Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Ämnet startat av: Heat? skrivet 13 februari 2005, 19:44:10
-
En fundering...
I nuläget kör jag kupevärmare/motorvärmare ca 2h per dag ca1500W =3kwh/dag dett gör jag uppskattningsvis Nov-Mars=5 månader ~150dagar-60 helgdagar=90 dagar x 3=270kwh
Om jag skulle använda garaget och dra igång radiatorn där inne så att det är min 10C(30m2) skulle det löna sig? Man slipper i alla fall borsta bort snö...
Först måste garaget transformeras från sopstation till parkering, men det skall väl ändå göras...
-
Kostar en massa rost ;)
-
VÄRM GARAGET MED EN LUFTAVFUKTARE!= VARM + TORR (ROSTFRI) BIL :D
-
Fortsätt med fläkten.
Antag att du behöver 800 W i snitt för att värma garaget under den kalla tiden, så blir det ca. 20 kWh/dygn i stället för 3 kWh/dygn med fläkt. 6-7 ggr dyrare om du eldar garaget med el. Även med en värmepump så klår du inte fläkten. Däremot kan det vara trevligt med lite värme i garaget så du kan använda det till att löda ihop nya projekt under vintern. :)
Kostar en massa rost enl. Jerry. Japp
Luftavfuktare enl. Tone. Fungerar finfint men ger inte tillräcklig effekt för att hålla ca 10 grader när det är kallt.
Jag har kört med en avfuktare under hösten/vintern för att torka upp mitt nybyggda garage + en hög råspont som jag ska klä väggarna invändigt med innan gipsen kommer på.
En luftavfuktare är ett bra sätt att hålla rosten borta på saker som förvaras i garaget under vintern. Klarar dock inte en snöig bil som kommer in varje dag.
-
Citat Sune: Antag att du behöver 800 W i snitt för att värma garaget under den kalla tiden
Hej! det är nog en rimlig gissning! men något i underkant beroende på hur bra garaget är isolerat. Oavsett så har Sune rätt och det är ju rätt logiskt om man jämför volymerna som skall värmas upp och tiden som denna skall hållas varm.
Forsätt med motorvärmaren >:( En tröst kan vara att en bil drar ca. 2 liter per mil de första 5-7 minuterna vid kallstart (-5 grader). Du sparar säkert en femma per dag med motorvärmaren. räkna så får du se, du går tom. i vinst ;D
mvh
milliwatt
-
det är ju matcho med varmgarage ;D det har ju inte grannen råd med ;)
-
;D Det är just det... går det att värma upp så skall det värmas upp... ;D
Kul att utnyttja pumpen till max... ;)
Man kan däremot använda reducerad elkost för motor/kupevärmare som ett täckningsbidrag för att värma upp garaget...
sen behöver inte totalen vara billigare, men det blir iallafall billigare än om man både värmer garaget och har bilen ute med motor/kupevärmare... ;D ;D
-
Lite effektinfo:
-11,5 grade ute och +10 grader i garaget med en fläkt på 1350 W.
Garage: 30 m2 + loft (med ståhöjd). 120 mm isol. i väggar och 170mm i taket.
-
Nån nörd borde väl ta och fixa motorvärmaruttag av samma typ som kronan har (hade?) på sina tunga fordon där man kopplade in sig på kylsystemet och värmde vattnet i en extern liten panna driven av en större blåslampa?
Med en liten värmeväxlare och en liten pump borde man kunna värma motorn till den framledningstemp man har, och med lite micklande och extern kraftmatning, ev i kombination med batteriladdning, borde man kunna använda bilens normala kupéfläkt för att värma kupén. 8)
-
Ha ha....bra.
När jag låg inne (60 talet) så skulla man lägga en plåt under traktorm med glödande kol. "Real Basic", fungerar säkert om det inte blåser kombinerat med ett hästtäcke. :)
-
Nån nörd borde väl ta och fixa
Det här forumet är nog nära nördarnas paradis... ;D ;)
Iallafall om man frågar någon "utomstående"