Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur öka skillnaden pÃ¥ vb-fram och vb-r? (1210-5)  (läst 7708 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur öka skillnaden på vb-fram och vb-r? (1210-5)
« Svar #15 skrivet: 08 februari 2012, 22:29:45 »
Imorse provade jag sänka till "I" och nu nyss när jag sprang ner och kikade sÃ¥ hade jag ett delta pÃ¥ 8 grader!  Thumbsup

Kanoners! Synd att det skulle ta dryga 4 Ã¥r hur man listade ut hur en cirkulationspump fungerar!  huvuddunk

SÃ¥g att du har radiatorer i hela huset, hur pÃ¥verkar ökat  :dt: pÃ¥ vb ? Varmare inomhus? Bättre gÃ¥ng pÃ¥ pumpen? Jämnare flöde över radiatorerna?
Jag har sökt på forumet men inte riktigt hittat vad resultatet blir. Sc:,h

Utloggad Allamåla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur öka skillnaden på vb-fram och vb-r? (1210-5)
« Svar #16 skrivet: 09 februari 2012, 11:02:09 »
Hej

Nu när du har fått ett större delta, har det påverkat något annat?
Bibehållen värme osv.
Själv har jag efter de senaste veckornas köldknäpp labbat lite pga låg innetemp.
Har 3-4 graders skillnad mellan ut och in, har pumpen på II. Ökade 1 grad när jag ändrade ifrån III.
Skall testa att gå ner till I ikväll.

För övrigt visade det sig att en trög växelventil var orsaken till den onormalt låga innetempen.

Anders

Utloggad PiteMattias

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hur öka skillnaden på vb-fram och vb-r? (1210-5)
« Svar #17 skrivet: 10 februari 2012, 13:49:47 »
Sitter och läser instruktionsboken (kors i taket :P) och funderar på vad det står om VB-r. Parantesvärdet är tydligen förinställt på "A" som i automatiskt "(automatisk indirekt kontroll av returtemperaturen) varvid driftpressostaten indirekt begränsar returtemperaturen."

Men, på min pump var detta inställt på 53...

Vad är att föredra?
Nibe 1210-5 tillverkad 2001, strax under 300m slang i jorden.
105+70kvm 1½plans träkåk från -56 med treglasfönster, 25kvm fristående garage med direktverkande el.
2 vuxna, 1 barn, 1 katt. Totalförbrukning ca 17mwh/år.

Utloggad PiteMattias

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hur öka skillnaden på vb-fram och vb-r? (1210-5)
« Svar #18 skrivet: 10 februari 2012, 14:00:34 »
SÃ¥g att du har radiatorer i hela huset, hur pÃ¥verkar ökat  :dt: pÃ¥ vb ? Varmare inomhus? Bättre gÃ¥ng pÃ¥ pumpen? Jämnare flöde över radiatorerna?
Jag har sökt på forumet men inte riktigt hittat vad resultatet blir. Sc:,h

Generellt effektivare skulle jag tro för att CP'n får gå mindre, att pumpa runt en massa vatten utan att det ska hinna ge ifrån sig värmen är ju ej att föredra.

Hej

Nu när du har fått ett större delta, har det påverkat något annat?
Bibehållen värme osv.
Själv har jag efter de senaste veckornas köldknäpp labbat lite pga låg innetemp.
Har 3-4 graders skillnad mellan ut och in, har pumpen på II. Ökade 1 grad när jag ändrade ifrån III.
Skall testa att gå ner till I ikväll.

För övrigt visade det sig att en trög växelventil var orsaken till den onormalt låga innetempen.

Anders

Nej, det verkar inte ha påverkat något vad jag kan märka.

Ja, växelventilen bråkade för oss förra vintern och jag fick tvångsköra den genom menyn för att få ut nån värme till elementen. (sen dess har den skött sig som den ska.)
Nibe 1210-5 tillverkad 2001, strax under 300m slang i jorden.
105+70kvm 1½plans träkåk från -56 med treglasfönster, 25kvm fristående garage med direktverkande el.
2 vuxna, 1 barn, 1 katt. Totalförbrukning ca 17mwh/år.

Utloggad Allamåla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur öka skillnaden på vb-fram och vb-r? (1210-5)
« Svar #19 skrivet: 13 februari 2012, 09:50:40 »
Hej

Efter att ha minskat till lägsta hastigheten på CP, har jag nu ett delta T på ca 10 grader!
Betydligt bättre värmebalans i huset känns det som!
Trots att det varit fortsatt kallt ute har innetempen legat bra.

Anders

Utloggad whallis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Hur öka skillnaden på vb-fram och vb-r? (1210-5)
« Svar #20 skrivet: 13 februari 2012, 12:01:54 »
Kastar mig in i denna diskussion jag med. Har nämligen samma pump och jag har oxå lite låg delta. Jag har nämligen en extra CP som sitter på röret sen tidigare. När pumpen installerades så togs inte den gamla oljepannan bort utan systemet kopplades via det gamla vilket gör att jag har en extra där. Kan man få upp delta på nått bra sätt då eller? CP i värmepumpen står på I såklart.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Hur öka skillnaden på vb-fram och vb-r? (1210-5)
« Svar #21 skrivet: 13 februari 2012, 21:19:10 »
whallis: Är det bara en pump på ett rör så borde det gå att slå av den och se vad som händer med deltat (och kanske höja CP i VP ett steg istället). Dvs bara ha VPs pump igång och så att säga bara pumpa igenom den andra avstända pumpen. Sparar el på att bara köra en pump.

Man sannolikt är det kanske inte så enkelt som en pump på ett rör, utan det kanske finns rör lite kors och tvärs och kanske en gammal ack-tank eller så. Då kan du fota / rita / förklara hur rören är kopplade så kanske du får bättre tips!

Vad har du för delta? Det är inget självändamål att ha ett högt delta heller. Lagom är bra!
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Mikael84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur öka skillnaden på vb-fram och vb-r? (1210-5)
« Svar #22 skrivet: 14 februari 2012, 02:09:08 »
Pitemattias:

Först och främst roligt att läsa att det finns fler pÃ¥ forumet som är bosatt i PiteÃ¥  Thumbsup , ändra vb-r (Maximal tillÃ¥ten returtemperatur för kompressordrift.) till (A) (automatisk indirekt kontroll av returtemperaturen) , i samband med att du ändrar detta kan du ju kolla hur diffen ligger pÃ¥ varma sidan, kanske du blir tvungen öka/sänka vb-cirkpumpen.

Sen kom jag pÃ¥ en liten sak: har du rensat smutsfiltrena? sitter en pÃ¥ varma och kalla sidan  :)
« Senast ändrad: 14 februari 2012, 02:11:17 av Mikael84 »
• Gullringshus -1978
• Nibe Fighter 1215-7
• 170m aktivt borrhÃ¥l 
• Uppvärmd yta 207 totalt

Utloggad PiteMattias

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hur öka skillnaden på vb-fram och vb-r? (1210-5)
« Svar #23 skrivet: 14 februari 2012, 12:07:39 »
Pitemattias:

Först och främst roligt att läsa att det finns fler pÃ¥ forumet som är bosatt i PiteÃ¥  Thumbsup , ändra vb-r (Maximal tillÃ¥ten returtemperatur för kompressordrift.) till (A) (automatisk indirekt kontroll av returtemperaturen) , i samband med att du ändrar detta kan du ju kolla hur diffen ligger pÃ¥ varma sidan, kanske du blir tvungen öka/sänka vb-cirkpumpen.

Sen kom jag pÃ¥ en liten sak: har du rensat smutsfiltrena? sitter en pÃ¥ varma och kalla sidan  :)

Har kört cirkpumpen på "I" och ställt returen på "A" nu ett par dagar och när jag kollade i morse låg diffen på 5 grader, dock är det rätt varmt ute idag så... Bättre än 2 grader som det var tidigare iaf.

Angående smutsfiltrena så är ett faktum jag försökt förtränga länge nu det att jag inte verkar ha några smutsfilter, vill inte riktigt veta vad alla rostflagor gjort med cirkpump tex... :-\ Har tänkt försöka ordna upp det till sommaren, "försökte" förra men det liksom ramlade mellan stolarna. :-[

AppropÃ¥ PiteÃ¥ sÃ¥ drivs ju forumet av en Hemmingsmarkare!  :)
Nibe 1210-5 tillverkad 2001, strax under 300m slang i jorden.
105+70kvm 1½plans träkåk från -56 med treglasfönster, 25kvm fristående garage med direktverkande el.
2 vuxna, 1 barn, 1 katt. Totalförbrukning ca 17mwh/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 694
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!