Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med matning för raddar!  (läst 5383 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ippodrome

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp med matning för raddar!
« skrivet: 06 november 2013, 19:10:28 »
Håller på och river i vardagsrummet samt ett sovrum på nedre planet i huset, har beslutat mig för att konvertera till vattenburet från direktverkande el m luft/luft pump...

Nu blev det dock lite bråttom då jag innan jag kan bygga igen (inner)väggarna m isolering och osb/gips måste pexrir dras från tvättstugan till vardagsrum och sovrum genom hallen för 5 kommande radiatorer.
Har räknat mig fram till att det behövs
vardagsrum 2st C22-6010   (DT30 853W    H600 L1000) ca 14meter till första och sen 1 meter till andra
sovrum 2st C22-4508   (DT30 530W   H450 L800) ca 18meter till första och 1 meter till andra
hall 1st C22-6010   (DT30 853W    H600 L1000)  4m frÃ¥n fördelningspunkt i tvättstuga

Jag behöver 2 matningar en till vardagsrum och en till sovrum, hall-radiatorn kan läggas på valfri dvs där den passar bäst!

Min frÃ¥ga är nu hur grovt behöver  jag dra för dessa radiatorer!
Alltså två matningar ena med 2 rad på och andra med 3 rad på.

Hoppas nÃ¥n kunnig har lust att guida mig!  ::)
Bor i Sthlm's norra del. 1,5 plans villa på 178m2.
Platta på mark, byggt -80.
Elraddar och en Panasonic LLVP från -09.
Planerar konvertering för ökad komfort!
Nuvarande elnota slutar på ca 16000kwh men med dålig vinterkomfort med ojämn värme i huset och ett sabla vinande från LLVP.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Hjälp med matning för raddar!
« Svar #1 skrivet: 06 november 2013, 21:36:53 »
Jag drog 22mm pex i samtliga stammar och avstick till varje radiator i 15mm.(har 8 raddar i varierande storlek, och har HÖGT flöde i den längst bort,med cirkpumparna på ställda på 6watt :)). Tog dessa mest för att det är enkelt att hålla sig till bara 2 dimensioner och kopplingarna är billiga. 22mm borde räcka bra för dina, kapaciteten i teorin är 5-6kw för 22mm(rätta mig gärna någon, länge sedan jag läste på om detta), men i praktiken är det nog mer.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med matning för raddar!
« Svar #2 skrivet: 06 november 2013, 21:38:17 »
Det brukas rekommenderas max effekt på 1,5 kw på 15 mm rör och 5 kw på 22 mm rör.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Hjälp med matning för raddar!
« Svar #3 skrivet: 06 november 2013, 21:47:53 »
22 koppar eller pex i stammarna. 15 till raddarna. Vill rörpularen dra 12 till raddarna "för att det blir enklare" så säg att du vill ha 15 iallafall. 12 rör fungerar bäst med oljepanna eller fjärrvärme (högtemp)
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad ippodrome

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med matning för raddar!
« Svar #4 skrivet: 06 november 2013, 22:58:01 »
Super, tre snabba svar!
Tack för att ni tog er tid att svara!  tummenupp

Bor i Sthlm's norra del. 1,5 plans villa på 178m2.
Platta på mark, byggt -80.
Elraddar och en Panasonic LLVP från -09.
Planerar konvertering för ökad komfort!
Nuvarande elnota slutar på ca 16000kwh men med dålig vinterkomfort med ojämn värme i huset och ett sabla vinande från LLVP.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Hjälp med matning för raddar!
« Svar #5 skrivet: 07 november 2013, 08:47:52 »
Ge nu rören lite spelrum om du ska gÃ¥ igenom vägg eller lägga i andra oÃ¥tkomliga ställen. SÃ¥ du slipper knirkande i väggarna när rören expanderar. Sök pÃ¥ knäppning eller knäpptank i detta forumet sÃ¥ fÃ¥r du en anledning  :) Lycka till med bygget!
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med matning för raddar!
« Svar #6 skrivet: 07 november 2013, 09:45:31 »
Mmm, precis.

Jag borrade typ 10 mm större hål än nödvändigt, centrerade rören, och satte sedan latexfog runt om för att de garanterat inte skall gnida mot trä eller spånskivor - vi har ett "knäpptyst" system.
Tänk på att det måste finnas expansionmöjligheter för ledningarna om du har lite längre raksträckor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ippodrome

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med matning för raddar!
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2016, 15:32:12 »
DÃ¥ är man tillbaka efter poolbygge och annat kul här hemma...  wave

Har varit in på Kotly.com och plockat lite.

Har räknat ut lite effekter för de olika rummen, känns dom rimliga?
Kök:    2st typ22 600*900 ca 1450w (20m2)
V-rum:  2st typ22 600*900  1500w (21m2)
Sov1:   2st typ22 600*800 1200w (14m2)
Sov2:   avvaktar med detta... förmodligen fläktkonvektor
Sov3:   1st typ22 500*800 550w (10m2)
Sov4:   1st typ22 600*1000 850w (ca 12m2)
Sov5:   1st typ22 600*1000 850w (ca 12m2)
Sov6:   1st typ11 500*1200 500w (ca 9m2)
Wc bv:  1st typ22 500*800 500w (4m2)
Hallbv: 1st typ22 400*1100 700w bv öppen trapp mot öv
Wc öv:  golvärme (el)
Allrum: 1st typ22 500*800 550w 550w (ca 10m2)

Det blir ju tot 8650w, då har jag räknat m2*50w för varje rum.
Är det riktigt tänkt?
Är en 8kw pump lagom dimensionerat i norrort, sthlm med de här behoven?

Har ju som tidigare skrivits förberett med PexRiR 20mm så de större radiatorerna kommer ligga två på samma slinga, köket på en, vardagsrum på en, sovrum 4 och 5 på en. Och tre små på övervåningen kommer ligga ihop, och till sist sovrum 1 och wc nere tillsammans.


Hur ser det ut tycker ni?

Har idag bara elraddar och en L/LVP så det lutar åt att skicka in en L/VVP istället för Nibe Compacten som står på lånad tid i tvättstugan!
Har kikat på Mitsu Zubudan, Panasonic och Bosch.
Har tänkt skruva/pressa det mesta själv, antagligen tar jag hjälp med inkoppling på pumpen,
Blir förmodligen en splitmodell så sugningen får antingen morbror eller en kompis stå för, båda certade.

Bifogar ritning och shoppingkorg från kotly om nån orkar glutta...
Tack på förhand! :)
« Senast ändrad: 15 januari 2016, 13:23:13 av ippodrome »
Bor i Sthlm's norra del. 1,5 plans villa på 178m2.
Platta på mark, byggt -80.
Elraddar och en Panasonic LLVP från -09.
Planerar konvertering för ökad komfort!
Nuvarande elnota slutar på ca 16000kwh men med dålig vinterkomfort med ojämn värme i huset och ett sabla vinande från LLVP.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med matning för raddar!
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2016, 20:23:44 »
Varför ska du ha 500 watt i en liten WC pÃ¥ 4 m2?  I ena sovrummet hade du tvÃ¥ radiatorer som ocksÃ¥ gav mycket effekt i förhÃ¥llande till m2. Jag hade räknat pÃ¥ 70 watt/m2 om det blir rimliga värden. För dÃ¥ kommer du klara dig med lägre framledningstemperatur. Nu titta inte jag pÃ¥ ritningen sÃ¥ noga. Men du har väl ökat effektbehovet i beräkningarna om du tex har en eller tvÃ¥ ytterväggar? Och om du har friskluftsventiler i vissa rum?  Räknar man hyfsat noga sÃ¥ blir det jätte bra.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad ippodrome

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med matning för raddar!
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2016, 23:03:46 »
Varför ska du ha 500 watt i en liten WC pÃ¥ 4 m2?  I ena sovrummet hade du tvÃ¥ radiatorer som ocksÃ¥ gav mycket effekt i förhÃ¥llande till m2. Jag hade räknat pÃ¥ 70 watt/m2 om det blir rimliga värden. För dÃ¥ kommer du klara dig med lägre framledningstemperatur. Nu titta inte jag pÃ¥ ritningen sÃ¥ noga. Men du har väl ökat effektbehovet i beräkningarna om du tex har en eller tvÃ¥ ytterväggar? Och om du har friskluftsventiler i vissa rum?  Räknar man hyfsat noga sÃ¥ blir det jätte bra.

Tack för ditt svar Mr.Henke!  :)
Toaletten är faktiskt en tankevurpa!  :o

Men sovrummer ligger där i krokarna enligt Dimensioneringsguiden på Lenhovdas (http://lenhovdaradiatorfabrik.se/hjalpmedel/dimensioneringsguide/) hemsida. Guiden säger 991w och jag satte 1200w för att ha marginal. Likaså i v-rummet, enligt guiden 1360w och jag har dryga 1500w.

Är det snålt räknat menar du? Finns det nån bättre guide att gå efter?

Jag skrev iofs inte nåt om huset.
Det är byggt -80, platta på mark (dåligt isolerad med kalla golv) 3-glasfönster från byggåret som inte lever upp till dagens standard. Mekanisk frånluft.
Jag valde byggår 1975-1979 i guiden med tanke på ovan faktorer.
Bor i Sthlm's norra del. 1,5 plans villa på 178m2.
Platta på mark, byggt -80.
Elraddar och en Panasonic LLVP från -09.
Planerar konvertering för ökad komfort!
Nuvarande elnota slutar på ca 16000kwh men med dålig vinterkomfort med ojämn värme i huset och ett sabla vinande från LLVP.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med matning för raddar!
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2016, 06:21:20 »
Nja snålt och snålt. Vissa rum har du ju över 100 w/m2. Men samtidigt så är totalen på 50 watt/m2 skriver du. Det är den jag tycker är lite snål. För två är sen gjorde jag en konvertering till vattenburet i ett hus från slutet på 70-talet. Då räkna jag 60 watt/m2 om rummet hade en yttervägg. 65-70 watt vid två ytter väggar. Jade rummet tex en dörr eller ett stort fönster så också 70 watt. Det gjorde att det behövs aldrig högre än ca 48 graders framledning när det är som kallast. Och då fungerar värmepumpen bra.
Jag tycker du ska lägga ner lite extra tid och välja rätt effekt för varje rum och då även effektklass på radiatorn så den passar snyggt under fönstret. Tex inte en kort pc22 om fönstret är längre. Ska se om jag kan titta på ritningen på jobb idag. Snåla inte med rördimensionen.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med matning för raddar!
« Svar #11 skrivet: 15 januari 2016, 07:03:28 »
Tittade lite till på ritningen nu. Det ser ju rätt bra ut. Men tänk på att det är inte lönt att överdriva effekten i ett rum. Det är det rum som är snålast dimensionerat som får bestämma vilken framledning som behövs. Så har du gjort en miss i ett rum genom att välja för klena radiatorer så får du strypa resten av huset. Och då har du ingen nytta av det.
När du säger totalen är 8.5 kw ungefär så bblev det 50 watt/m2. Men beror det på att du inte har tänkt sätta radiatorer i alla utrymme? Försök förbered för att kunna bygga vidare så du får värme i alla utrymme. Eller du tänkte behålla vissa el element?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad ippodrome

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med matning för raddar!
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2016, 15:43:40 »
Hyggligt med feedback!  tummenupp

Har filat lite på effekterna, jämfört siffrorna efter guiden med att räkna 70w/m2.
Nu känns det mer balanserat tycker jag oxÃ¥.  :)
Dock åkte ju totalen upp en del... Fortf 8kw pump eller ska man gå upp i storlek?
Tänker mig att merparten av dom kommer köras utan termostat, verkar vara att föredra enligt info här på forumet.

Har en annan fundering, tycker bottenslutna radiatorer är snyggare än sido.
Ändrade lite i min plan och körde mestadels 500 höga raddar med det i åtanke.
Hur mycket plats under radden kräver det jämfört med sidoanslutning?
Vilken höjd pÃ¥ underkant radd ska man räkna med?  ???
Bor i Sthlm's norra del. 1,5 plans villa på 178m2.
Platta på mark, byggt -80.
Elraddar och en Panasonic LLVP från -09.
Planerar konvertering för ökad komfort!
Nuvarande elnota slutar på ca 16000kwh men med dålig vinterkomfort med ojämn värme i huset och ett sabla vinande från LLVP.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med matning för raddar!
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2016, 22:47:06 »
Mvilken effekt du ska ha på värmepumpen vill jag inte svara på nu. Tror det är ca 15 cm från golvet som är standard montering på en radiator. Men är inte alls säker. Bara för att du summerar ihop effekten på dina radiatorer och det blir mer så kommer ju inte huset behöva mer effekt. Den stora fördelen är att värmepumpen blir effektivare och går billigare. En värmepump tappar mycket effekt när man kommer upp och behöver mer än 50 grader. Titta på en effektkurva på en värmepump vad skillnaden är mellan 35 och 50 graders framledning så ska du se att det skiljer en hel del. En vp kanske ger som ett ex 8 kW vid 45 graders framledning. Men bara 7 kW om den behöver ge 55 graders framledning. Så därför är det oerhört viktigt med valet av effekt på radiatorerna. Du har ju guld läge som ändå ska konvertera. Så stressa inte. Tänk igenom det väl så kommer du bli super nöjd. Hade du tänkt ha radiatorer i alla utrymmen?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad ippodrome

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med matning för raddar!
« Svar #14 skrivet: 16 januari 2016, 11:27:38 »
Men jag summerade de effektbehoven jag räknat fram genom lenhovdas guide och det blev va 10kw, därav min fråga.
Har ju iaf samma effektbehovssiffror om jag räknar på 70w/m2 så det borde ju vara bra. Är det att utnyttja guldläget väl eller anser du/ni att jag ska jobba ännu mer på det? Vill helst inte ha grövre än dubbelpanelsraddar.
Zon3 är iofs rätt stor i guiden...
Har pillat med rettig calculator men blir inte klok pÃ¥ det...  :(


Har tänkt radiatorer i alla utrymmen förutom WC på öv, hall uppe, sovrum2. Tvätt undrar jag om det behövs. Har elementet avstängt där sen vi flyttat in och det har aldrig varit ett problem. Där kommer ju innedelen stå så det ska väl läcka lite värme där i fortsättningen oxå, men kanske sätter in ett litet då vvb är äldre och säkert läcker mer...

Har ju direktel och llvp idag, såg ut så när vi flyttade in för 3år sen så jag har inga siffror på förbrukning utan pumpen. Tyvärr!
Och förra ägaren gÃ¥r inte att be om hjälp med historik.  :-\
Bor i Sthlm's norra del. 1,5 plans villa på 178m2.
Platta på mark, byggt -80.
Elraddar och en Panasonic LLVP från -09.
Planerar konvertering för ökad komfort!
Nuvarande elnota slutar på ca 16000kwh men med dålig vinterkomfort med ojämn värme i huset och ett sabla vinande från LLVP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!