Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ska det verkligen se ut sÃ¥ här??  (läst 7750 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Patrik A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Ska det verkligen se ut så här??
« Svar #15 skrivet: 18 april 2016, 16:46:18 »
Hur vet man om det bara är is på borrtoppen då, kanske är hela vägen ner.
IVT greenline HA E17, 17kW värmeeffekt och 9kW eltillskott.
2 st borrhål på 150meter.
Stort timmerhus på ca 380m2 boyta, byggt 1894.
Väggar ej tilläggsisolerat.
Lösull på vinden.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska det verkligen se ut så här??
« Svar #16 skrivet: 18 april 2016, 16:50:11 »
Ja, men vad tänkte du göra åt det, det är ju det som är borrans hela uppgift, att ta värme ur berget, och det görs genom att sänka temperaturen närmast slangarna.
Har du is på både nedgående och uppgående slang även när det är plusgrader i luften så är temperaturen på brine på minussidan i hela systemet.
Det är ingen katastrof, men helst skall man ju borra så pass djupt att det aldrig frostar på inkommande ledning.

Ser jag rätt på bilden är det ju bara ena slangen som är påfrostad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Patrik A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Ska det verkligen se ut så här??
« Svar #17 skrivet: 18 april 2016, 18:11:58 »
Det är på första hålet som det är frost även på returen, så minusgrader skickas även ner i andra hålet mrn jag har runt 0 i retur på hela systemet
Funderar på om det kan vara en bra sak att pumpa ner värme på sommaren på något sätt.
IVT greenline HA E17, 17kW värmeeffekt och 9kW eltillskott.
2 st borrhål på 150meter.
Stort timmerhus på ca 380m2 boyta, byggt 1894.
Väggar ej tilläggsisolerat.
Lösull på vinden.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ska det verkligen se ut så här??
« Svar #18 skrivet: 18 april 2016, 18:13:47 »
Att man isolerar rören ut till borrhålet beror dels på att man inte vill att de ska kyla marken nära husgrunden så att marken inte fryser där. En annan orsak är att ofta gräver man ner slangarna så grunt att de skulle kylas vintertid. Markvärmeslangar brukar grävas ner en meter.

Permafrost är tjäle året runt och det kan det aldrig bli frågan om.

Är berget +5 och det är is runt slangen kommer det att ske en värmetransport till slangen. Förutsättningen för att is ska bildas runt slangen är att köldbäraren i slangen har sÃ¥ lÃ¥g temperatur att den sÃ¥ att säga suger Ã¥t sig sÃ¥ mycket värme att vattnet runt slangen fryser. Din iglooliknelse är därför fel, en mer riktig variant är: Sätt dig ute när det är +20 grader och försök bilda en igloo runt dig med hjälp av kroppstemperaturen.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ska det verkligen se ut så här??
« Svar #19 skrivet: 18 april 2016, 18:17:44 »
Att pumpa ner värme på sommaren är meningslöst. I september när det är dags att börja värma huset kommer borrhålet att ha värmts upp ändå.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Hocken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska det verkligen se ut så här??
« Svar #20 skrivet: 18 april 2016, 22:01:58 »
Att pumpa ner värme på sommaren är meningslöst. I september när det är dags att börja värma huset kommer borrhålet att ha värmts upp ändå.

Meningslöst - är inte det att ta i?  Olika borrhÃ¥l Ã¥terhämtar sig väl olika väl under sommaren?
Kan man värma hålet med energi från solfångare skadar det väl inte iaf...

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska det verkligen se ut så här??
« Svar #21 skrivet: 18 april 2016, 22:41:38 »
Den enda gÃ¥ng som det kan vara till nytta att pumpa ner "varmvatten" är när hÃ¥let är för klent dimensionerat sÃ¥ att det fryser under vintern. Med rätt "storlek" pÃ¥ hÃ¥let  Ã¥terfÃ¥r det grundvattnets temperatur pÃ¥ sommaren. Försöker man höja temperaturen pÃ¥ grundvattnet/berget blir det genast lite svettigare för det mesta av värmen följer med grundvattnet (som nästan alltid rör si mer eller mindre) bort frÃ¥n hÃ¥let.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ska det verkligen se ut så här??
« Svar #22 skrivet: 19 april 2016, 09:50:45 »
Meningslöst - är inte det att ta i?  Olika borrhÃ¥l Ã¥terhämtar sig väl olika väl under sommaren?
Kan man värma hålet med energi från solfångare skadar det väl inte iaf...
Det är inte att ta i. Från mitt borrhål har det varje vinter sedan 2002 tagits ut ca 15000 kWh värme. I slutet av sommaren är det nu högst en halv grad kallare än 2002. Hade jag varje sommar tillfört 15000 kWh värme så att nettouttaget sedan 2002 var noll skulle jag ha haft ett borrhål som var ca en halv grad varmare. Vad är vinsten med det? Lägg därtill att det kostar elenergi att få ner värmen i borrhålet. Det är en förlustaffär att försöka ladda borrhål sommartid.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ska det verkligen se ut så här??
« Svar #23 skrivet: 19 april 2016, 21:38:54 »
Jag vent återvinning och har brine temp på sommaren som ligger på som max ca 10 grader och berget ligger på ca 5.5 grad cp som pumpar runt brine drar 10 watt och går 24/7 vet inte vad det blir för kwh på en sommar men inte tror jag det blir så mycket förlust i alla fall. Självklart ska man inte värme med energi som går att använda till annat men har man spillvärme eller överskott så varför inte ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska det verkligen se ut så här??
« Svar #24 skrivet: 20 april 2016, 06:33:19 »
Drivström 36 kWh (150 dagar/år)
säg 3 graders positiv påverkan i snitt under den perioden.
det ger ca 3% högre COP/grad.
Om tappvattenförbrukningen under den perioden är runt 1750 kWh så krävs ca 583 kWh till värmepumpen.
9% effektivare drift på värmepumpen gör att man sparar ca 52 kWh under perioden.

Skulle man gud förbjude köra den vanliga cirkulationspumpen (100W?) för att värma brine så skulle det vara en gigantisk förlust.
Redan om cirkpumpen drar 20 W istället för 10W kan det bli förlust.

Jag håller med Roland, det är ingen större ide, och framförallt, det lönar sig knappast att investera i någon hårdvara som skall återföra energin.

Nu hjälper ju frånluftsåtervinningen till lite hela året, så visst blir det en större besparing än några tiotal kWh/år, men det är mer eller mindre meningslöst.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Ska det verkligen se ut så här??
« Svar #25 skrivet: 20 april 2016, 08:24:03 »
Sätt in frikyla och slå två flugor på smällen a:gl
(ledsen jag har inte läst hela tråden, bara delen om att återvärma hålet).
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ska det verkligen se ut så här??
« Svar #26 skrivet: 20 april 2016, 09:50:51 »
Drivström 36 kWh (150 dagar/år)
säg 3 graders positiv påverkan i snitt under den perioden.
det ger ca 3% högre COP/grad.
Om tappvattenförbrukningen under den perioden är runt 1750 kWh så krävs ca 583 kWh till värmepumpen.
9% effektivare drift på värmepumpen gör att man sparar ca 52 kWh under perioden.

Skulle man gud förbjude köra den vanliga cirkulationspumpen (100W?) för att värma brine så skulle det vara en gigantisk förlust.
Redan om cirkpumpen drar 20 W istället för 10W kan det bli förlust.

Jag håller med Roland, det är ingen större ide, och framförallt, det lönar sig knappast att investera i någon hårdvara som skall återföra energin.

Nu hjälper ju frånluftsåtervinningen till lite hela året, så visst blir det en större besparing än några tiotal kWh/år, men det är mer eller mindre meningslöst.
Har för mig att brine tempen ligger ca 1,5-2 grader varmare under kallaste delen av vintern. Under dom 150 dagarna lär ju vp gå en del för värme också i alla fall där jag bor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ska det verkligen se ut så här??
« Svar #27 skrivet: 20 april 2016, 12:41:20 »
Nu hjälper ju frånluftsåtervinningen till lite hela året, så visst blir det en större besparing än några tiotal kWh/år, men det är mer eller mindre meningslöst.
Frånluftåtervinning är lite annorlunda då värmen tillförs kontinuerligt under året. Den försvinner inte ut i berget som sommarvärmen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!