Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur funkar värme styrningen?  (läst 37046 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #75 skrivet: 16 november 2011, 23:21:25 »
i takt med att tanken fylls så ökar returtempen och detta räknar av GM.
Så länge du har ett vettigt delta (kring 7) så bör du inte ändra något tycker jag.

Jag tror en del av ditt "problem" kommer lösas om du ställer in shunten till radiatorerna på max temp så den alltid är fullt öppen.

Att du startar så sällan med så liten integral tyder ju på att du inte hämtar ut så mycket effekt från tanken. Så vitt jag förstå behöver du bara skruva på tempvredet på shunten fullt öppet så är du igång och testar!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad oleandreas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tynset, Norway
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #76 skrivet: 17 november 2011, 23:53:48 »
Hei

Noen som kan guide meg litt pÃ¥ innstillinger.  Har godt isolert trehus fra 1973 pÃ¥ 2x 130 kvm, 15 radiatorer og 50 kvm med golvvarme,  Og isloert verksted-garasje  pÃ¥ 100 kvm som skal ha temperatur pÃ¥ 15 grader,

i gangkjørt 16 kW Thermia Duo for en uke siden.  fungererer greit,  men er usikker pÃ¥ instillingsverdier....

kjører for øyeblikket pÃ¥ varmekurve 40,   rom 22 grader
med starter ofte...  har begrenset starten til hvert 30 min med instillingene.

noen som har forslag til grunnoppsett ?     

max tur,  max retur, integral, rom, ....
Andreas
Tynset, Kaldeste plass i Norge !! - 30 til - 40 pÃ¥ vinteren.   trehus fra 1973,  2 x 130 kvm, och frittstÃ¥ende verksted 10 meters distans fra hus 2 x 50 kvm = 360 kvm.   oljefyr och radiatorer.  kjøpt inn 400 volt Thermia Duo 16 kW, legger golvvarme pÃ¥ 50 kvm resten radiatorer.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #77 skrivet: 18 november 2011, 00:03:49 »
du kan öka integralen till det dubbla eller till och med 200 kan du testa. Om det blir för stora svängningar i temperaturen inomhus så får du minska värdet lite.
Du bör du även öka på integral för tillsats till max 990 eller vad det nu är. Så inte tillsatts sätter igång.

Du bör även öka hysteresen. Den borde i och för sig stå på 12 men du kan lika gärna sätta den till max för nu.

Hur styr du golvvärmen
har du termostater på radiatorerna
är det ett nytt radiatorsystem eller har det använts tidigare med annan värmekälla?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #78 skrivet: 18 november 2011, 18:56:45 »
i takt med att tanken fylls så ökar returtempen och detta räknar av GM.
Så länge du har ett vettigt delta (kring 7) så bör du inte ändra något tycker jag.

Jag tror en del av ditt "problem" kommer lösas om du ställer in shunten till radiatorerna på max temp så den alltid är fullt öppen.

Att du startar så sällan med så liten integral tyder ju på att du inte hämtar ut så mycket effekt från tanken. Så vitt jag förstå behöver du bara skruva på tempvredet på shunten fullt öppet så är du igång och testar!

Nja, om jag öppnar shunten helt kommer thermostaterna stänga istället. Men jag ska prova. GM går snabbt upp till +100 efter en värmekörning, notera att systemframledningsgivaren sitter före shuntarna.
 
Nu när den interna cp står still så tömmer tanken i lugn och ro. Men jag ska prova och korta inlopps röret(de går ner 4 dm i tanken) så att det inte spolar allt varmt vatten ner i botten, ev också montera en typ av spridare (som behåller skiktningen i tanken).
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #79 skrivet: 20 november 2011, 23:57:47 »
På min tank, nibe 300l ukv, så går rören in på sidan men pekar inuti tanken upp respektive ner. Så det du säger låter som en bra idé.

Dina termostater ska strypa om det blir för varmt. Inte annars...
Att ha både termostater och shunt blir ju lite "sådär" tycker jag.
Rent tekniskt klarar du dig ganska långt både utan termostater och shunt...
Golvvärmen är en annan femma.

Nu tycker ju inte jag du ska ha "shuntar" utan bara shunt. Dvs köra rätt på radiatorerna. Och att framledningsgivaren skall sitta efter tanken.

Nu är väl detta med shunt eller inte hela världen.. men jag tycker att det är bra att exponera eventuella problem. och det görs bäst genom att du kör rätt ut, rätt på ett tag. Då blir du intvingad i att strypa in alla radiatorer. Sen sätter ställer du in termostaterna i varje rum utifrån önskad temperatur. Din lösning med tank kommer säkerställa flödet över värmepumpen även om flödet över radiatorerna kommer förändras och värmepumpen a har genom den ökade volymen också troligen mycket goda förutsättningar för en lång livslängd.



« Senast ändrad: 20 november 2011, 23:59:22 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #80 skrivet: 21 november 2011, 21:29:01 »
På min tank, nibe 300l ukv, så går rören in på sidan men pekar inuti tanken upp respektive ner. Så det du säger låter som en bra idé.

 Och att framledningsgivaren skall sitta efter tanken.


Måste fixa så att allt varmt vatten inte spolas ner i botten, så är det nu. Skulle egentligen vilja sänka flödet på den interna vp, men då kanske nåt annat ballar ur.
 
Jo, systemframledning givaren sitter efter tanken före dlnnen mellan raddar och golv. Kolla gärna pÃ¥ http://e-logger.se/e-logger_p.jpg?BB8XJEw41J 
 
Vet ej hur den uppdaterar, kanske hänger det på mej men just nu går vp i alla fall i legionela drift.
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #81 skrivet: 21 november 2011, 21:37:19 »
sänka flödet på interna VP? Antar du menar interna CP?
Den går ju bara när värmepumpen gör värme. Då ska farten vara den som värmepumpen kräver. typ 7 eller något sådant i delta över pumpen.

När värmepumpen inte längre jobbar är det bara externa CP som styr. På radiatorsidan kan det ju vara mysigt med en tryckstyrd typ alpha 2. Den varvar ner i takt med att radiatorer stryper ner.

Bilden du bifokal. Så som jag tyder den är det 40 VBf och 37 VBr. hur kan 37 vbr uppstå?? Raddar returnerar 31, golvet 27, tanken 29. vart kommer 37 från?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #82 skrivet: 21 november 2011, 21:42:04 »
Den gick (år) i legionella drift så jag antar att det backar ut varmvatten till givaren, har sett normalt ut innan. Har faktiskt Legionell körning inställd på en gång i veckan och den har gjort 3 timmar sen i Juli, nu 4 timmar. Funderar om den nollställer varje gång man bryter spänningen.
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #83 skrivet: 21 november 2011, 22:29:24 »
den ska inte nollställa.

och aha jag förstår det var så klart inte värmesystemsreturen jag såg utan returen för vv-beredningen.

sorry silly me
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #84 skrivet: 22 november 2011, 19:35:47 »
Kör nu med helt öppen radshunt och fÃ¥r lite fler starter men annars ingen större skillnad, tills jag konstaterade att jag styra den interna cp med diff tempen och därigenom hÃ¥lla nere returtemperaturen vilket borde vara en fördel.  ;D
Tidigare tryckte den interna cp på så pass att flödet var större än flödet till golv värmen och raddarna (speciellt när radshunten ströp eller GV stängde) och tryckte då ut varmt vatten i tankreturen/vp-returen.
Det är väl knappast en fördel för COP att ha varmt returvatten, frÃ¥gan är hur mycket nackdel det är att köra med en diff pÃ¥ vämesystemet pÃ¥ 13-14C  :-\ . Om detta är rätt väg skulle det vara möjligt att sätta en backventil i tankreturen.  ;D
 
NÃ¥n som tycker detta verkar vettigt
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #85 skrivet: 22 november 2011, 21:01:37 »
Du tänker fel Lars52

Du tänker rätt i att det finns en fördel i fall du kan ha skiktning i tanken men inte till vilket pris som helst.

LÃ¥g returtemp är inte allt. I sÃ¥ fall skulle alla köra med ett delta pÃ¥ 13-14 grader, eller varför inte 30 grader. Men det är inte optimalt sett till processen i sin helhet. 

Du har en optimum (jag missade det i en tidigare post där jag pratade om att ställa hastigheten på CP) om jag mins rätt och då ställer du in den optimala diffen och din interna CP kommer då justera sig själv.

Om din GV shunt är öppen samtidigt som merparten av dina termostater är öppna så kommer en stor del av det totala flödet från värmepumpen gå direkt ut till dessa slingor. En del kommer säkert också gå ner i tanken och hjälpa till att kyla ner returen vilket kommer göra gångtiden längre än om du inte hade haft en tank där. Din värmepump kommer också kunna vara effektivare totalt sett utan att behöva skapa risk för missljud i rör etc då flödet hela tiden garanteras av din tank.

Med eller utan tank - kommer en punkt då returen börjar gå upp i temp vilket gör att din integral räknar ner och pumpen kommer till slut att stoppa när integralen är 0.

Ju mer huset ber om värme (alltså inte stänger ner) desto längre kommer körningen bli.

Därutöver, ju högre start integral du har desto längre blir körningarna.

Deltat över pumpen ska ligga på 7-8 grader något sådant (vill jag minnas)
och på kalla sidan kring 3.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #86 skrivet: 22 november 2011, 22:10:03 »
Du tänker fel Lars52

Jag ska köra ett tag innan jag kommenterar.
 
Lars
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #87 skrivet: 23 november 2011, 10:31:17 »
 Thumbsup
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #88 skrivet: 03 december 2011, 14:21:01 »
Har nu provat en hel del olika konfigurationer med min vp och tank. Nu hr inte vädet varit speciellt kallt, så den riktigatesten komme kanske senare. Men min slutsats är följande:
 
- Systemframledningen bör gå till tanken och inte via ett T rör på system framledningen.
- Extern shunt på raddar är för lånsam så jag kör nu med helt öppen shuntventil.
- Temotaterna på raddar sköter tempen inomhus.
- Shunten till golvvärmen funkar hyfsat, men styr inte ner heller tillräckligt snabbt men variationen är bara 3-4 C så det spelar mindre roll.
- Kör med -5 på grmin för att pumpen skall lite oftare, med lägre tal så blir det bara 6-7 ggr/dag nu 9-10 ggr/dag.
- Ökad delta T till 12-13 för att den interna cp skall gå lungnare, annars skjuter den ut uppvärmt vatten till vp-returen via tanken.
- I övrigt är vämerkurvan på 39C och min 26C
 
Kolla gärna på graferna och tyck till. ystem bilden finns med också. (jag hoppas detta funkar)
 
http://e-logger.se/e-logger.png?tHCWQ3JOlo
http://e-logger.se/e-logger.png?1i5XDfzdyu
http://e-logger.se/e-logger_p.jpg?BB8XJEw41J
 
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #89 skrivet: 03 december 2011, 21:37:18 »
Nu kan ni prova denna länkhttp://e-logger.se/pub?Lars52
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!