Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp hög förbrukning på en Ecodan-panna...  (läst 4435 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bolmeson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp hög förbrukning på en Ecodan-panna...
« skrivet: 15 september 2021, 18:11:33 »
Hej,

Jag blev rekommenderad att posta här i forumet då ni var bäst på nätet. 🙂

Jag har en Mitsubishi Ecodan luft/vatten-värmepump från 2011:
utedel: PUHX-HW112YHA2
innedel: EHPT20X-YM9A.UK
med trådlös rumsensor PAR-WT50R-E / 7HL150

Vi bor i ett relativt stort hus från 1939, 2 våningar + vind + källare i Malmö, jag skulle gissa ca 310 kvm. Vi har en årsförbrukning på lite över 30 000 kWh. Nu under sommarmånaderna hade vi en förbrukning på ca 890 kWh/mån. Alltså tänker jag att det är någon slags basnivå för vår vanliga förbrukning. I januari hade vi t.ex. 6500 kWhs förbrukning.

1. Det jag undrar om det är normalt eller inte?

Om inte, jag upplever att jag har testat det mesta, inget konstigt spill vid fönster (alla bytta senaste 12 åren) eller liknande. Taket är omlagt 2009 och är isolerat etc. Nu har jag försökt installera smarta termostater för att försöka mäta och sänka temperaturen i vissa rum som vi inte använder så frekvent.  Jag vet att det kan sänka effektgraden eftersom en värmepumpen ska försöka ha jämn temperatur(?)

2. Jag har fått tips på att anlita någon injusterare(?)  har ni något tips på någon i Malmö som är duktig som skulle kunna hjälpa till?

3. Jag funderar på att köpa en Tado Smart Wireless Thermostat för att försöka styra värmepumpen lite smartare. Kan inte koppla den till Melcloud då min modell inte stöds. 🤦‍♂️ Är det någon av er som har erfarenhet kring en sådan?

Tack på förhand,
Jan

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Hjälp hög förbrukning på en Ecodan-panna...
« Svar #1 skrivet: 15 september 2021, 18:24:53 »
Din grundförbrukning är orimligt hög tycker jag. Den borde vara max hälften på sommaren om ni inte har någon onormalt igång, t ex spabad eller liknande.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp hög förbrukning på en Ecodan-panna...
« Svar #2 skrivet: 15 september 2021, 18:25:11 »
Dom 6500, tror inte det är för bara VP utan hela huset. Vet du vad VP drar, en undermätare som sitter efter arbetsbrytaren är bra att ha, då kan man se direkt om det är något som felar i VP samt extra EL om det behövs.

Utloggad bolmeson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp hög förbrukning på en Ecodan-panna...
« Svar #3 skrivet: 15 september 2021, 19:44:55 »
Ja, 6500 kWh är allt.

Nope, inget spabad men vi jobbar hemifrån så vi är typ hemma 24 timmar om dygnet. Så ingen naturlig "nedtid" på förbrukning. Min kontorsplats drar ca 200 kWh per månad men det är ju konstant över året tänker jag. Då ligger vi på 600 kWh i juni/juli då man inte har någon uppvärmning.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp hög förbrukning på en Ecodan-panna...
« Svar #4 skrivet: 15 september 2021, 19:55:18 »
Med en korrekt dimensionerad och fullt fungerande värmepump borde er totala elförbrukning inte vara mer än runt 18 MWh/år tycker jag. Malmö har ett fördelaktigt klimat och luftvattenvärmepumpar fungerar bra där. Finns det några uppgifter om energiförbrukningen innan värmepumpen sattes in såsom gas- eller oljeförbrukning? Vilken framledningstemperatur krävs i värmesystemet för att hålla 20-21 °C inne när det är som kallast på vintern? Dimensionerande vinterutetemperatur för Malmö är -10,2 °C. Kan man se hur mycket den använt elpatronen?
« Senast ändrad: 15 september 2021, 19:57:16 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad bolmeson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp hög förbrukning på en Ecodan-panna...
« Svar #5 skrivet: 15 september 2021, 20:09:06 »
Finns det några uppgifter om energiförbrukningen innan värmepumpen sattes in såsom gas- eller oljeförbrukning?
Tyvärr. Vi köpte huset 2016 och den förre ägaren hade bytt från fjärrvärme eftersom den hör lösningen var billigare. Något som en VVS-firma har bekräftat. Att det är billigare typ alla dagar om oåret förutom de allra kallaste.

Vilken framledningstemperatur krävs i värmesystemet för att hålla 20-21 °C inne när det är som kallast på vintern?
Jag vet faktiskt inte. Kanske en sådan sak att kolla upp i vinter?

Är det något som jag kan göra idag / eller förbereda mig på att göra i vinter?

Har börjat köpa elmätare för att försöka spåra förbrukningen på en mer detaljerad nivå. Men vet inte hur jag mäter på värmepannen / elpatronen. Har Watty från Tibber som mäter all förbrukning i realtid.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp hög förbrukning på en Ecodan-panna...
« Svar #6 skrivet: 15 september 2021, 20:18:54 »
Ja priset för fjärrvärmen kan ju stiga stadigt och bli ganska högt beroende på kommun. Värmepumpen kunde dock gärna ha varit en storlek större (HW140YHA) med tanke på husets storlek. Användningen av el-patronen ökar snabbt på vintern om värmepumpen är lite underdimensionerad. El-patronen får också jobba mycket om värmesystemet kräver höga temperaturer för att hålla rumstemperaturen när det är rejält kallt ute. Kan bli enbart el-patronen då i värsta fall. Se till att ha en termometer på framledningsröret från pannan och läs av det när det blir kallare ute och framförallt vid köldknäppar. Kanske går det att se i displayen på värmepumpen hur många timmar el-patron den använt sedan start?

Exempel på enkel och bra termometer: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/kopparrorstillbehor/anliggningstermometer-450304/
« Senast ändrad: 15 september 2021, 20:26:08 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp hög förbrukning på en Ecodan-panna...
« Svar #7 skrivet: 15 september 2021, 21:03:17 »
Vet inte hur mycket du kan om EL praktiskt, men går att koppla om ledningarna till EL-patronen och sätta en EL-mätare för den, samt en för totalen till VP , sen är det bara att räkna plus och minus. Det är kanske lite överkurs men går för att se vad som är vad i förbrukning och vad som drar när det blir kallt. Och inte bara drifttid för EL-patronen, för det ger inget om förbrukningen.

Utloggad bolmeson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp hög förbrukning på en Ecodan-panna...
« Svar #8 skrivet: 15 september 2021, 21:41:45 »
Se till att ha en termometer på framledningsröret från pannan och läs av det när det blir kallare ute och framförallt vid köldknäppar.

Sorry, dum fråga. Men bättre fråga än att inte förstå. Du menar röret som går ut från värmepumpen och som går till elementen, eller hur? Det so också kallas för framledningstemperatur?

Är det samma som jag ställer in på värmepumpen i "värmekurvan" beroende på utetemperatur?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp hög förbrukning på en Ecodan-panna...
« Svar #9 skrivet: 16 september 2021, 09:22:07 »
Ja precis. Värmen ut från pannan till radiatorerna (eller golvvärmen) kallas framledning och motsvarande tillbaka returledning. Det bör vara runt 7 °C temperaturskillnad mellan framledning och returledning för att värmepumpen ska arbeta så effektivt som möjligt. Man kan alltså ha en termometer även på returledningen.

Ja, det är beräknad framledningstemperatur man ställer in med värmekurvan. Går kurvan att läsa av i displayen kan man kanske se vad temperaturen skall vara vid -10 °C ute enligt inställningarna?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp hög förbrukning på en Ecodan-panna...
« Svar #10 skrivet: 16 september 2021, 13:36:56 »
Risken är ju att ditt gamla fina stora hus kräver mer än vad din luft vatten kan ge. jag tycker att ditt hus kräver en mycket kraftigare pump är det dessutom så att du behöver högr framledningstemp än vad en värmepump kan ge så är ju fjärrvärme betydligt bättre annars får du se om du kan byta element
för nu är det troligt att all energi i värmepumpen går åt till huset när det blir lite kallare och ganska snart klickar elpatronerna in och värme ditt hus med el känns ju inte så roligt.

Utloggad bolmeson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp hög förbrukning på en Ecodan-panna...
« Svar #11 skrivet: 20 september 2021, 10:41:32 »
Tack för era svar. Jag får fortfarande inte riktigt rätt på det.  :'(

Jag har dessa inställningar på pumpen (inom parentes)

INSTÄLLNINGAR
========
Mode = operation mode Heating compensation curve - HCC
Hroom = Heating target room temp (21C)
Hflow = heating target temp (30C)
Croom = ---
Cflow = ---
FSFlow = freeze start function flow temp (20C)
FSout = freeze start function ambient temp (5C)


HWTemp = DHW max temp (52C)
HWDrop = DHW temperature drop (6C)
HWTime = DHW Max operation time (50min)
NO HW = DHW mode restriction (30 min)
HWSet = DHW operation mode Normal/Eco (ECO)

LTemp = Legionella hot water temp (65C)
LFreq = Legionella operation frequency (15Dag)
Lstart = Legionella mode starttime (03:00)
Ltime = Legionella max operation time (3t)
Lkeep = Duration of Max legionella hot water temp (30 min)

Ser ni något konstigt där?

Det som däremot verkar konstigt (om jag inte har otur när jag tänker) är att jag får ingen differens mellan utgående och inkommande flöde. Det verkar som att vid givaravläsning:

GIVARAVLÄSNING
========
TH1 - Room Temperature

THW1 - Water flow temperature
THW2 - Water return temperature

TH5A - ---
TH5B - Tank temperature

TH7 - Utetemperatur

att THW1 och THW2 är lika (30C). Är det inte dessa som borde vara typ 7 graders skillnad?
Bild: https://drive.google.com/open?id=1OTL_4TBHAsF8ZJTUcYpBVoYd4iEjnZaX

(Jag har alla radiator temostater öppna på max, trycket är 1 bar på mätaren ovanför pumpen)

« Senast ändrad: 20 september 2021, 10:43:12 av bolmeson »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp hög förbrukning på en Ecodan-panna...
« Svar #12 skrivet: 20 september 2021, 10:49:56 »
Det är milt ute fortfarande och värmesystemet behöver inte gå för fullt ännu så runt 7 graders skillnad på framledning och returledning dröjer nog innan det inträffar men åtminstone ett par graders skillnad borde det vara.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Hjälp hög förbrukning på en Ecodan-panna...
« Svar #13 skrivet: 20 september 2021, 16:22:52 »
Tack för era svar. Jag får fortfarande inte riktigt rätt på det.  :'(

Jag har dessa inställningar på pumpen (inom parentes)


att THW1 och THW2 är lika (30C). Är det inte dessa som borde vara typ 7 graders skillnad?
Bild: https://drive.google.com/open?id=1OTL_4TBHAsF8ZJTUcYpBVoYd4iEjnZaX

Inställningarna känns inte relevanta för problemet. Hur elpatronen arbetar är intressant.

Det bör vara lika om utedelen stått stilla en normal tid, kan det vara så att den inte gick när du tog bilden? Appropå det, går utedelen överhuvudtaget?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad bolmeson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp hög förbrukning på en Ecodan-panna...
« Svar #14 skrivet: 21 september 2021, 14:37:48 »
Inställningarna känns inte relevanta för problemet. Hur elpatronen arbetar är intressant.

Det bör vara lika om utedelen stått stilla en normal tid, kan det vara så att den inte gick när du tog bilden? Appropå det, går utedelen överhuvudtaget?
Återigen tack för hjälpen, det uppskattas något enormt.

Ja, det kan vara så att den inte gick just då. Ja, utedelen jobbar på.

Jag kollade skillnaden på temperaturen och då var det 3 graders skillnad.

Jag har även en tekniker som ska komma och kolla på det imorgon.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!