Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trött pÃ¥ tandläkare  (läst 3264 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Trött på tandläkare
« skrivet: 27 december 2011, 16:52:34 »
Man blir ju blåst på ett eller annat sätt varenda gång man går till käftis.
Nån mer som har samma känsla?
Jag har varit med om många incidenter, en kärring som på 80-talet inte kunde klämma dit en guldkrona så den satt (längst in, tror det är tand 3-7, hoppas ingen nazist ser detta) så jag fick gå till en annnan, en idiot i Enköping, kunde knappt svenska, han kunde inte få till en plastlagning så det gick att bita ihop, jag fick låta en riktig käftis slipa till.
En privating i Hofors när jag var där på besök, det ilade i överkäken åt vänster så jag lät henne göra en vanlig undersökning av hela klabbet. Inte nog med att det blev dyrare än som sagts i telefon, hon sa att det var inget fel men jag skulle köpa tandkräm mot ilningar. Efter nåt år när jag hållit ilningarna schack med idogt borstande med detta bedövningsmedel var tanden så dålig att den behövde rotfyllas
dvs ilningarna berodde på en sprucken lagning som hon inte sett och det kom bakterier in i tanden och pulpan svällde av infektion, då får den inte plats och du får tandvärk. Eller det var ju jag denna gång.
City Dental Stockholm, billiga? Inte alls, det blir dyrare i längden. Dessutom luras dom. En lagning på en yta kan debiteras som två ytor. Om man håller reda på papprena och kommer ihåg saker så vet man det när man måste göra om lagningen hos en bättre käftis eftersom polska och estniska lagningar tenderar att paja inom ett år.
« Senast ändrad: 27 december 2011, 17:14:44 av HIZ »
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Trött på tandläkare
« Svar #1 skrivet: 27 december 2011, 17:46:32 »
http://folktandvarden.se/frisktandvard/
Funkar för mig, kostar för mig 89:-/mån (ungefär, har inte 100 koll då det går på autogiro)
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trött på tandläkare
« Svar #2 skrivet: 27 december 2011, 18:24:18 »
Aha, ja när man tänker efter är det ju verkligen bra, det motverkar ju slarvande tandläkerier! Det blir för dyrt för folktandvården att göra slarvjobb om de har såna avtal med folk.
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Trött på tandläkare
« Svar #3 skrivet: 27 december 2011, 18:42:36 »
Det var så jag tänkte, vet så många som är missnöjda med sina tandläkare men själv är jag nöjd.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trött på tandläkare
« Svar #4 skrivet: 27 december 2011, 18:46:38 »
Jo, troligen en förträfflig självsanerande grej, jag hörde om bekantas bekanta som stämt sina tandläkare tre gÃ¥nger och vunnit alla.   8)
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Trött på tandläkare
« Svar #5 skrivet: 27 december 2011, 20:08:35 »
haha
tur att man inte e skälv om att tvivla på tandvården,ska det lagas hål kräver jag minst ett års garanti på jobbet ...har ingen tandis än gett....
upptakten va en tandrep som i slutändan kostade 4000kr å tillsist exploderade tanden i 3 bitar så det va bara å slita ut den......så den totala slut summan va väl ca 4500kr ..å ingen tand......känndes inte speciellt värt å laga den tanden.

eller varför inte som för morsan ...har i flera års tid repat tänder å slängt ut ca 40-50 000 kr på det....efter en vanlig koll så kom hon hem å hadde fått veta att alla lagningar va för höga så allt skulle måsta slipas ner....å hon fick vackert betala kalaset den gången med..

en konstig grej är vart slutar kroppen Ã¥ vart börjar tänderna ??? tror i min enfalld att tänderna/munnen till hörde  kroppen ...

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Trött på tandläkare
« Svar #6 skrivet: 27 december 2011, 21:27:07 »
ska det lagas hål kräver jag minst ett års garanti på jobbet ...har ingen tandis än gett....

Fixar du själv istället då eller? ;)
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: Trött på tandläkare
« Svar #7 skrivet: 27 december 2011, 21:48:34 »
Är i Polen många gånger pga arbetet och oftast blir det ett tandläkare besök samtidigt. Sist lagade jag ett hål (litet) kostade det mig typ 130:-. Vet inte om det är bra eller dåligt gjort men det ser bra ut, lagningen sitter kvar och jag är nöjd. Wierd att det så grymt stora prisskillnader, trodde hon skämtade när jag fick räkningen.
« Senast ändrad: 27 december 2011, 21:50:49 av Pansatonic »
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trött på tandläkare
« Svar #8 skrivet: 28 december 2011, 07:57:18 »
haha
tur att man inte e skälv om att tvivla på tandvården,ska det lagas hål kräver jag minst ett års garanti på jobbet ...har ingen tandis än gett....
upptakten va en tandrep som i slutändan kostade 4000kr å tillsist exploderade tanden i 3 bitar så det va bara å slita ut den......så den totala slut summan va väl ca 4500kr ..å ingen tand......känndes inte speciellt värt å laga den tanden.

eller varför inte som för morsan ...har i flera års tid repat tänder å slängt ut ca 40-50 000 kr på det....efter en vanlig koll så kom hon hem å hadde fått veta att alla lagningar va för höga så allt skulle måsta slipas ner....å hon fick vackert betala kalaset den gången med..

en konstig grej är vart slutar kroppen Ã¥ vart börjar tänderna ??? tror i min enfalld att tänderna/munnen till hörde  kroppen ...

Aha det är därför du sitter och tillverkar smÃ¥ knivar och borrar  >:D

Nej du förstår att tänderna tillhör kroppen fast dom sitter på en annan kropp när man går till sjukstugorna och sen när man kommer hem igen så sitter dom på samma kropp igen.

Jo dom flesta betalar och biter ihop  (man fÃ¥r bita ihop försiktigt för annars gÃ¥r allt sönder igen) men det verkar som om tandläkerier är ett dj-a träsk och  som sagt om man stämmer käftis sÃ¥ är det tydligen bra chans att man vinner och det är synd att inte fler gör det.
Folk är rädda för att det kan bli dyrt men sÃ¥ är det inte. Om man stämmer pÃ¥ belopp under ca 20.000  (basbelopp) sÃ¥ är det alltid billigt och ingen fÃ¥r komma rännande med advokat (advokater är ju ett annat träsk som är ännu värre) dvs alla fÃ¥r betala sina advokater själva i FT-mÃ¥l.
Om folk visste om det och /vågade/ så skulle nog rättsväsendet gå på öronen.
Men i ditt fall (och jag tror i mitt eget fall) så är nog avtal med FTV bäst?
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trött på tandläkare
« Svar #9 skrivet: 28 december 2011, 08:01:27 »
Är i Polen många gånger pga arbetet och oftast blir det ett tandläkare besök samtidigt. Sist lagade jag ett hål (litet) kostade det mig typ 130:-. Vet inte om det är bra eller dåligt gjort men det ser bra ut, lagningen sitter kvar och jag är nöjd. Wierd att det så grymt stora prisskillnader, trodde hon skämtade när jag fick räkningen.
Det finns säkert några bra tandläkare där också och i Estland finns det en svensk tandläkare (Tallin) som är skaplig (hon har jobbat i Sverige förut och flyttat till Estland) men ingen höjdare. Klart billigare och lite mindre nogräknad, det blir väl så när dom kommer till ett land där allt går på ännu mer lösa boliner än här.
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Trött på tandläkare
« Svar #10 skrivet: 28 december 2011, 08:09:58 »
haha joo hiz har ett bra tipps åt dig ...börja åt boliden så har du gratis tand vård,förr fick hela familjen det men tror dom sparat in på det så nu gäller det bara den som arbetar....har väl nått med stendammet å göra...

e faktiskt lite irriterad även på det,om man som jag gjort jobbar i kök eller som bagare så förfaller käften hyfsat fort iomed man går å smakar å prov äter lite hela tiden för å veta hur det man tillagar smakar.
bagare har problem med att det dammar å yr runt socker i luften ...å det fräter sönder tänderna i längden

varför har den yrkes gruppen ej fri tandvård ??? då det ofta beror på jobbet att tänderna pajar.

men det går ochså att borsta sönder tänderna...har en släkting som utb till tand sköterska,före utb börjad hadde hon hafft 1 hål i munnen fram tills gymnasiet....efter 2 år på utb så hadde hon 9 hål..
hon tror att det berodde  pÃ¥ att dom borstade tänderna ofta pÃ¥ skolan för Ã¥ lära sig rätt teknik....

« Senast ändrad: 28 december 2011, 08:17:32 av Dr Chun-Lan »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Trött på tandläkare
« Svar #11 skrivet: 28 december 2011, 08:23:56 »
Gör som jag - Sköt om tandläkarens IT-system. Gör han ett dÃ¥ligt jobb sÃ¥ kommer hans datorer att djävlas i flera veckor  >:D
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Trött på tandläkare
« Svar #12 skrivet: 28 december 2011, 09:12:38 »
Laga?
Folktandvården, tanduttagning och endast 800 spänn kostade kalaset! Detta trots att de fick hålla på i över en timme med tanden och dela den, bedöva minst 5 gånger under arbetet, röntga och ha sig.
Ganska prisvärt tycker jag, plus att man fick recept på roliga tabletter att käka sen! :)
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trött på tandläkare
« Svar #13 skrivet: 28 december 2011, 09:22:05 »
Ja när man kollar pÃ¥ huspriser där uppe i Boliden blir man sugen  ::)
Jag förstår att ni sockerbagare käkar munkar hela tiden och ni borde ha
fri tandvård ja.
Eller egentligen tandvården skulle bakas ihop med övriga vården, frikort osv osv och tandläkarna ska inte kunna göra såna klipp som idag, en tusenlapp på en halvtimme, ungefär som advokater som också slarvar och skiter i det mesta.
Problemet är väl att då drar alla käftisar till London.

Det gjordes en undersökning för några år sen, en kille med bra tänder fick gå runt till några olika käftisar på koll av tänderna.
Resultatet varierade otroligt, på ett ställe var han felfri, på ett annat hade han fem akuta ställen som måste lagas snarast.
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Trött på tandläkare
« Svar #14 skrivet: 28 december 2011, 17:54:58 »
Är nöjd med den lokala folktandvården visst blir det dyrt men tror dom gör bra jobb.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!