Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera Frikyla  (läst 2184 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnolia

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installera Frikyla
« skrivet: 16 juni 2021, 10:29:51 »
Goddag Kamrater.

Sambon och jag har precis införskaffat oss vårt första gemensamma hus. Våra prioriteringar är som vanligt i förhållanden lite olika, men jag har sagt att jag vill i ett tidigt skede installera ett FTX-system med frikyla. Detta då jag är så fruktansvärt varm av mig. Mina frågor till er är:

1. Huset har ett befintligt bergvärmesystem som installerades 2009, är det några konstigheter med att installera frikyla på ett system som är 12år gammalt? Min spontana gissning är nej, men jag tänkte att jag frågar hellre än står och ser dum ut senare.

2. Mellan Stockholm och Dubai, ungefär hur mycket kostar det att installera frikyla i ett befintligt system?

3. Man använder väl befintligt borrhål för att skicka ner kylan i berget?

Jag kommer säkert komma på ungefär 25.000+ frågor så fort jag tryckt enter och skickat in detta inlägg så jag kommer väl fylla på med frågor varteftersom.

Tack på förhand för hjälpen.

Med vänlig hälsning.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Installera Frikyla
« Svar #1 skrivet: 16 juni 2021, 12:32:37 »
Hej! Det går bra att bygga frikyla till en äldre bergvärmepump. Borrhålets djup styr dock delvis hur kallt man kan få det. Om det redan finns ett FTX-system går det inte att kombinera med frikyla. FTX med frikyla måste byggas med kondensisolerade kanaler från början. Luftflödet i ett ventilationssystem är också begränsat så man kanske inte får så mycket kyla som man tänkt sig. Det vanliga är att sätta upp en eller två ganska stora fläktkonvektorer som kopplas direkt till köldbärarslingan och har hög kylförmåga. Tyvärr har jag inga prisuppgifter men installationskostnaden uppgår nog till något mer än vad det kostar att sätta in en luftluftvärmepump som kyler. Bygger man ett nytt FTX-system med kyla handlar det om ganska stora pengar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installera Frikyla
« Svar #2 skrivet: 16 juni 2021, 15:06:57 »
3. Man använder borran för att pumpa upp kylan, värmen skickar man ner i hÃ¥let när man kyler huset.  :)
2. Om ni installerar FTX så är den stora kostnaden själva FTX-systemet, att lägga till frikyla (typ kanalkylare) på inluften med rör, cirkpump och styrning kostar kanske 15-20 kkr extra.
Ett komplett FTX kan kosta 80-100 kkr beroende på hur stort huset är.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Installera Frikyla
« Svar #3 skrivet: 16 juni 2021, 17:07:39 »
Det går ju alltid bra att byta ut kanalerna i efterhand till kondensisolerade. Men billigare och bättre att eftermontera separat konvektor som återcirkulerar luft.

Tror prisuppgiften är snålt räknad, borde väl vara 30-50 tusen i alla fall? Rör och isolering springer iväg rätt bra, sen ska det göras också. Separat elektriker och lite småpyssel som tar tid.

Luft/luft värmepump är förmodligen billigare och bättre inkl många års driftkostnad. Men låter mer, utedel som är tråkig att se, slarvig håltagning i fasad brukar vara standard.
« Senast ändrad: 16 juni 2021, 17:10:55 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installera Frikyla
« Svar #4 skrivet: 16 juni 2021, 17:46:58 »
Jo, ska man eftermontera kyla i ett FTX så kostar det sannolikt 30-40 kkr, men om man köper till det när man ändå installerar ett FTX så blir det lite billigare.
Sen räknar jag inte mer att man måste isolera ventilationsrören på tilluften mer än normalt, en kanalkylare sänker inte tilluftstemp så många grader.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera Frikyla
« Svar #5 skrivet: 20 juni 2021, 10:51:09 »
Håller på med samma hos mig, VP från 2012 och borrhål på 220 m.

Jag har en större konvektor i taket i övre plan och en mindre i ett sovrum uppe.
Totalt har jag lagt ut ca. 50.000 kr på det som behövs.
Stora konvektorn var 14.000 kr av det.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!