Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: bergsvärme  (läst 10931 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vednisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
bergsvärme
« skrivet: 12 oktober 2007, 22:08:51 »
Innan jag börjar agumentera emot alla former av EL så få mig att övertygas att man borde instalera nån form av pump.....

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: bergsvärme
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2007, 23:28:47 »
Innan jag börjar agumentera emot alla former av EL så få mig att övertygas att man borde instalera nån form av pump.....
Cirkulationspump, länspump, bränslepump, vattenpump, servopump, cykelpump, bodypump, erektionspump.. När du är klar med det då kan du komma och argumentera "emot alla former av EL"..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Vednisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: bergsvärme
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2007, 23:40:43 »
oj va pumpar... :) men jag vill ha fakta..jag gillar att jobba..och hitta nåt som är billigare en ved..

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: bergsvärme
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2007, 09:36:10 »
Fortsätt med veden men sälj den istället för att elda upp den, det ger dig pengar till både el och avbetalning på pumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Vednisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: bergsvärme
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2007, 12:04:23 »
Hmm..inte för att vara elak..men ska man agumenter för bergsvärme sÃ¥ kom med nÃ¥t konkret jag  värmer 220m2 för 3000kr Ã¥ret eldar först när det är under 0grader varje dag.. annars räcker det med varanan till var tredje beror pÃ¥ hur mycket vi duchar(3st)..vill man inte jobba för att ha billigare uppvärminig sÃ¥ är ju värmepump ett bra alternativ....sen ska man inte glömma bort att en vedpanna är oftast billigare en bergsvärmepump att instalera..och man mÃ¥ste givet räkna in kostnaden av instlationen.........och dess för sÃ¥ skulle jag nog betala i sÃ¥ fall nÃ¥gra öre mer för fjärvärme om den möjligheten finns,(om man inte vill jobba)....För handen pÃ¥ hjärtat hur vanligt är det inte att elparonen hostar igÃ¥n nerÃ¥t 10 minus endÃ¥n när man har en pump..en fördel till är att varje gÃ¥ng jag eldar sÃ¥ kan jag hälla upp mig ett bad utan att behöva lägga in nÃ¥gra vedklammar kostnaden för det badet är med andra ord vad jag betalar för vattnet och 170l ved=17kr dÃ¥ fÃ¥r jag varmt i huset pÃ¥ dom 17kr med

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: bergsvärme
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2007, 12:49:01 »
Vad är du ute efter eg?

Jag konverterade till VP för 75´.  Tror inte att det blir sÃ¥ himmla mycket billigare med en ny vedpanna och acctankar med tillhörande styrning + eventuellt ny skorsten/rep av skorsten!

155m2 värms till 22º för 6300kwH, och då slipper jag böga* med ngn ved, tar gärna den minimalt ökade kostnaden för dom pengarna, men vi är alla olika i våra bedömmningar/prioriteringar.....

*Fälla, tanka, kvista, fila, kapa, transportera, kapa mera, fila, tanka, klyva, plåstra valkar, bära, trava, mm. Och detta för att spara 4´ om året?

 Thumbsup
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: bergsvärme
« Svar #6 skrivet: 14 oktober 2007, 13:09:49 »
Tänk på miljön sätt in vp
Mest kyla men lite värme också

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: bergsvärme
« Svar #7 skrivet: 14 oktober 2007, 13:16:25 »
Tänk på grannarna, sätt in VP...
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: bergsvärme
« Svar #8 skrivet: 14 oktober 2007, 13:18:41 »
Tänk pÃ¥ mervärdet av huset, sätt in VP  Thumbsup
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: bergsvärme
« Svar #9 skrivet: 14 oktober 2007, 13:42:03 »
Hmm..inte för att vara elak..men ska man agumenter för bergsvärme sÃ¥ kom med nÃ¥t konkret jag  värmer 220m2 för 3000kr Ã¥ret eldar först när det är under 0grader varje dag.. annars räcker det med varanan till var tredje beror pÃ¥ hur mycket vi duchar(3st)..vill man inte jobba för att ha billigare uppvärminig sÃ¥ är ju värmepump ett bra alternativ....sen ska man inte glömma bort att en vedpanna är oftast billigare en bergsvärmepump att instalera..och man mÃ¥ste givet räkna in kostnaden av instlationen.........och dess för sÃ¥ skulle jag nog betala i sÃ¥ fall nÃ¥gra öre mer för fjärvärme om den möjligheten finns,(om man inte vill jobba)....För handen pÃ¥ hjärtat hur vanligt är det inte att elparonen hostar igÃ¥n nerÃ¥t 10 minus endÃ¥n när man har en pump..en fördel till är att varje gÃ¥ng jag eldar sÃ¥ kan jag hälla upp mig ett bad utan att behöva lägga in nÃ¥gra vedklammar kostnaden för det badet är med andra ord vad jag betalar för vattnet och 170l ved=17kr dÃ¥ fÃ¥r jag varmt i huset pÃ¥ dom 17kr med

Eftersom du värmer 220m2 för 3000kr/år tycker jag inte du skall leta efter något billigare, för det finns nog inte.

MVH  SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad Vednisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: bergsvärme
« Svar #10 skrivet: 14 oktober 2007, 13:45:22 »
vad jag är ute efter? det är vad folk tycker!!det lär inte bli aktuellt med nån ny uppvärmning för min del köper ved i 3m längder för 100kr m3 kapar o klyver ett års bränsle med maskinen på 7h sen tillkommer stapling och eldning..och mig gör det inget..dom nya vedpannorna är miljöklassade och man är inte f... till att kunna se när man eldar så grannarna vet inte ens om när jag eldar på...sen är allt relativt det finns dåliga vedpannor som bolmar och dålig instaltion så man får elda 3ggr per dag..likså bergsvärme har två bra exemplar båda hushållen bor det 4st elpatronen slår till vid 5+hoss ena familjen hoss den andra har den inte slagit till en tros att det har kryit ner till 20 minus om vintrarna

Utloggad Vednisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: bergsvärme
« Svar #11 skrivet: 14 oktober 2007, 13:50:13 »
Hmm..inte för att vara elak..men ska man agumenter för bergsvärme sÃ¥ kom med nÃ¥t konkret jag  värmer 220m2 för 3000kr Ã¥ret eldar först när det är under 0grader varje dag.. annars räcker det med varanan till var tredje beror pÃ¥ hur mycket vi duchar(3st)..vill man inte jobba för att ha billigare uppvärminig sÃ¥ är ju värmepump ett bra alternativ....sen ska man inte glömma bort att en vedpanna är oftast billigare en bergsvärmepump att instalera..och man mÃ¥ste givet räkna in kostnaden av instlationen.........och dess för sÃ¥ skulle jag nog betala i sÃ¥ fall nÃ¥gra öre mer för fjärvärme om den möjligheten finns,(om man inte vill jobba)....För handen pÃ¥ hjärtat hur vanligt är det inte att elparonen hostar igÃ¥n nerÃ¥t 10 minus endÃ¥n när man har en pump..en fördel till är att varje gÃ¥ng jag eldar sÃ¥ kan jag hälla upp mig ett bad utan att behöva lägga in nÃ¥gra vedklammar kostnaden för det badet är med andra ord vad jag betalar för vattnet och 170l ved=17kr dÃ¥ fÃ¥r jag varmt i huset pÃ¥ dom 17kr med

Eftersom du värmer 220m2 för 3000kr/år tycker jag inte du skall leta efter något billigare, för det finns nog inte.

MVH  SIBY

de va dom orden jag ville höra många vvs firmor berättar aldrig hur billig veden är om man inte köper den på statoil i säck...så dom föreslår pumpar på en gång...Men jag har full förståelse för dom som inte har yta att förvara veden...eller vill lägga ner TID på ved..men det finns inget som blir billigare

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: bergsvärme
« Svar #12 skrivet: 14 oktober 2007, 13:56:22 »
vad jag är ute efter? det är vad folk tycker!!

Borde du väl förstå när du duker in på VP-forum... ;)

det lär inte bli aktuellt med nån ny uppvärmning för min del köper ved i 3m längder för 100kr m3

Grattis!  Väldigt fÃ¥ förunnat att ha den möjligheten/dom kontakterna!

kapar o klyver ett års bränsle med maskinen på 7h

Den maskinen som fixar det är inte speciellt billig, men ett vedpris om 100kr/m3 motiverar ju investeringen
om anläggningen är i bra skick så du har nytta av den i många år


sen tillkommer stapling och eldning..och mig gör det inget..dom nya vedpannorna är miljöklassade och man är inte f... till att kunna se när man eldar så grannarna vet inte ens om när jag eldar på...sen är allt relativt det finns dåliga vedpannor som bolmar och dålig instaltion så man får elda 3ggr per dag..likså bergsvärme har två bra exemplar båda hushållen bor det 4st elpatronen slår till vid 5+hoss ena familjen


hoss den andra har den inte slagit till en tros att det har kryit ner till 20 minus om vintrarna


Jag fixar -32º utan TS, kallar än så har det inte varit ännu, men väl lååånga perioder med silvret under -25º

Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: bergsvärme
« Svar #13 skrivet: 14 oktober 2007, 13:59:18 »
Ved kommer alltid vara den billigaste uppvärmningen,men tänk framåt 10 år då finns det ingen is till pingvinerna längre, vill du ha dem i vardrummet ;D
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: bergsvärme
« Svar #14 skrivet: 14 oktober 2007, 14:01:07 »
hej
finns en grej som e billigare än ved å mycket smidigare....flis

du lägger på en gång i veckan eller 2x i månaden sen sköter det sig skälv förutom sotning nån gång


har en bekant som köper all sin flis på ett sågverk ....kostnad 12 000 kr per år

MEN dom värmer 3 st stora hus en stor maskinhall/verkstad + en stor ombyggd ladugård som är ett snickeri
kostnaden är under 2000kr per hus och år å dom har alltid varmt

det finns inget som är billigare jag lovar ....då får ved skrotet slänga sig i väggen
man har 5x mer arbete med veden
« Senast ändrad: 14 oktober 2007, 14:03:55 av Dr Chun-Lan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!