Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NIBE Fighter 360P: LP Larm + "VV-givare" och vinterläge oberoende vad ställer in  (läst 3473 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke Olsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Läget är att pannan i huset, en NIBE Fighter 360P visar LP Larm och ""VV-givare"  samt att oberoende vad man ställer in så går den tillbaka till vinterläge utan auto ens. Har kollat ventilerna samt skakat ur filtret i pannan. Vad göra?
« Senast ändrad: 31 januari 2020, 13:29:07 av Micke Olsson »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Fungerar fläkten som den ska? Är det drag i kanalerna så att t.ex. ett hushållspapper sugs fast i frånluftsdonen? Tempgivare är ganska lätta att byta. https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/fighter-360p-135kw-cu-089370/083-temperaturgivare-till-nibe-varmepump.html
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Micke Olsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja luften in i systemet från rummen verkar det inget fel på och ventilerna är rena.
Kan systemet komma i olag om ett av rummen med ventiler är mycket kallare än övriga? Så är det nämligen här av vissa skäl så nu testar jag; efter en omstart av pannan, att täppa till flödet i ventilen i detta kalla rum. Nu har pannan kört en stund och det har än så länge inte larmat något samt att det gått att ställa om årstidsintställningen. Angående den senaste; vad är optimalt? Jag valde vår/höst nu; det ju ganska varmt denna vinter.... Nu återstår att se om larmen håller sig borta samt om årstidsintställningen håller sig kvar.

EDIT: Nu har den slagit om till årstidsintställningen "vinter" igen men ännu utan LP-larm...  :(
« Senast ändrad: 31 januari 2020, 11:55:34 av Micke Olsson »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ok, bra att luftflödet verkar stämma med det normala. Man kan säga att denna typ av traditionell frånluftsvärmepump som 360P är brukar klara värmen i huset ner till ca +6°C om man snålar med varmvattnet. Kompressorn ger ca 2 kW värme när den går. Sedan måste el-patronen gå in och hjälpa till. Kanske den då växlar automatiskt till vinter-läge om det är kallare än 6° ute(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Micke Olsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tror inte den växlar om automatiskt; minns inte att den gjorde det förra vintern. Jag ser att elförbrukningen gått upp rejält jämfört med förra vintern så något ÄR fel eftersom det är mycket varmare denna vintern, men hade hoppats kunna fixa det utan att kontakta experter.


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Vad är det för förångnings- och avluftstemperaturer när kompressorn gått en stund? Om det är strul med kompressorn så den måste bytas blir det tyvärr kostsamt och det krävs en kyltekniker som felsöker och går igenom den. Om kompressorn och annat fungerar som det ska sparar den i alla fall ca 8000 kWh på elräkningen per år i ett medelstort hus.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Micke Olsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur ser man dessa temperaturer? Förstår mig inte på menysystemet riktigt....
Elementen är  olika varma i olika rum... Kan det vara nåt med cirkulationspumpen? I manualen står det något om att man kan lufta den men antar att detta inte riktigt har att göra med LP-larmen etc att göra?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Förångningstemperatur visas i meny 5.0, avluftstemperatur visas i meny 5.1 och frånluftstemperatur i men y 5.2. Om det kommit ett larm kan man se dessa temperaturer vid larmtillfället i meny 9.3.1.10 (förångningstemp) och 9.3.1.11 (avluftstemp) och 9.3.1.12 (frånluftstemperatur).

Om cirkulationspumpen har havererat blir det kallt i hela huset, inte bara något enstaka rum. Lufta pannan gör man med säkerhetsventilen nr 52 som brukar ha röd hatt. Vrid moturs tills den kuggar över och det kommer en skvätt vatten i spillkoppen på undersidan pannan.

EDIT: Rättat felaktiga menynummer som är svårlästa i manualen.
« Senast ändrad: 31 januari 2020, 13:28:21 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Micke Olsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok. Tack. Ska kolla. Har annars kollat runt lite i manualer och inser att symbolen för att kompressorn arbetar inte syns dvs den jobbar ju inte då alltså.... Finns det nåt sätt att få igång den själv eller är det experter nästa?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det går att ställa in den att fungera som enbart en elpanna i meny 9.1.1, kolla vad som står där. Annars är det konstigt om inte kompressorsymbolen syns. Däremot kan det vara så att symbolen syns men kompressorn har havererat och står stilla men det hör man på bullernivån från värmepumpen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Micke Olsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur blir bullernivån menar du? Att den väsnas eller att den blir helt tyst? Ljudet nu är som det varit hela tiden; ett "milt" sus-brummande eller vad man ska säga...

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Oj, ja kompressorn hörs garanterat om den fungerar. Brukar ligga på runt 45 dB(A) som man kan mäta med bullermätare eller t.ex. Arbetsmiljöverkets App. Om det mest susar med bara lite svagt brum så är det endast fläkten som går. Hur stor är er totala elförbrukning per år, hur stort är huset och i vilken del av landet ligger det?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Micke Olsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det går att ställa in den att fungera som enbart en elpanna i meny 9.1.1, kolla vad som står där. Annars är det konstigt om inte kompressorsymbolen syns. Däremot kan det vara så att symbolen syns men kompressorn har havererat och står stilla men det hör man på bullernivån från värmepumpen.

Nu har jag bekantat mig lite med menysystemet och kan navigera runt men hittar ingen meny "9" alls. Menyerna går till "8"-nivån bara vad jag kan se eller är det nåt speciellt knep att nå 9an?

Utloggad Micke Olsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag kollar nu den här automatsäkringen (nr 7) i manualen, den som ligger bakom kåpan i mitten till höger. Switchen pekar uppåt och en lite röd markering syns. Betyder denna att den löst ut? Vågar man testa att föra denna switch tilbaka?

EDIT: Nu sett i manualen att de ska peka uppåt dvs den verkar inte ha löst ut....
"Automatsäkringen  (7)  är  åtkomlig  bakom  den  övrefrontluckan och är placerad till höger på panelen.Normalläge på automatsäkringen är ”1” (uppåt)."
« Senast ändrad: 31 januari 2020, 14:06:47 av Micke Olsson »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Man väljer i men 8.1.1. om det ska vara normal meny, utökad eller servicemeny (9.x.x.x.) "Service, visar alla menyer, återgår till föregående menynivå 30 minuter efter sista knapptryckningen"

Visst kan man testa om automatsäkringen stänger av strömmen som den ska och återstarta värmepumpen. Det kan då ta 15-25 min innan den försöker starta kompressorn igen även om värme behövs.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 649
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!