Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konstig slembildning i tryckströmställare till hydroforpump.  (läst 5266 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
Jag har nu hjälpt en gammal granne två gånger inom två år att fixa vattenförsörjningen på gården p.g.a. att det bildas ett underligt slem under membranet på tryckströmställare, i konsistens och färg lika vaselin, men det är inte fett. Det är vattenlösligt och går att rensa bort genom att skruva isär membrankammaren och skrapa bort det.
Problemet uppmärksammas på så sätt att pumpen inte startar vid normala 3 kg tillslaget utan startar först vid lägre tryck eller startar först när man slår på tryckströmställaren.
Det är en ejektorpump och tryckströmställaren är monterad med en unionkoppling med ett 10cm vertikalt påstick direkt på röret mellan pumpen och hydroforen efter backventilen.
Kan inte fatta vad det kommer ifrån eller hur det bildas. Någon bakterie? Eller varför det just avlagras i påsticket som tryckström-ställaren är monterad på.
C-C eller någon annan kanske vet vad det beror på, jag fattar inte vad det kommer ifrån.
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Fel på tryckströmbrytare beror nästan alltid på kalk eller järn, torkar du "slemmet" får du ett vitt "kalkpulver".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
Ja det kan stämma att det är någon form av kalk. Det var vit avlagring i den gamla tryckströmbrytarens anslutning nu som jag böt för två år sedan.
Det är mycket kalk i borrade brunnar här i trakten utanför Enköping.

Men konstig konsistens och varför koncentrerat i tryckströmbrytaren?
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Vattnet blir stillastående uppe i T-röret mot tryckströmbrytaren .
därav. bildas det avlagringar

Kan du ta en bild på hur den är monterad ?

Enköping har sjukt hÃ¥rt vatten.  har satt nÃ¥gra filter i dom krokarna för mÃ¥nga Ã¥r sen ..
har för mig det va 16-17 dh  help 
det behövs riktiga avkalkningsfilter där ,, bytte en oljepanna där pÃ¥ 80 talets början   VV slingan  gick igen pÃ¥
mindre en 6 mÃ¥nader ,,, :'(   Vi böt pannan till en med VVB ,
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Kan det tänkas bli något galvaniskt fenomen som följd av att tryckströmställaren, förutom att vara metalliskt förbunden med vattenledningarna, dessutom är kopplad till elnätets skyddsjord?
I så fall skulle man kanske kunna minska problemet genom ersätta påsticket med en bit PEX-rör.

Ytterligare en möjlighet är att det blir en luftkudde stående längst upp i påsticket och i tryckströmbrytarens membrankammare, och att avlagringarna är något som fälls ut i gränsskiktet mellan vatten och luft.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
Jag är medveten om att det blir stillastående vatten i påsticket. Det går ett 32mm Cu-rör mellan ringpumpen och hydroforen. På detta är ett 16mm påstick tot. ca 150mm vertikalt ditlött inkl. unionen som med gängad direkt i tryckströmbrytaren.
Hela unionkopplingen och membrankammaren var fyllda med denna gele.

Kan ta en bild i helgen när jag kommer ut igen.

Jag har själv en brunn i samma område med kalkrikt vatten. Hade tur och få ett filter av min svägerska som varit monterat i Höör tidigare och inte behövdes längre, när kommunen numera avhärdar vattnet.
Monterade det i stugan och oj vilken skillnad och slippa all beläggning på diskbänk och i kastruller.
Behövde bara importera och byta ventilsatsen, frÃ¥n USA. 
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
Jag tog några bilder på montaget och den gamla tryckströmbrytaren som jag böt förra gången. Det hade bildats vit pulver i anslutningsgängan som verkade vara kalk, i vart fall smakade det inte salt. Det kunde i och för sig vara korrosion från aluminiumet i anslutningsstossen.
« Senast ändrad: 17 augusti 2015, 21:42:24 av JPEG »
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag tog några bilder på montaget och den gamla tryckströmbrytaren som jag böt förra gången. Det hade bildats vit pulver i anslutningsgängan som verkade vara kalk, i vart fall smakade det inte salt. Det kunde i och för sig vara korrosion från aluminiumet i anslutningsstossen.

Det bildas en elektrokemisk reaktion tillsammans med vattnet, bakom syns grönt på rördelarna och det hänvisar till att vattnet innehåller partiklar av järn kanske?
Den nya tryckbrytaren är monterad med en blandning av koppar mässingsdelar samt då gjutna aluminiumdelen på tryckbrytaren som är sämst korrosionsbeständig
Elkabeln till tryckbrytaren har en ledare som är röd vilket ger att den urspungliga elinstallationen till pumpen är nånstans vid 1960?
På den tiden var det inte så noga med jordningskabeln i marken, oftast en bit järn eller järnröret från brunnen gick bra som jordning, fukt ger el-läckage och problem med korrosion i rörsystemet

Prova med att flytta upp tryckbrytaren med en 30cm bit av pex, det kanske hjälper
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
Nja eldistributionen till fastigheten är nyligen helt ombyggd av Vattenfall till jordkabelsystem. Röranslutningen är normalt materielval där rörkopplingar alltid är utförda i mässing för CU.
Samtliga rörledningar i mark är utbytta vid pumpbytet till PEM-slang. Det gröna är ärgbildning och förmodligen rester av flussmedel från lödningen.
« Senast ändrad: 19 augusti 2015, 08:26:22 av JPEG »
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 657
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!