Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kondensator pÃ¥ trefas kompressor?  (läst 1026 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JonR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Kondensator på trefas kompressor?
« skrivet: 23 december 2020, 22:13:30 »
Jeg har en kompressor som motorvernet løser ut på av og til og har fått tips om å sjekke kondensatoren før jeg bytter kompressor. Men er det kondensator på trefas kompressor? Eller er det bare enfas kompressorer som bruker kondensator? Hvis den har kondensator, er det noen som vet hvor den sitter på IVT Greenline?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kondensator på trefas kompressor?
« Svar #1 skrivet: 23 december 2020, 22:41:09 »
Det är bara 1-fas motorer som har kondensator.
Jag tror dock det finns en IVT Greenline 4 kW modell med 1-fas motor?

Vad är det för modell?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JonR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Kondensator på trefas kompressor?
« Svar #2 skrivet: 23 december 2020, 23:51:38 »
Det er en IVT Greenline HT Plus E, mener det er 11kw.
Den har iallefall trefas tilkobling utenfra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kondensator på trefas kompressor?
« Svar #3 skrivet: 24 december 2020, 00:29:18 »
Denna har en 3-fas modell kompressor.
Kan du mäta upp spänningen fram till kompressorn?
Mät mellan faserna att det är 400V.
Det kan vara kompressorn som börjar ge upp, men uteslut andra fel som t ex spänningsfall och fel på ev mjukstart först.
Jag tror denna modell har en mjukstart?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JonR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Kondensator på trefas kompressor?
« Svar #4 skrivet: 24 december 2020, 01:01:08 »
Kompressoren er en Copeland Scroll ZR61KCE, det er en 230V utgave (er iallefall merket med 200-220V) og jeg har 230V i huset.
Men skal måle spenning på alle tre fasene.
Av og til kan den gå i flere uker uten problem, så opplever jeg at motorvernet løser ut 1-2 ganger per dag i noen dager og så kan den fungere fint igjen en periode. Har også opplevd at sikringen i sikringsskapet har løst ut men det har bare skjedd en gang.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Kondensator på trefas kompressor?
« Svar #5 skrivet: 24 december 2020, 10:59:14 »
I Norge är det väl ovanligt med 3-fas så det är mycket möjligt att det finns en kondensator. Se om du hittar kondensatorn rent fysiskt, bör vara ganska stor och fritt monterad. Sedan hitta ett mätinstrument som klarar mäta kondensatorer. Finns en symbol -||- eller uF. Funktionen brukar finnas på prisklassen över instegsmodeller av multimeter. Mät så kondensatorn är spänningslös, koppla loss ena kabeln och sedan är det fritt att göra mätningen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kondensator på trefas kompressor?
« Svar #6 skrivet: 24 december 2020, 11:58:01 »
I Norge är det ungefär lika vanligt med trefas som hos oss när det gäller motordrift. skillnaden är att deras motorer kopplas i D då vi kopplar samma motor i Y
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad JonR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Kondensator på trefas kompressor?
« Svar #7 skrivet: 24 december 2020, 14:48:10 »
Takk for gode råd, er bortreist i julen men da sjekker jeg litt når jeg er tilbake.
Ønsker dere en god jul :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!