Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

* Forumstatistik

  • stats Totalt antal medlemmar: 50541
  • stats Totalt antal inlägg: 860265
  • stats Totalt antal ämnen: 76913
  • stats Totalt antal kategorier: 4
  • stats Totalt antal tavlor: 129
  • stats Flest online: 28297

* Search


Missa inte Värmepumpsforums oberoende kostnadsfria Offerttjänst! www.energioffert.se

Annonser

Nyliga inlägg

SV: Smällar och dunk i radiatorerna av Bromma1927
[13 juni 2026, 22:56:04]


IVT Greenline HT Plus är död - kan/bör den återupplivas av Bromma1927
[13 juni 2026, 22:52:37]


SV: EcoEl/EcoAir 107 motorskydd kompressor av mr-nisse
[13 juni 2026, 22:44:21]


SV: För eller emot datacenter? av Hansson
[13 juni 2026, 22:30:24]


SV: Lågtryckslarm (larm 51) Nibe F1245 8 kw från 2011 av Lasse89
[13 juni 2026, 18:13:14]


SV: IVT 290 Elpanna displayen flimmrar inget varmvatten av Jawen
[13 juni 2026, 17:44:18]


SV: Lågtryckslarm (larm 51) Nibe F1245 8 kw från 2011 av LG86
[13 juni 2026, 17:44:02]


SV: IVT 290 Elpanna displayen flimmrar inget varmvatten av Jawen
[13 juni 2026, 17:26:37]


SV: Automatik värmebärarpump av nisse175
[13 juni 2026, 17:18:47]


SV: Resultat av min rengöring av varmvattenberedare av jishi
[13 juni 2026, 15:50:38]


Lågtryckslarm (larm 51) Nibe F1245 8 kw från 2011 av Lasse89
[13 juni 2026, 13:00:04]


Isolering runt ventilationsrör på vinden? av Zenon
[13 juni 2026, 11:35:06]


SV: Kallt i källaren - varmt uppe, växla luft? av Zenon
[13 juni 2026, 11:33:15]


SV: För eller emot datacenter? av nisse175
[13 juni 2026, 11:05:09]


SV: För eller emot datacenter? av Mike
[13 juni 2026, 10:50:22]


SV: För eller emot datacenter? av Hastings
[13 juni 2026, 09:53:04]


SV: Värmepumpsforum och Ai / Gemini av Smurfen.
[13 juni 2026, 09:51:47]


SV: Vad skiljer mellan gamla o nya innova serien från Ahlsells? av Hastings
[13 juni 2026, 09:42:07]


SV: För eller emot datacenter? av Smurfen.
[13 juni 2026, 09:23:34]


SV: Tände i kamin av Smurfen.
[13 juni 2026, 09:21:13]


SV: För eller emot datacenter? av Hansson
[13 juni 2026, 09:03:10]


För eller emot datacenter? av BiggerDigger
[13 juni 2026, 08:39:20]


SV: Tände i kamin av BiggerDigger
[13 juni 2026, 08:37:44]


SV: Tände i kamin av Hansson
[13 juni 2026, 00:16:41]


SV: Automatik värmebärarpump av Smurfen.
[12 juni 2026, 19:53:36]


SV: Automatik värmebärarpump av nisse175
[12 juni 2026, 18:51:16]


SV: Automatik värmebärarpump av Smurfen.
[12 juni 2026, 18:34:39]


SV: Automatik värmebärarpump av nisse175
[12 juni 2026, 18:24:19]


SV: Nibe SMO10 problem med menyer - går till meny 2.0 inom 1 sekund av Carl N
[12 juni 2026, 16:11:23]


Nibe SMO10 problem med menyer - går till meny 2.0 inom 1 sekund av _HMK_
[12 juni 2026, 15:08:54]

13 juni 2026, 22:52:37 av Bromma1927 | Views: 19 | Comments: 0

Efter tjugo års trogen tjänst (installerad april 2006) så har håller vår IVT Greenline HT Plus C9 på att ge upp andan. Jag skulle kolla en sak och tryckte på en av knapparna, då frös displayen. Gick inte att stänga av/start om. Bröt huvudströmbrytaren till pumpen och slog på igen. Möttes av meddelandet "CONLEGO VER. 1.20". Inget mer händer. Slag av/på strömmen, samma meddelande. Kollade säkringarna till värmepumpen, alla hela. Öppnade frontplåten (strömmen av) och kollade att sladdarna mellan displayen och styrkortet verkade sitta i ordentligt. Ingen skillnad.

Enligt Google är detta ett vanligt åldersrelaterat fel som "beror nästan uteslutande på trasiga kondensatorer på styrkortet".

Jag noterade att framledningstemperaturen var ca 40 grader (i detta sommarväder!) när pumpen frös. Jag tror inte att kompressorn var igång (motsvarande diod lös ej). Lite underligt. Kan detta ha varit en effekt av att pumpen nyligen tillverkat varmvatten? Eller ett annat symptom på att något är fel med värmepumpen?

Tror ni det är möjligt och värt att försöka reparera styrkortet? Var gör man isåfall detta i Stockholmstrakten?

Med tanke på effektavgifter så är pumpen lite underdimensionerad så jag hade planerat ett byte förr eller senare. Nu kanske det blir förr men vi vet inte heller hur det blir med effektavgifterna i framtiden, kommer de tillbaka i någon form?
13 juni 2026, 13:00:04 av Lasse89 | Views: 163 | Comments: 2

Hej!

Fick i början av veckan lågtryckslarm på min Nibe F1245 installerad 2011, återställde larmet och satte igång loggning och nu 4 dagar senare kom samma fel. Den är nu satt i hjälpdrift.

Lite bakgrund om pumpen, den har extremt många starter på kompressorn, ca 133 000 st varav total drifttid 36 600 h. Därav satte jag in en UKV 200 i början av året för att minska starterna något, vilket fungerat bra. Var medveten om att pumpen kanske inte skulle hålla alltför lång tid till iom åldern och antal starter. Tänkte att jag skulle ha lite mer kött på benen innan jag ringer servicetekniker på måndag. Jag har kollat smutsfilter, nivåkärl osv och inget konstigt där. Har läst här tidigare gällande samma fel där det varit värmeväxlare alt expansionsventil som varit felet. Är det någon/några som kan hjälpa mig att tyda loggen och se vad som är troligt fel här? Och om det är värt att reparera på en såpass gammal pump eller om man bör satsa på att byta hela pumpen?

Stort tack på förhand!
13 juni 2026, 11:35:06 av Zenon | Views: 142 | Comments: 0

Hur isolerar man bäst runt, nu sitter det hönsnät men känns drygt att klippa det. Finns de nå bättre lösningar?
13 juni 2026, 08:39:20 av BiggerDigger | Views: 395 | Comments: 6

Vill ni ha datacenter i Sverige?

Med tanke på elpriserna.
12 juni 2026, 15:08:54 av _HMK_ | Views: 1399 | Comments: 1

Hej

Har någon haft problemet att displayen på Nibes SMO10 styrmodul automatiskt återgår till meny 2.0 inom 1 sekund, oavsett om man försöker gå till andra menyer?

Ur minnet tror jag att det är ett normalt beteende att den går till den menyn om man inte trycker på någon knapp, men först efter en längre tid, typ en halv minut eller en minut eller något liknande.
I det här fallet har den börjat göra det mer eller mindre omedelbart även om man stegar fram till en annan meny - man hinner i praktiken inte läsa ut eller ställa in något alls, utan man ser bara att den går till meny 4.0 till exempel när man trycker +, och sen omedelbart tillbaka till 2.0.

Alla tips och erfarenheter emottages tacksamt..
12 juni 2026, 08:24:29 av J_B | Views: 255 | Comments: 1

Hej

Nån som vet vad som skiljer den nya  INNOVA FANCOIL IGFCCA102 vs INNOVA FANCOIL ICKCW221?

Förutom att den ena har dc motor och den andra har ac.

Dom är inte riktigt lika i effekt men snarlik.

Funderar på om gamla är 2 rörs o nya 4 rörs?
10 juni 2026, 12:24:38 av junnet | Views: 2552 | Comments: 0

Har tagit över ett hus där det sitter en Thermia Diplomat 12Kw  pump sedan 07-08 (Jordvärme)
Då pumpen är så pass gammal så tänkte jag kolla här om någon har en "Online modul" att sälja!

Populärt

Medlemsinfo

 
 
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

* Forumstatistik

  • stats Totalt antal medlemmar: 50541
  • stats Totalt antal inlägg: 860265
  • stats Totalt antal ämnen: 76913
  • stats Totalt antal kategorier: 4
  • stats Totalt antal tavlor: 129
  • stats Flest online: 28297

* Search