Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konsekvens av olja över märket pÃ¥ snöslungan?  (läst 10008 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad katarinah

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Undrar vad som händer om man fyllt på för mycket olja i snöslungan? Premiärkörde i går: Effektiv och många skojiga spakar.

Sedan fyllde jag på bensin och olja, men skvättade i för mkt olja enligt stickan. Har inte startat snöslungan efter detta. Ska jag suga ur olja igen? Är det bråttom?
Finns bergis en något att suga med på Clas Olson.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konsekvens av olja över märket på snöslungan?
« Svar #1 skrivet: 28 december 2009, 10:20:00 »
Fyllde du olja efter du du provkörde? då borde det vara en tvåtaktsmotor, och inte ha någon betydelse. Vad är det för märke och typ?
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad katarinah

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konsekvens av olja över märket på snöslungan?
« Svar #2 skrivet: 28 december 2009, 10:58:25 »
Tack för svar!

Nej det är nog fyra takter i motorn (har för mig att det stod så på tillhörande bensin/oljedunk...)

Märke: minns ej. Typ: skovlar sig fram i snön och sprutar ut åt fritt valt håll...drivning på hjulen.
Kostade typ 12000  pÃ¥ Bauhahus (alldeles för mkt)

Ringde min kusin som är bonde: -Det är inte bra med för mkt olja för då vispas den inte runt. Den går dock att tappas ut via en "avtappningsplugg". Så länge den står still är det ingen fara.- Så det verkar vara lätt att lösa. Phu!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konsekvens av olja över märket på snöslungan?
« Svar #3 skrivet: 28 december 2009, 13:52:30 »
Jag rÃ¥kade trycka i för mycket olja i min, jag missförstod hur jag skulle avläsa nivÃ¥n. När jag drog igÃ¥ng den sÃ¥ rök det nÃ¥tt hemskt, men efter att ha tappat ur till rätt nivÃ¥ sÃ¥ funkade den fint igen. Den har funkat bra sen dess sÃ¥ den tog nog ingen större skada.  :-X
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Konsekvens av olja över märket på snöslungan?
« Svar #4 skrivet: 28 december 2009, 15:54:46 »
Hur mycket över Stickan vart det? Gör inget om det är 5-10mm över..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Konsekvens av olja över märket på snöslungan?
« Svar #5 skrivet: 28 december 2009, 17:23:54 »
Kostade den 12 000kr borde det vara en fyrtaktare...

Har ingen egen erfarenhet av vad som händer när man kör med för mycket olja i motorn, men har hört (av motorkunniga) att motorn tar större skada av att köras med för mycket olja än för lite. Kan tänka mig att det bildas ett väldigt tryck i motorn av för mycket olja, och att oljan då trycks upp i cylindern förbi kolven och hamnar i förbränningsrummet, därav röken i Carls slunga.

Borde väl gå att öppna påfyllningen och luta försiktigt på slungan så det rinner ut, så slipper du öppna avtappningspluggen.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Konsekvens av olja över märket på snöslungan?
« Svar #6 skrivet: 28 december 2009, 20:35:04 »
Ja 4 takt är det, eftersom oljesticka verkar finnas..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad katarinah

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konsekvens av olja över märket på snöslungan?
« Svar #7 skrivet: 28 december 2009, 20:37:36 »
Vad jag förstod så blir det ingen/dålig smörjning om den är överfull. Oljan kan då inte "vispas runt". Har ingen aning om hur det går till.
Luta slungan: Bra idé! Ska kolla vilket som är enklast. Den är rätt tung och otymplig så man hanterar den inte hur som helst.

Utloggad katarinah

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konsekvens av olja över märket på snöslungan?
« Svar #8 skrivet: 28 december 2009, 20:41:57 »
Nivå över max: det var flera centimeter....tror jag. Svårt att se. Provade fler ggr och torkade av emellan. Slutade med att jag kände med fingrarna för att få ett hum om var nivån är.

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
SV: Konsekvens av olja över märket på snöslungan?
« Svar #9 skrivet: 28 december 2009, 22:37:35 »
Nej, du ska inte köra med sÃ¥ mycket för mycket olja. Om man har tur trycks överskottsoljan ut genom vevhusventilationen och orsakar att det ryker kraftigt, om man inte har tur (beroende pÃ¥ motorkonstruktion och hur mycket för mycket olja du har) sÃ¥ trycker oljeöverskottet sönder nÃ¥gon packning i motorn eller i värsta fall orsakar vätskeslag i vevhuset  :( Det finns oljebytare för gräsklippare att köpa pÃ¥ macken eller ställen där man säljer gräsklippare och liknande, man kan använda en sÃ¥n för att pumpa ur till dess att man har rätt nivÃ¥ pÃ¥ oljestickan. Annars kan man leta reda pÃ¥ oljepluggen och tappa ur överskottet.

Mvh,
Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konsekvens av olja över märket på snöslungan?
« Svar #10 skrivet: 28 december 2009, 22:44:07 »
Jag skulle bara ha öppnat påfyllningen och tippat snöslungan över ett öppet kärl, typ sönderskuren saftdunk, och låtit oljan rinna ut den vägen.
De flesta fyrtaktare har nog s.k stänksmörjning, en vinge som sitter på vevaxeln och kastar upp olja på ytorna i vevhus och cylindrar, har du för mycket olja så stänker det mindre, men det är nog ingen fara.
Det västa som kan hända är väl om du får så mycket olja att du får vätskeslag/kompression i vevhuset som Gunnar skriver.
Men då skall man ha fyllt mycket.

Du skall normalt bara behöva byta oljan vid service, aldrig fylla på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: Konsekvens av olja över märket på snöslungan?
« Svar #11 skrivet: 28 december 2009, 23:23:08 »
Det är väl bara att öppna avtappningen under och tappa ur en skvätt.   :D ;)
Börja inte luta maskinen, risken finns att du får in olja i cylinder. Då kommer det att ryka när du väl får i gång den. Wooww värsta Lutsen dimman.
Öppna i botten, tappa ur och "gör om - gör rätt"  Thumbsup Läs i manualen hur mycket olja det skall vara, det brukar bli bra.
« Senast ändrad: 28 december 2009, 23:24:51 av zigge59 »
Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Konsekvens av olja över märket på snöslungan?
« Svar #12 skrivet: 01 januari 2010, 19:23:01 »
Ja ingen mening att ha en oljesticka om man inte använder sig av den. För lite olja haveri i värsta fall, Briggs & Stratton är lite känsliga på denna punkt.
Slungor har ofta även Tecumseh(indianmotorn). 4-takts motorer som ej har trycksmorning, som i detta fall "vispar" runt oljan varvid stor lutning när man kör är högst olämpligt.
Suga ur oljan är klokt då den oljan som blir över måste ta en väg ut. Vi Svenskar är ju bäst på lagom, gäller även i detta fall.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!