Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fyrvägsventilen kärvar vid minusgrader....  (läst 11333 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ingenjören

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vår Chofu 1229 (Citcop) från 2005 har börjad krångla. När utetemperaturen går under 0 grader kärvar fyrvägsventilen (fryser fast?) och innedelen isar igen. Har provat att växla mellan kyl och värmedrift utan att få igång den. Så fort utetemperaturen går över nollstrecket igen kan man starta upp pumpen utan problem och sen ger den massor med värme fram tills det blir minusgrader igen....
Misstänker att det har någon form av samband med att jag fått kortslutning i värmeslingan i tråget ute - kan några andra komponenter tagit stryk vid kortslutningen?. Värmeslingan är nu bortkopplad men det påverkar inte det andra problemet. Tacksam för råd vad jag skall leta efter!
Citcop / Chofu 1229 sedan okt-05 kompletterad med Fujitsu 12 LAC golvmodell sedan dec-10 
Chofun utbytt mot Mitsubishi FD35 2012.
Villa 2 plan totalt 175kvm, timmerväggar, direktel. Ursprunglig förbrukning 24000kWh inkl. allt. Senaste förbrukning ca 14000kWh inkl. allt.

Utloggad Finns inte mer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fyrvägsventilen kärvar vid minusgrader....
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2012, 10:12:05 »
Du får problem med avfrostningen. Isar utedelen igen?
Det är väldigt vanligt att fyrvägsventiler fastnar i olika lägen efter avfrostningen. Det du kan göra är att kontakta din kylfirma så får dom byta den torkfilter och ev expansionsventil. Om dom kan konstatera att det är den som gött sönder.

Utloggad Ingenjören

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fyrvägsventilen kärvar vid minusgrader....
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2012, 11:02:15 »
När fyrvägsventilen kärvar så är det alltså innedelen som isar igen efter avfrostningscykeln.
Citcop / Chofu 1229 sedan okt-05 kompletterad med Fujitsu 12 LAC golvmodell sedan dec-10 
Chofun utbytt mot Mitsubishi FD35 2012.
Villa 2 plan totalt 175kvm, timmerväggar, direktel. Ursprunglig förbrukning 24000kWh inkl. allt. Senaste förbrukning ca 14000kWh inkl. allt.

Utloggad Finns inte mer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fyrvägsventilen kärvar vid minusgrader....
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2012, 11:09:44 »
det den gör när den avfrostar är ju att utedelen blir kondensor och innedelen förångare, därav att den isar igen om den fastnar i det läget.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Fyrvägsventilen kärvar vid minusgrader....
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2012, 12:18:26 »
när fyrvägarn krÃ¥nglar skulle jag i första hand byta spolen som drar fyrvägaren .Med tanke pÃ¥ att det varit en korslutning  ;) sÃ¥ kan den fÃ¥tt lite spö när strömmen gÃ¥tt runt . Börja där sÃ¥ slipper du kostnaderna för Torkfilter och expansionsventil dÃ¥ dessa grejer inte pÃ¥verkar avfrostningsventilens förmÃ¥ga att växla mellan kyl/värmedrift.
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Ingenjören

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fyrvägsventilen kärvar vid minusgrader....
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2012, 14:56:56 »
Spolen till fyrvägsventilen är bytt, ursäkta att jag glömde skriva det. Jag trodde också att det var den som gett upp men problemet är kvar. Det var efter spolbytet som jag insåg att ventilen bara fastnar när det är minusgrader ute. Torkfilter låter inte helt otroligt...
Citcop / Chofu 1229 sedan okt-05 kompletterad med Fujitsu 12 LAC golvmodell sedan dec-10 
Chofun utbytt mot Mitsubishi FD35 2012.
Villa 2 plan totalt 175kvm, timmerväggar, direktel. Ursprunglig förbrukning 24000kWh inkl. allt. Senaste förbrukning ca 14000kWh inkl. allt.

Utloggad Finns inte mer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fyrvägsventilen kärvar vid minusgrader....
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2012, 15:14:50 »
Prova byt fyrvägan då. är ju ett vanligt fel på luftvärmepumpar.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Fyrvägsventilen kärvar vid minusgrader....
« Svar #7 skrivet: 04 mars 2012, 15:29:17 »
Vilka märken och modeller är det vanligt pÃ¥  Sc:,h
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Finns inte mer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fyrvägsventilen kärvar vid minusgrader....
« Svar #8 skrivet: 04 mars 2012, 18:20:30 »
Vilka märken och modeller är det vanligt pÃ¥  Sc:,h

De flesta märken!? Är ju självklart annat som händer oftare men det är ofta ja varit med om att dom fastnar eller läcker på luftvärmepumpar. Finns säkert andra som har andra uppfattningar. Fast kan ju nämna att FD maskinerna fungerar som dom ska..

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Fyrvägsventilen kärvar vid minusgrader....
« Svar #9 skrivet: 04 mars 2012, 18:50:00 »
DÃ¥ mÃ¥ste jag haft en väldig tur med dom modeller vi har sÃ¥lt dÃ¥ detta inte är nÃ¥got som jag känner igen som nÃ¥got vanligt förekommande  Sc:,h

Skulle jag söka på fyrvägsproblem angående våra sålda aggregat så tror jag dom är väldigt lätträknade, vid blixt/åskoväder har det varit en del spolar som tagit stryk tillsammans med annan elektronik.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Fyrvägsventilen kärvar vid minusgrader....
« Svar #10 skrivet: 04 mars 2012, 19:58:54 »
pÃ¥ nÃ¥gra icke nämnbara luft -vatten värme pumpar fastna en del. när jag böt dom sÃ¥g det ut som dom legat i en gammal kolbox  *roflmao*  Kinesen visste inte vad nitrogen va, siket skräp  2003-2004.
2 Ã¥r sen sa en upp sig i en dx maskin  . sÃ¥ himla vanligt är det inte
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Finns inte mer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fyrvägsventilen kärvar vid minusgrader....
« Svar #11 skrivet: 04 mars 2012, 21:28:02 »
 :D
jaja men fel på den är det troligtvis.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Fyrvägsventilen kärvar vid minusgrader....
« Svar #12 skrivet: 05 mars 2012, 06:27:30 »
ja har man bytt spolen så är nästa steg 4 vägarn ,
men innan den bytes skulle jag kolla på vad en Ny maskin kostar .
har den några år på nacken är risken stor att den har kappilär rörs reglering (skräp)
rekomenderar dig i så fall att titta på en Mitsubishi Daikin eller likvärdig
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Ingenjören

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fyrvägsventilen kärvar vid minusgrader....
« Svar #13 skrivet: 05 mars 2012, 09:35:33 »
Det faktum att fyrvägsventilen enbart kärvar vid utetemperatur under noll grader - tyder inte det på att det kan vara något annan än själva ventilen? Fukt i kylmediat? Någon effekt av att trågvärmen gått sönder?
Tycker det är konstigt att ventilen fungerar bra i 6 dagar i sträck men sen strejkar så fort det blir minusgrader igen...

Vill väl helst hitta en billigare åtgärd än att byta fyrvägsventilen - i så fall blir det en ny maskin (troligen Mitsubishi FD35)
Citcop / Chofu 1229 sedan okt-05 kompletterad med Fujitsu 12 LAC golvmodell sedan dec-10 
Chofun utbytt mot Mitsubishi FD35 2012.
Villa 2 plan totalt 175kvm, timmerväggar, direktel. Ursprunglig förbrukning 24000kWh inkl. allt. Senaste förbrukning ca 14000kWh inkl. allt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fyrvägsventilen kärvar vid minusgrader....
« Svar #14 skrivet: 05 mars 2012, 10:22:41 »
Ja, det borde väl inte finnas nåt i kylkretsen som fryser vid 0 grader? Kan det ha trängt in fukt i själva mekaniken i ventilen som fryser när det blir kallt? Jag vet inte hur dom är uppbyggda, så jag bara spekulerar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!