Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inverter eller hederlig on/off?  (läst 16749 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #30 skrivet: 19 september 2014, 19:22:20 »
Hmm alltsÃ¥ om jag borrar 20m extra utöver kalkyl dÃ¥ lär ju brine bli varmare,,, blir det till att handla mera ström dÃ¥ av elbolaget eller vad är det du säger?  ???

Självklart gäller detta med samma djup på borran.

Ärligt så är det svårt att bevisa kalkylen, samma borrdjup + högre temperatur i borran = mindre köpt energi från elbolaget, om övriga förutsättningar är konstanta.

Jag vågar sätta huvet (och min heder) i pant för att temperaturen i borran (över en längre tid, minst 5 år) sjunker mer, även med en inverter, om energiuttaget är högre.

Det funkar kanske en vinter eller 2-3 att jämna ut temperaturen med en inverter, men sen kommer temperaturen i borran sjunka...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #31 skrivet: 19 september 2014, 19:46:17 »
Lite information om detta med borrhål.
Driftsfall:
Villa i Stockholm
230 m2
Byggd 2002
2002-2014.01: Nibe Fighter 1215-7
2014.01- Daikin BV
Golvvärme
110 m borrhål.
Granit.
Inkommande brine ca: 3,5 °C varmare än med 1215-7 vid samma tidpunkt (mätt dagen innan)
Temperaturer Daikin:

Häls
/D
Jag kan köpa att brine blir lite varmare vid dellast än en on/off vp eftersom inveertern belastar borran jämnare. När det är så kallt som -10 ute bör den gamla vp inte haft så långa uppehåll mellan värme körningarna så då borde inte det skilja mycket och att då ha 3,5 grader varmare brine låter inte riktigt rätt och tror jag beror på mätfel . Tyvärr har jag inte kunnandet att räkna på saken utan kan endast tro.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #32 skrivet: 19 september 2014, 22:22:26 »
Ja du smurfen. Det är dessvärre en hel del av detta på forumet, en del tro och tycken.( inget riktat mot dig på något sätt, bara rent allmänt) och lite vetenskap. Det är så att Sveriges bästa geologer och våra obildade ingenjörer har fel och ett par tyckare på forumet har rätt. Börjar tröttna lite på detta. Anser att om det skall uttalas så skadar det inte att läsa på innan man börjar skriva. Trevlig kväll på er alla!
Häls
Daikin.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #33 skrivet: 19 september 2014, 23:12:56 »
Eller så kanske ni som sitter på all kunskap skulle kunna förklara för oss som inte förstår, så att vi förstår. Gör ni inte det så är det ju väldigt lätt att vi tror att ni inte är helt "sanningsenliga". Och då inte bar med ett så här är det utan kanske förklara lite mer i detalj vad som händer. tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #34 skrivet: 20 september 2014, 06:39:47 »
Ja du smurfen. Det är dessvärre en hel del av detta på forumet, en del tro och tycken.( inget riktat mot dig på något sätt, bara rent allmänt) och lite vetenskap. Det är så att Sveriges bästa geologer och våra obildade ingenjörer har fel och ett par tyckare på forumet har rätt. Börjar tröttna lite på detta. Anser att om det skall uttalas så skadar det inte att läsa på innan man börjar skriva. Trevlig kväll på er alla!
Häls
Daikin.
Du bör nog ha mera fakta bakom än att mäta temperaturen med vp egna givare vid 2 tillfällen  ;) Jag antar att ni har en massa fakta bakom dels brinetempen och dels fast hastighet pÃ¥ kalla cp sÃ¥ varför inte dela med dig av dom i en egen trÃ¥d med lite dokument som vi kan studera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #35 skrivet: 20 september 2014, 08:22:05 »
Om man tittar på denna kurvan så ser man tydligt hur ingående köldbärartemp i vid start ligger kring +5 °C och vid stopp är den ca +2,5 °C.
Det funkar säkert så att en motsvarande inverter håller KB-temp högre än +2,5 °C vid dellast (motsvarar perioden fram till midnatt).
Men man förenklar ju sanningen om man då hävdar att invertern hela tiden har högre KB-temp, eller hur?
Sanningen är att KB-temp varierar med en on/off värmepump vid dellast, medan den är konstant för en inverter.
Man jämför ju då äpplen med päron om man jämför med KB-temp precis före stopp på en on/off värmepump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #36 skrivet: 20 september 2014, 08:39:56 »
Just nu har jag 6,3° in och 4,9° ut i mitt 200m hål ska bli kul att se i vinter. Ska faktiskt bli kul att se det första driftsåret öht.

Hur är det Daikin_ har ni haft någon maskin i drift i ett år nu och hur ser det ut i så fall.

Kan du summera lite åt oss? Daikintråden kanske är lämpligare att använda till det.

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #37 skrivet: 20 september 2014, 09:26:37 »
Daikins maskin hÃ¥ller utmärkt när Ã¥skan slÃ¥r stenhÃ¥rt & tele-jacken far 3 meter ut pÃ¥ golvet, eldkloten omringar sambon i köket mellan 3 vägguttag. Jordfelsbrytaren löser ut och undertecknad springer förtvivlad  ut i störtregn för att desperat försöka lägga tillbaka de ca 200 betongpannorna som formodats flugit Ã¥t h-vete när blixten bara mÃ¥ste gÃ¥tt rakt ner i nocken pÃ¥ huset, samtidigt som 3 st ungar 12, 4 & 0,2Ã¥r panikgrÃ¥ter ! 

Nja inte riktigt i nocken men väl i berggrunden 200m bort och Telia har fortfarande entreprenör på plats rotandes runt likt vildsvin i jorden 4 veckor efter.

/C

Tack för värdefull feedback frÃ¥n förtroendefull källa.  tummenupp
Det är just den där typen av erfarenheter som gör att t.ex. jag inte behöver vara så orolig över specifikt denna värmepumpsmodell.
Dock, och det vidhåller jag, andra modeller kan vara väldigt känsliga mot åska.

Detta vet jag efter konstruktionen av vår logger, första prototypen fick ändras på 82 punkter för att säkerställa tålighet mot transienter...
Jag är långt ifrån säker på att alla tillverkare är lika noga som vi (och tydligen Daikin) varit när det kommer till detta med transientskydd av elektronik som är särskilt utsatt (via utgående kablar) för Åska.
Logger 2020 håller för 20 000 volt på alla plintar, kontakter, display och tryckknappar.
Jag är helt säker på att det finns många värmepumpar som inte är lika seriöst konstruerade med tanke på detta, även om just Daikins modell verkar tåla en hel del.
« Senast ändrad: 20 september 2014, 09:29:17 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #38 skrivet: 20 september 2014, 11:03:45 »
Åska, en bekant är en tv freak. Har en par bluray spelare, ps, förstärkare, tv, digibox m.m. skan slog ned i närheten varpå alla maskiner utom tv och parabolbox gick sönder. Konstigt dethär med åska. Funderade nog starkt själv på att sätta in åskskydd, men blev lite förskräkt då prislappen blev ganska saftig + att jag har förstått att de ska bytas om de får fel av åskan. Hade ju varit mera lockande om man inte hade självrisk och försäkringen betalar för nya skydd.

Gällande tråden får jag hoppas på att min pump blir garantisak igen så ska jag ta en daikin eller annan inverter pump, för att se om den går under 2500kwh. Det kan ju vara såatt med golvvärme skulle en inverter vara bra, så att den fick gå lite hela tiden. Nu kör den bara 2,3 körningar per dygn med 5-8 grader ute om natten och 12-15 om dagen. Håller ju ändå 22 grader inne enligt inställningar och önskemål.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #39 skrivet: 20 september 2014, 11:21:15 »
Tack för värdefull feedback frÃ¥n förtroendefull källa.  tummenupp
Det är just den där typen av erfarenheter som gör att t.ex. jag inte behöver vara så orolig över specifikt denna värmepumpsmodell.
Dock, och det vidhåller jag, andra modeller kan vara väldigt känsliga mot åska.

Detta vet jag efter konstruktionen av vår logger, första prototypen fick ändras på 82 punkter för att säkerställa tålighet mot transienter...
Jag är långt ifrån säker på att alla tillverkare är lika noga som vi (och tydligen Daikin) varit när det kommer till detta med transientskydd av elektronik som är särskilt utsatt (via utgående kablar) för Åska.
Logger 2020 håller för 20 000 volt på alla plintar, kontakter, display och tryckknappar.
Jag är helt säker på att det finns många värmepumpar som inte är lika seriöst konstruerade med tanke på detta, även om just Daikins modell verkar tåla en hel del.

Fast egentligen är det ju inget som säger att min Daikin håller för nästa åsksmäll. Mycket som spelar in i denna ekvation men den höll denna gång i alla fall.

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #40 skrivet: 20 september 2014, 18:47:56 »
Om man tittar på denna kurvan så ser man tydligt hur ingående köldbärartemp i vid start ligger kring +5 °C och vid stopp är den ca +2,5 °C.
Det funkar säkert så att en motsvarande inverter håller KB-temp högre än +2,5 °C vid dellast (motsvarar perioden fram till midnatt).
Men man förenklar ju sanningen om man då hävdar att invertern hela tiden har högre KB-temp, eller hur?
Sanningen är att KB-temp varierar med en on/off värmepump vid dellast, medan den är konstant för en inverter.
Man jämför ju då äpplen med päron om man jämför med KB-temp precis före stopp på en on/off värmepump.
Brukar alltid kbtemp variera 2,5 grader mellan start och stopp? Eller är det nåt som jag kommer att få börja erfara när borran blir äldre? För mig kan den sjunka en grad om pumpen kör både värme och en vv körning direkt efteråt. Då suger jag ur 4 grader ur berget (som sämst i vintras in 3 ut -1)
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #41 skrivet: 20 september 2014, 18:58:03 »
Hos mig sjunker det nån grad också mellan 2-3 grader beroende på hur länge vp går men jag har mycket vatten så den går ofta ganska länge.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #42 skrivet: 20 september 2014, 21:10:04 »
Brukar alltid kbtemp variera 2,5 grader mellan start och stopp? Eller är det nåt som jag kommer att få börja erfara när borran blir äldre? För mig kan den sjunka en grad om pumpen kör både värme och en vv körning direkt efteråt. Då suger jag ur 4 grader ur berget (som sämst i vintras in 3 ut -1)

Det där är högst individuellt.
Ju längre den går, ju mer sjunker KB-temp.
Och är pauserna kortare så hinner inte borran återhämta sig lika mycket mellan starterna.

Just nu hos mig är det +7 °C vid start och +5 °C när den stannar.
Mitt i vintern kan motsvarande siffror vara +3 till 0 °C.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #43 skrivet: 20 september 2014, 22:38:33 »
Just nu har jag 6,3° in och 4,9° ut i mitt 200m hål ska bli kul att se i vinter. Ska faktiskt bli kul att se det första driftsåret öht.

Hur är det Daikin_ har ni haft någon maskin i drift i ett år nu och hur ser det ut i så fall.

Kan du summera lite åt oss? Daikintråden kanske är lämpligare att använda till det.

/C

6,3 °C in 5,1 °C ut. det viktiga är att ha en sÃ¥ hög snitttemp över växlaren som möjligt.  Du har 5,6  °C pÃ¥ din maskin enligt dina värden. jag hÃ¥ller 5,7  °C just nu.
Vi har ingen masklin som har gått ett år ännu då de släpptes i november 2013.
Men jag kommer att rapportera om min där/när jag kan.

/D

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller hederlig on/off?
« Svar #44 skrivet: 20 september 2014, 22:42:12 »
Du bör nog ha mera fakta bakom än att mäta temperaturen med vp egna givare vid 2 tillfällen  ;) Jag antar att ni har en massa fakta bakom dels brinetempen och dels fast hastighet pÃ¥ kalla cp sÃ¥ varför inte dela med dig av dom i en egen trÃ¥d med lite dokument som vi kan studera.
Vi har mycket fakta, mäter min maskin på alla tänkbara sätt. Dokumentation släpper vi inte på nätet den innehåller för mycket forskning vi inte vill släppa så våra kollegor får fatt i detta.
Men ställ dig frågan: varför har Sveriges största tillverkare 2 invertrar i programmet och en till på gång ???
Om det nu är så att energin kommer från elbolaget....?

/D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!