Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump till gillestugan och kanske en till tvättstugan  (läst 5062 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kimme77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Hej!

Har skrivit något inlägg tidigare på Panasonic delen i forumet. Då frågade jag om vad jag skulle ha för pump i det nya stora huset. Bet blev ingen Panasonic utan det blev en Fujitsu Nocria AWYZ 18LB, värmer kanon och är nöjd som fasen, hade en ackrediterad installatör till att montera den för att garantier ska gälla osv osv. Men nu så har jag börjat fundera på om jag inte skulle skaffa en billig on/off pump att värma min gillestuga med, ligger i källaren på huset och värms nu med elradiatorer (dvs dyyyyyrt). Till saken hör att just för tillfället så används gillestugan som sovrum så därför funderar jag på luftvärme. Min tanke angående just Appliance pumparna är just priset, har hittat på Ö&B för 4000:- (en on/off pump). Har en kille som kan montera den för 1000:- (installerade två åt mig i förra huset, han har nog installerat över 100 pumpar). Litet utrymme, endast 25 kvadrat så det borde ju absolut inte vara några problem att värma upp rummet med? Är av den åsikten att det kommer vara mycket mycket bättre än nuvarande element. Och efter som Ö&B säljer dem så borde det gå smidigt att få tag i reservdelar.

Vad säger ni?

Mvh/

Kimme

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kör hÃ¥rt!  Thumbsup
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Kimme77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Kör hÃ¥rt!  Thumbsup

Funderar pÃ¥ att Ã¥ka och köpa en imorgon! Känns som ett bra köp, vad jag har läst sÃ¥ här pÃ¥ forumet sÃ¥ ska innedelen vara hyffsat tyst. Vad säger ni som har en Appliance AAC 11000 A-PTC? Är ni nöjda med pumpen gällande värme, förbrukning, ljud frÃ¥n inne och ute del? Släng Ã¥sikter över mig nu!!  ;D  :-\

Utloggad Kimme77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Nu är en Appliance AAC 11000 A-PTC inhandlad på Ö&B i Vetlanda, kampanj nu så priset är 3990:-jämfört med 4750:- i normalpris. Nu ska jag bara införskaffa ett väggfäste till pumpen, det hade de inte på Ö&B. Påpekade att man kanske skulle tillhandahålla sådant om man säljer pumparna, va förbi på Jem&Fix samt Karlsson och de hade inte heller några väggfäste. Det löser sig nog. Ska bli kul att se hur bra den funkar!

Mvh/

Kimme

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Värmepump till gillestugan och kanske en till tvättstugan
« Svar #4 skrivet: 08 september 2009, 17:20:31 »
Onninen har bra grejer till värmepumpar..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!