvätt och i övrigt moderna radiatorer (Purmo).

Nybygget som kräver värme är uppdelat i tre delar:
- Maskinhall på 115kvm och 5,5m takhöjd, här vill jag ha cirka 15C.
- Bodel på 2x36kvm i två plan, normal innomhustemp, cirka 21-22C
- Förråd/hönshus 36kvm i ett plan, normal takhöjd. Ska bara hållas frostfritt, cirka 5C.

Uppvärmning via vattenburen golvvärme i plattan.

Isolering nybygget:
Väggarna blir 195mm reglar med isolering + 45mm klimatskiva utanpå.
300mm isolering i plattan.
Lösull i tak (500mm? kan säkert anpassas)

Utöver värmebehovet till nybygget krävs en kulvert på cirka 40-50m.
Beläget i Hälsingland.

VVS-firman säger att nybygget kräver minst 8kW effekt för uppvärmning, och att kulverten tar 1kW ytterligare.


Är 9kW+ i uppvärmningskrav rimligt för nybygget eller tar de i? Med deras beräkning på 8+9kW kommer elpatron gå varm i nuvarande pump.

Deras förslag är att istället installera en ny Nibe F1245-10kw i nybygget, men jag slipper gärna 2st pumpar att hantera om det inte verkligen behövs.

Det finns säkert många lösningar på problemet, inklusive att byta ut befintlig pump mot en större, alla tankar/idéer uppskattas.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!