Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Spruckna klämringar pÃ¥ Kb-rören  (läst 1726 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
Spruckna klämringar på Kb-rören
« skrivet: 30 januari 2009, 16:51:22 »
Idag har rörisen varit här. Det var lite läckage på Kb-rören och jag, liksom rörisen, trodde att det handlade om att efterdra en smula.

Så lätt var det inte.

Det visade sig att flera klämringar hade spruckit. Sju stycken konstaterade vi säkert var spruckna. Installationen är 2,5 år gammal och rörisen hade aldrig råkat ut för något liknande.
Det är i sig inget problem, han har åtagit sig att ordna alltsammans utan kostnad, men frågan är nu om han ska löda alltsammans eller om det kan röra sig om materialfel och det bör funka med nya grejer helt enkelt. Han är själv framför allt inne på att löda alltsammans, men jag ser inget självändamål i lödningen även om det då blir garanterat att felet inte kommer återuppstå.

Har någon råkat ut för något liknande? Kika på bifogade, ganska lågupplösta, bilder där brottytorna syns tydligt på tre av klämringarna. Något tips i allmänhet? Kb-tempen har inte varit extremt låg någon gång sedan installationen, som lägst har utgående temperatur varit -3.

En tacker på förhand
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Spruckna klämringar på Kb-rören
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2009, 21:04:08 »
Ett rätt vanligt fel.
Jag skulle se till att sätta gängtätning så att vatten inte kan fylla gänggångarna, med sprängning som följd.
Har svårt att tro att det skulle inträffa om man sätter gängtätning i muttern. (En mjuk typ så att du kan få upp dem om det skulle behövas.)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Spruckna klämringar på Kb-rören
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2009, 22:03:11 »
Se tidigare tråd : Klämringskopplingar på köldbärarsidan
« skrivet: 05 December 2007, 22:39:00 »

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Spruckna klämringar på Kb-rören
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2009, 08:46:54 »
Bugar och tackar allra ödmjukast. Det var visst inte bara jag som råkat ut för detta........
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Jan Ohlsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Spruckna klämringar på Kb-rören
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2009, 13:42:56 »
Om problemet beror på att kondensvatten fryser i klämringens gänga och spränger klämringen, så är väl det enklaste att lägga fett i gängan innan man drar klämringen. Fettet påverkar inte funktionen för övrigt och hindrar inte att man lossar klämringen om det skulle behövas.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Spruckna klämringar på Kb-rören
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2009, 16:26:06 »
Slutrapport.
Det bidde byte av klämringarna till slut. Rörisen hade fixat en speciell pasta för ändamÃ¥let (kommer inte ihÃ¥g namnet, men geggan var svart) och andra i branschen övertygade honom om att det skulle göra susen och att felet inte skulle Ã¥teruppstÃ¥. Nu är det tätt  :)
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!