Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rumsgivare / innegivare Thermia Atlas  (läst 7426 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad dboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rumsgivare / innegivare Thermia Atlas
« skrivet: 25 januari 2021, 14:30:24 »
Har en Thermia Atlas.

Enligt manualen sÃ¥ finns det tvÃ¥ typer av innegivare. Modbus via EM3 kort (som jag inte har)  och PT1000 via BM-Card (som är standard pÃ¥ Atlas).

Thermias kostar tydligen ca 1500, osäker på om det är ink installation men hursomhelst mer än vad bara en avancerad termomemeter är värd.

Jag ser att en PT1000 rumsgivare kostar från 100 kr på webben. En PT1000 är ju i princip bara en resistor så det kan ju omöjligen ge problem med garanti att koppla in den men är det nån som försökt? Eller har alla som har rumsgivare valt Thermia originalgivare?

Jag behöver troligen ingen innegivare, men tycker bara det vore trevligt att kunna se innetemperaturen via Online gränssnittet.

Nån som har åsikter?


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Rumsgivare / innegivare Thermia Atlas
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2021, 15:40:08 »
PÃ… Thermias tidigare modeller har "rumsgivaren" inte enbart varit en givare utan äv med möjligheter att  justera önskad temperatur samt möjlighet att läsa vissa värde.
Har dom slutat med det?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad dboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rumsgivare / innegivare Thermia Atlas
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2021, 16:19:00 »
Står så här i manualen: (se bilder)
Jag tolkar det som att det bara är en PT1000 eftersom den är ansluten med två kablar till en port, och är angiven som PT1000.

Kanske att modbussensorn har dubbelriktad kommunikation?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Rumsgivare / innegivare Thermia Atlas
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2021, 19:47:02 »
Jag mÃ¥ste vara synskadad men jag ser ingen rumsgivare som ska anslutas med tvÃ¥ trÃ¥d?? Utegivaren som ansluts pÃ¥ 50 ser jag och rumsenheten pÃ¥ MBa ser jag  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad dboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rumsgivare / innegivare Thermia Atlas
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2021, 20:55:48 »
Jag mÃ¥ste vara synskadad men jag ser ingen rumsgivare som ska anslutas med tvÃ¥ trÃ¥d?? Utegivaren som ansluts pÃ¥ 50 ser jag och rumsenheten pÃ¥ MBa ser jag  Sc:,h

En PT1000 är i princip en temperaturkänslig resistor, så två trådar.

Enligt bild 1 från manualen så ansluts den till port T31, den är längst upp till vänster på bild två.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Rumsgivare / innegivare Thermia Atlas
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2021, 21:16:01 »
Jag slutade läsa när jag sÃ¥g buffert tank  a:gl
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rumsgivare / innegivare Thermia Atlas
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2021, 09:13:34 »
Det fungerar så vitt jag kan se med en vanlig PT1000 sensor.
Tydligen kan du välja någonstans i mjukvaran om det skall vara bufferttanktemp eller rumstemp?
Den här skulle jag rekommendera om den skall sitta synligt: https://www.energibutiken.se/sv/pt1000/25-pt1000-rumsgivare-innegivare.html
Den här om du kan dölja den: https://www.energibutiken.se/sv/pt1000/202-pt1000-universalgivare-6-mm-200gr.html (Finns med olika kabellängder).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad dboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rumsgivare / innegivare Thermia Atlas
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2021, 12:34:39 »
Tydligen kan du välja någonstans i mjukvaran om det skall vara bufferttanktemp eller rumstemp?
Det finns en rumsgivarmeny där man väljer vilken typ av rumsgivare man har, Modbus eller PT1000.

Utloggad Jaguar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Rumsgivare / innegivare Thermia Atlas
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2023, 16:45:13 »
Var finns denna rumsgivarmeny på Atlas? Jag ser inget alls i servicemenyn om rumsgivare. I Thermia Online finns en knapp för Rumsgivare - det går dock inte att aktivera - jag får meddelandet "Registret kan inte ändras".
Thermia Diplomat Duo 16 (16 KW), 300 l varmvattenberedare, 920 m ytjordkollektor i två slingor sedan 2004. Hus från 1920: 360 m2 i två plan + 180 m2 källare (vinden inte uppvärmt), 56 radiatorer. Malmö.

Utloggad Jaguar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Rumsgivare / innegivare Thermia Atlas
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2023, 17:54:48 »
1. Sätt VP i läge Av annars är inte INSTALLATION aktiv
2. Logg in i service menyn med kod 607080
3. Gå till INSTÄLLNINGAR
4. Gå till INSTALLATION och välj önskad funktion att installera samt bekräfta
5. Starta om VP'n
6. Gå tillbaka till INSTÄLLNINGAR och välj RUMSGIVARE og aktiver funktionen
7. Jag behövde starta om VP'n en gång till
Thermia Diplomat Duo 16 (16 KW), 300 l varmvattenberedare, 920 m ytjordkollektor i två slingor sedan 2004. Hus från 1920: 360 m2 i två plan + 180 m2 källare (vinden inte uppvärmt), 56 radiatorer. Malmö.

Inloggad Jokkmokksjokke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Meggawaaatttt
SV: Rumsgivare / innegivare Thermia Atlas
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2023, 07:34:38 »
Jag kan rekommedera marklunds givare, Den funkar på Atlas. (jag använder den själv på Atlas)
300m2 på 2+1 plan. Thermia Atlas 12. 2x500m ytjordvärme
Norra norrland

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rumsgivare / innegivare Thermia Atlas
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2023, 11:21:01 »
Lite nygammal på det här med styrning, men nyvaknat intresse av olika skäl.

Känns inte hela Thermias krav på att användaren skall anpassa kurvorna som "old school"?

Borde inte dessa härledas från data från systemet, inklusive innehavare? I bästa fall med en krydda av väderprognos?
"Big data" har ju Thermia, och man borde kunna utgå ifrån en standardinställning och därefter låta systemet lära sig själv?

« Senast ändrad: 27 januari 2023, 23:32:38 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Rumsgivare / innegivare Thermia Atlas
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2023, 12:43:48 »
En liten hake är väl husets "egenskaper" samt innevånarnas olika "vanor och önskemål". Inte en chans att en algoritm slår en duktig installatör. Inställningen görs en gång om man inte ändrar förutsättningarna, då kan man få knappa om lite. Men man knappar ju inte lite då och då, måste man det så kanske man ska överlåta "knappningen" till en fackman.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rumsgivare / innegivare Thermia Atlas
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2023, 15:52:37 »
Är det inte husets egenskaper som avgör kurvorna?

Installatören har säkert tumregler, men Thermias insamlade data borde vara mer värdefull.

Det är väl ändå inomhustemperaturen som nuvarande PID reglering tar sikte på?

Användaren är intresserad av inomhustemperaturen (och elprisstyrning).
« Senast ändrad: 27 januari 2023, 23:30:29 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rumsgivare / innegivare Thermia Atlas
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2023, 16:02:22 »
Lärde mig till min besvikelse att det inte går att mata in data till systemet från en egen rumsgivare med vanliga modbus.
(Går för utomhusgivare).

Är extra lurigt då det står "modbus RS" som val i menyn vid sidan om "PT1000", inte bara "modbus"

Är det någon som vet hur en Modbus RS givare fungerar, med eller utan "termostatet"?
Den kan väl inte vara så svår att emulera?
« Senast ändrad: 27 januari 2023, 23:28:28 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!