Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tilläggsdel pÃ¥ offert?  (läst 2821 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pokerjen@hotmail.com

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tilläggsdel på offert?
« skrivet: 17 oktober 2011, 10:36:37 »
Hej, står inför en bergvärmeinstallation och har begärt offerter från ett par firmor som varit ut och kollat. På den ena offerten står:

Svar på förfrågan komplett värmepump installation
i priset ingår:
Nibe Fighter 1245 8 kw,
Elarbeten till värmepump,
Isolering av rör på kalla sidan,
Borrhål 140 m aktivt,
Volymkärl 100 l,
Grävning,
Ihopkoppling med befintlig värmeanläggning.
Nibe´s 6-åriga trygghetsförsäkring.
Till ett pris av 149 000 kr inklusive moms.
(ej medtaget gällande rotavdrag)
Tillägg:
Foderrör, jordborrning,
Kaxcontainer,
Låda på vägg,
Finplanering av tomt,
Inkoppling av provisorisk elpanna och varmvattenberedare (ej hyra)
.
Beställaren svarar för markering av jordkablar och andra markledningar samt anvisar plats för energihål, lagning asfalt och anmälan till miljökontoret i kommunen.

Hur mycket kan detta "tillägg" sluta på ungefär? Jag har inget begrepp alls. Tacksam för hjälp.. Mvh Jenny

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tilläggsdel på offert?
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2011, 11:34:37 »
Foderrör är det som kan bli dyrt beroende på hur långt ner det är till berg?
Kontainer för borrkax kostar oftast ett par tusen, detta borde installationsfirman veta.
Sen förstår jag inte varför det ska kopplas in en provisorisk elpanna och VVB?
VP:n (1245) kan köras som elpanna under tiden som man väntar på att borra mm ska bli klart.
« Senast ändrad: 17 oktober 2011, 11:36:29 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pokerjen@hotmail.com

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tilläggsdel på offert?
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2011, 13:17:01 »
Tack Carl för svar! Ska höra med installatören om möjligheten att sätta in 1245:an direkt istället. Verkar ju bra mycket smartare och sparar tid. Nu står vi utan VV och det är lite jobbigt.

Kåken ligger i Uppland. Räcker 140 m eller ska jag försöka få mer så att man är rustad inför ev pumpbyte i framtiden ?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tilläggsdel på offert?
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2011, 13:34:44 »
Foderrör + jordborrning kostar väl ca 600-700 kr/meter, så det kan bli rätt många tusenlappar, det obehagliga är dock att så länge du inte fått ett pris på VAD det kostar så kan du bli blåst... kanske kommer det en räkning på 1200 kr/meter... och kanske måste de borra 20 meter innan de kommer till berg.
Det normala är att det ingår 6 meter foderrör, för det är det minsta de kan borra för att uppfylla specifikationerna för ett borrhål som är mer eller mindre direkt på berg.
Har du någon aning om hur långt det är till berget?
Alla övriga punkter som är rödfärgade kan nog var för sig också kosta någon tusenlapp.
Jag skulle aldrig acceptera en sådan offert.
Dessutom bör (om ni kan göra ROT-avdrag), priset inkl avdraget finnas med i offerten.

Det fina med denna offert är ju att du själv kan överväga om det är någon eller några av dessa punkter som du kan göra själv, t.ex. bygga en låda på väggen, eller finjustera gräsmattan?

Om borrdjupet ärt tillräckligt är omöjligt att svara på utan att veta vilken förbrukning du haft tidigare, men 140 meter aktivt till en 1245-8 känns väl rätt OK, 160 meter är dock aldrig fel.
« Senast ändrad: 17 oktober 2011, 13:37:55 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pokerjen@hotmail.com

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tilläggsdel på offert?
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2011, 14:50:44 »
Tack Rickard! Jag har ingen aning om hur långt det är till berget men nu när jag förstår att det kan kosta en rejäl slant så kommer jag begära en tydligare offert med prisuppgifter.

Den andra offerten har jag inte sett men den ska omfatta allt, borrhål 170 m, samma NIBE-pump och efter ROT-avdrag hamna på 119500 spänn! Det som är negativt med den är att det är en liten firma utan certifieringar o grejer. Han som kom o kollade från det bolaget kunde inte se om det va enrörs eller tvårörssystem och så kände han inte igen en beteckning på ett element. Jag fick med andra ord lite dåliga vibbar.

Jag kommer förmodligen inte tjäna nÃ¥got mer än bekvämlighet pÃ¥ den här investeringen. Har legat runt 6-9000 kW/Ã¥r beroende pÃ¥ hur mycket jag har eldat. Har haft hyffsat billig ved och även tillgÃ¥ng till egen skog. Men är lite för lat för att hÃ¥lla pÃ¥.  ;) Att jag eventuellt funderar pÃ¥ ett djupare hÃ¥l är nog mest om jag i framtiden skulle sälja till en större familj med andra behov som kräver större pump.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tilläggsdel på offert?
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2011, 15:22:51 »
Det enda som inte brukar vara klarlagt på offerterna är foderrören utöver de 6 meter som krävs i alla fall.
Har du otur och det är långt till berget så kan det alltså alltid bli en liten överraskning när fakturan kommer.

Certifieringar behövs väl så vitt jag vet inte för att installera bergvärme, men fick du dåliga vibbar kanske du skall kolla med ytterligare någon installatör?

Vet du hur varmt vatten du behövt shunta ut när det varit som kallast ute?
Är svaret lägre än 50 grader, så bör ditt radiatorsystem fungera fint med värmepump, men visst känns det tryggt med en installatör som verkar vara hemma på det där med radiatorer också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 770
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!