Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Renovera Velux takfönster  (läst 8135 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Renovera Velux takfönster
« skrivet: 26 juni 2008, 11:41:53 »
Hej

Nu är det kört, måste göra något, senast i september. Fullt med kondens mellan rutorna i våra 29 år gamla Velux takfönster, snudd på läckage.

Fönsterbågarna ser OK ut, så jag tänkte renovera och sedan låta glasmästaren sätta i nytt glas och nya tätningar. Glaset som sitter i är vanlig 2-glaskassett med härdad ytterruta 4-18-4, det tänkte jag ersätta med 2-glas argonfyllt med lågenergiglas på insidan. Hade en tanke på 3-glas eller en extra ruta på insidan, men det blir nog för krångligt.

-Är det någon som renoverat takfönster och har erfarenheter att dela med sig av ? Är det värt besväret ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Renovera Velux takfönster
« Svar #1 skrivet: 26 juni 2008, 12:46:49 »
Det har hänt en del med priserna på takfönster:
http://www.skanskabyggvaror.se/produkter/f%C3%B6nster/takf%C3%B6nster/takf%C3%B6nster/

Bara som exempel.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Renovera Velux takfönster
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2008, 15:47:32 »
Hej

Det blev så här: Jag väntar till våren med att byta rutorna i mina takfönster. Istället har jag tillverkat 3 innerfönster med K-glas (hårdbelagt energiglas) som jag sätter på insidan av takfönstren. I princip blir nu takfönstren till 3-glas fönster eller 2+1-glas om man ska vara petig.

Bågarna till innerfönstret tillverkade jag av 3 lager tunn plywood som limmades ihop. Blev stabilt och bra.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Renovera Velux takfönster
« Svar #3 skrivet: 12 december 2008, 11:44:53 »
Hej

Bieffekt av innerfönstren: Snön blir liggande väldigt länge pÃ¥ takfönstren innan den smälter. Det som kom ner igÃ¥r har inte smält än. Detta trots att det bara är ett par ynka minusgrader. Undrar hur det blir när det blir kallare, dÃ¥ kan snön bli liggande kvar.  Sc:,h

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Renovera Velux takfönster
« Svar #4 skrivet: 12 december 2008, 11:54:52 »
Får jag ställa en fråga som jag tror du kan ge ett bra svar på Gano?

Om man sätter in ett extra innefönster i källaren (oisolerad betongyttervägg), har det någon märkbar effekt på värmeläckaget eller är svinnet genom betongväggen helt dominerande? Idag har jag skraltiga 2-glasfönster utan något energiglas.

/Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Renovera Velux takfönster
« Svar #5 skrivet: 12 december 2008, 11:59:16 »
Kan man göra detta på vanliga fönster?
Alltså sätta i en till ruta själv?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Renovera Velux takfönster
« Svar #6 skrivet: 12 december 2008, 13:01:11 »
Får jag ställa en fråga som jag tror du kan ge ett bra svar på Gano?

Om man sätter in ett extra innefönster i källaren (oisolerad betongyttervägg), har det någon märkbar effekt på värmeläckaget eller är svinnet genom betongväggen helt dominerande? Idag har jag skraltiga 2-glasfönster utan något energiglas.

/Paj

Hej

Om jag kör 2-glas fönster genom Pilkingtons beräkningsmodell så får jag ett U-värde på 2,8. Om jag kör ett 2+1 fönster (enkelbåge på insidan med K-glas), så får jag U-värde på 1,2. Skillnaden 1,6 får du multiplicera med ytan i kvadratmeter och sedan med ortsfaktorn, så får du fram besparingen. Stockholms ortsfaktor är 103.

På ett fönster med 1 kvm yta så sparar du 165 kWh/år. Du behöver inte bry dig om väggen bredvid, väggen och fönstret fungerar som enskilda delar.

Jag skulle nog rekommendera dig att se över tätningslister och så byta den inre rutan mot energiglas (K-glas, även kallat hårdbelagt energiglas). Du får då ett U-värde på 1,7. Besparingen beräknas på samma sätt som ovan. Det blir inga våldsamma besparingar, men det blir i alla fall vettig återbetalningstid om man gör jobbet själv.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Renovera Velux takfönster
« Svar #7 skrivet: 12 december 2008, 13:11:36 »
Kan man göra detta på vanliga fönster?
Alltså sätta i en till ruta själv?

Hej

Går säkert att göra själv om man är hyfsat händig (och om gångjärnen håller för tyngden av den extra rutan).

Det har gjorts i flera lägenhetshus, man fäster en alulist på det befintliga fönstret och lägger sedan till en ruta av energiglas på insidan. Fungerar både ur energisynpunkt och som ljuddämpning. Lite si och så med estetiken. Bäst funkar nog detta på fönster som öppnas inåt eftersom då finns en luftström som tar bort imma mellan rutorna. Fönster som öppnas utåt i djupa fönstervalv kan få problem med kondens mellan den nya rutan och den befintliga.

Innerfönster som hakas pÃ¥ när det blir kallt är ju annars vanligt i gamla hus. Gamla fönster med som renoveras med energiglas i innerbÃ¥gen fÃ¥r mycket bra U-värden, speciellt om det är frÃ¥ga om 2 separata bÃ¥gar, 1 som öppnas inÃ¥t och en som öppnas utÃ¥t (1800-tal). Bättre än 3-glas frÃ¥n 80-talet faktiskt.  :o

K-glas finns som 3 mm hos välsorterade glasmästerier. 4 mm är dock vanligast.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Renovera Velux takfönster
« Svar #8 skrivet: 12 december 2008, 16:58:25 »

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Renovera Velux takfönster
« Svar #9 skrivet: 06 mars 2009, 18:20:18 »
Gammal trÃ¥d men jag väcker den till liv  :)

Vi besök hos en glas firma på orten började vi snacka om det här med energi glas.
Han rekommenderade mig att byta ut innerglaset i mina kopplade 2glas fönster till 4mm energiglas
Vi i kommunen får Klimp bidrag för en sådan åtgärd.30% tillbaka
U värdet skulle som sämst bli 1.8 sade han.Hade man mycket luft i bågen kunde det bli bättre.

Är det någon som gjort något liknande?Tror ni det skulle bli bra?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Renovera Velux takfönster
« Svar #10 skrivet: 06 mars 2009, 20:31:19 »
Gammal trÃ¥d men jag väcker den till liv  :)

Vi besök hos en glas firma på orten började vi snacka om det här med energi glas.
Han rekommenderade mig att byta ut innerglaset i mina kopplade 2glas fönster till 4mm energiglas
Vi i kommunen får Klimp bidrag för en sådan åtgärd.30% tillbaka
U värdet skulle som sämst bli 1.8 sade han.Hade man mycket luft i bågen kunde det bli bättre.

Är det någon som gjort något liknande?Tror ni det skulle bli bra?


Jo, det stämmer att det blir ca 1,8 i U-värde med energiglas (hårdbelagt K-glas) i en 2-glaskonstruktion. Det blir samma U-värde som i luftfyllda och obelagda 3-glasfönster, typiskt i hus från slutet 70 och i princip fram till nutid.

Det jag märkte av mitt eget projekt (att jag hakade på en extraruta på insidan av takfönstren) var att snön låg kvar väldigt länge. Kondensen minskade märkbart. Klart mindre drag och högre komfort.

Jag tror att du kommer att märka av det. Det är trots allt en väldig skillnad mellan 2-glas och 3-glas, och det är precis den skillnaden du kommer att få.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Renovera Velux takfönster
« Svar #11 skrivet: 06 mars 2009, 20:52:31 »
Ok tack för svaren.Man får väl passa på när man får 30% av naturvårdsverket.
Det får dock bli lite varmare ute innan jag kör igång
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Renovera Velux takfönster
« Svar #12 skrivet: 09 mars 2009, 17:08:17 »
Kollat lite priser.
runt 5-6000 efter bidrag blir det för byte till energiglas i 7st fönster
« Senast ändrad: 09 mars 2009, 17:25:46 av Hansson »
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!