Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kylbranchen = Rutten!  (läst 44540 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke32

  • Gäst
Jocke32
Kylbranchen = Rutten!
« skrivet: 31 december 2004, 01:22:21 »
Talade med en kylinstallatör häromdagen, han berättade att de köper in Panasonic E9, samt Mitsubishi för ca 6500+moms, och säljer monterad och klar för 17000+moms.
Inte dåligt med en förtjänst om 10500+m för 3-4 timmars jobb!
Inte undra på att de inte vill att folk skall installera själva, och så har de mage att använde miljön som förevändning.....
Uppmaning till ALLA kylinstallatörer:
1. ta SKÄLIGT betalt för installationen.
2. montera upp pumpar som folk har köpt nån annanstans (räcker inte 4-5000 sek för jobbet???)
3. anpassa er till verkligheten, eller se hur folk monterar själva, eller varför inte estniska kylmontörer som gör jobbet för 1000-1500 sek?
En mer skälig ersättning för 3-4 timmars jobb.
Eller skall de också försättas i blockad?
Det är dags att SVEP rensar upp i guldgrävar träsket, respekten för kylmontörer (enligt läsning i flera trådar) ligger på samma nivå som för spetälska....

Jocke

panasonic E9

  • Gäst
panasonic E9
Re:Kylbranchen = Rutten!
« Svar #1 skrivet: 31 december 2004, 04:19:18 »
Lär dig att montera din pump själv i stället och därmed blåsa dem på installation av din pump.

Du har rätt som privatperson att installera pumpen själv också, du bryter inte mot några lagar.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krångla till det
Re:Kylbranchen = Rutten!
« Svar #2 skrivet: 31 december 2004, 08:58:14 »
Det är uppenbart att även kylbranchen befolkas av människor.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

admin

  • Gäst
admin
Re:Kylbranchen = Rutten!
« Svar #3 skrivet: 31 december 2004, 10:40:44 »
De höga priserna beror inte enbart på att de gräver guld, de måste tjäna pengar på sin verksamhet också.

Hur många telefonsamtal tror du inte att de får innan de får sälja en enda värmepump...
Den som svarar i telefon skall också ha betalt...
Lokaler skall betalas...
Revisonsfirman skall ha betalt...
Montagebilar, med utrustning skall betalas...

Vad jag vill peka på är att det är lätt att vara billig om man har kontoret på fickan, men en seriös installationsfirma som "gör rätt för sig" har otroliga omkostnader.

Lägg dessutom till den skatt som skall betalas innan de anställda och ägaren får ut några pengar så blir det nog inte mycket kvar av de 10 000 du pratar om.

Att sälja på postorder som t.ex. jula (m.fl) gör med färdiga kit för egen installation är nog den väg vi måste gå om priserna skall komma ned.

Jag förstår om de etablerade installationsfirmorna gör allt för att värna sitt, men när det gäller luft/luft-VP-nischen tror jag de kommer att tvingas ge sig till förmån för leverantörer med mindre "kostym".

I alla fall när det gäller de kunder som kan tänka sig ta en något större risk.

/Rickard

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:Kylbranchen = Rutten!
« Svar #4 skrivet: 31 december 2004, 13:40:40 »
Är det alltså OK att montera en luft VP som privatperson?

Jag trodde det var otillåtet, men det kanske är lika otillåtet som kopiering av cd-skivor och filmer för eget bruk och till vänner. Underhållningsindustrin vill ju gärna att vi skall tro att det är otillåtet, vilket det inte är.

Den gamla Daikin luft vp jag har installerade jag och en svåger för bortåt 10 år sedan, och enda problemet jag haft med den är att fläktvingen på utedelen gick sönder en gång pga att total genomfrysing och ett blad slog i isklumpen och ramlade av. Inte nån bra balans i den. Det hördes att nåt var fel  ;) Den är nu avställd sedan i början av oktober när vi körde igång nya anläggningen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

jocke32

  • Gäst
jocke32
Re:Kylbranchen = Rutten!
« Svar #5 skrivet: 31 december 2004, 21:17:06 »
Bäste Rickard,
du har rätt i på en del generella punkter, men du har fel på deras omkostnader.
Som exempel debiterar snickarfirmorna ca 300-320 sek / timme, bilverkstäder ca 500-700/timme.
En kylmontör som smäller upp en pump på 4 timmar har då 1000 + moms i timmen OM han tar 5000 för monteringen.
En jag snackade med ville ha 8000 + moms "för att kompensera att han inte sålde pumpen till mig"
Kompensera?
Tänk om bilverkstan vill ha dubbelt betalt för att du inte köpte bilen av dem???
Jag lovar att alla dessa brancher har omkostnader, men de har också konkurrens!
Kylbranchen har haft sina sötebrödsdagar, uppmana folket att sätta upp sina maskiner själva, och ta in en kylfirma för vakkum sugning!
Då kanske de lär sig att sänka sina priser till nivåer som gör att folk är inte intresserade av att montera själva.
En snickarfirma smäller upp en pump på max 3-4 timmar inkl resa (4*320= 1280) varför kan de göra det, men inte en kylmontör???
Kom ihåg att jag pratade om KYLFIRMA och INTE om BUTIK!
Många kylfirmor är gubbar med kontoret på fickan och liten bil.
Dessutom om de tar 4-5 tusen per montering (vilken de HELST INTE vill göra om de inte har sålt pumpen och tjänat ytterligare 5-6 tusen) och smäller de upp 2 st / dag = 8 + moms /dag = 160 tusen + moms / mån.
Deras lön ligger på ca 20000 netto = 27000 brutto = 36000 inkl sociala avgifter.
160000 - 36000 = 124000 / mån vinst per anställd i firman.
Och detta är de INTE NÖJDA MED????!!!!!
Näe, dubbelt upp skall det vara, en kvarts miljon i månaden i vinst, betala på bara Svensson!!!! lyxbåtar kostar....
:o)
Inte konstigt att kylfirmorna skriker "Värna miljön", och generalagenterna skriker "Aircondition från Spanien, klarar inte svensk vinter"
Båda har ju för fan miljoner i intresse, definitivt är det inte omsorgen för att du som kund skall vara nöjd med din pump som prioriteras...

Gott nytt!

Jocke

Adam ihopfällbar

  • Gäst
Adam ihopfällbar
Re:Kylbranchen = Rutten!
« Svar #6 skrivet: 31 december 2004, 21:49:19 »

admin

  • Gäst
admin
Re:Kylbranchen = Rutten!
« Svar #7 skrivet: 01 januari 2005, 03:09:16 »
Ännu ett inlägg som bevisar att branschen värnar om sitt!!!

Jocke32

Till dig vill jag bara säga att jag inte tar ställning för eller emot, jag försöker hålla mig oberoende och objektiv, men jag kan i viss mån hålla med dig.

panasonic E9

  • Gäst
panasonic E9
Re:Kylbranchen = Rutten!
« Svar #8 skrivet: 01 januari 2005, 04:03:36 »
Är det alltså OK att montera en luft VP som privatperson?

Jag trodde det var otillåtet, men det kanske är lika otillåtet som kopiering av cd-skivor och filmer för eget bruk och till vänner. Underhållningsindustrin vill ju gärna att vi skall tro att det är otillåtet, vilket det inte är.

Den gamla Daikin luft vp jag har installerade jag och en svåger för bortåt 10 år sedan, och enda problemet jag haft med den är att fläktvingen på utedelen gick sönder en gång pga att total genomfrysing och ett blad slog i isklumpen och ramlade av. Inte nån bra balans i den. Det hördes att nåt var fel  ;) Den är nu avställd sedan i början av oktober när vi körde igång nya anläggningen.

"Gråzonmöte i Svenska Kyltekniska Föreningens Stockholmsavd
En kväll i november samlades ett 100 tal kyltekniker för att bli informerade om den gråzon som råder inom installation och service av luft/luft värmepumpar och som i allt större omfattning marknadsföres av flera handelsföretag.

Vid mötet, som leddes av Gunnar Lovell fanns representanter från Naturvårdsverket, SWEDAC, SVEP och INCERT.

Maria Ifalusi från Naturvårdsverket redogjorde för rådande förordning som hänvisar till gällande Köldmediekungörelse. Förordningen gäller den som bedriver yrkesmässig verksamhet, vilket har till följd att det är endast dessa som omfattas av krav på ackeditering/certifiering. Det innebär att man som privatperson får utföra installation och service av dessa produkter. Auditoriet reagerade mycket häftigt och efterlyste en revidering av förordningen. Situationen kan leda till att värmepumpbranschen ånyo kommer i vanrykte. Maria Ifalusi reagerade positivt på kritiken och lovade att omedelbart ta upp problemet inom Naturvårdsverket. Samtidigt uppmanade Maria Ifalusi branschen att agera genom direkt kontakt med Miljödepartementet.

Vid mötet informerades även om pågående behandling inom EU av den s.k.F-gas förordningen. Ärendet går i ”långbänk” och det torde dröja flera år innan något träder i kraft.

Källa: http://www.slussen.biz"

Citat från CITCOP.

Ja det är lagligt för privatpersoner att montera sina pumpar. Kravet på ackeditering/certifiering finns bara på personer yrkesverksamma i kylbranschen. Anledningen är att lagen som reglerar detta är sedan 60-talet, på den tiden var det nog inte allt för vanligt att privatpersoner kom över och själva ville montera kylanläggningar.

Däremot så lär nog lagen ses över så småningom. Samt att man behöver en vacumpump vid installation och en sån kostar tusenlappar, men ni kanske kan köpa in en till villaföreningen? och sen starta studiecirklar i värmepumpsinstallation för privatpersoner. ;D

panasonic E9

  • Gäst
panasonic E9
Re:Kylbranchen = Rutten!
« Svar #9 skrivet: 01 januari 2005, 04:05:41 »
Jaha nån var visst före... :-[

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:Kylbranchen = Rutten!
« Svar #10 skrivet: 01 januari 2005, 11:20:49 »
Där ser man ;D

Det kommer nog att bli ett par fulpumpar hos svärmor ;D ;D
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad nikson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vagnhärad
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Kylbranchen = Rutten!
« Svar #11 skrivet: 01 januari 2005, 12:15:44 »
Precis, ett antal fulpumpar med sämre kylmedium och avsaknad av trågvärme, COP 1.2 vid -7° och med dålig eller utebliven support från leverantören gör dig säkert extra populär hos svärmor.  ;D
Radhus 1 plan 117 m² i Vagnhärad, IVT Nordic Inverter och (numera avstängd) direktel.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Kylbranchen = Rutten!
« Svar #12 skrivet: 01 januari 2005, 12:52:08 »
Citera
Dessutom om de tar 4-5 tusen per montering (vilken de HELST INTE vill göra om de inte har sålt pumpen och tjänat ytterligare 5-6 tusen) och smäller de upp 2 st / dag = 8 + moms /dag = 160 tusen + moms / mån.
Deras lön ligger på ca 20000 netto = 27000 brutto = 36000 inkl sociala avgifter.
160000 - 36000 = 124000 / mån vinst per anställd i firman.

Ja jäklar! Tänk om man som företagare kunde räkna på det sättet!!!  ::)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/år  Efter 13,8MWh/år
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

bp

  • Gäst
bp
Re:Kylbranchen = Rutten!
« Svar #13 skrivet: 01 januari 2005, 17:20:10 »

Utpris för en panasonic mont & klart ca 18000:-
Inpris inkl moms & frakt Ca 9000:-
Material : kabel-rännor konsoler vibrationsdämpare för ca 7m inst, inpris ca 2000: inkl moms
Oftast hinner en anställd bara med 1 pump per dag pga
avstånd & förberedelser Kostnad ca 1800:-

Kostnader med bil, försäkring ,utrustning,ackreditering för företaget så att tillstånd att montera finnes
räkna ca 3-500/dag

Lokalhyra,telefonabonnemang,revisor mm
Tid för att sälja ,där det ej är säkert ngr pengar kommer in.
Ej alltid fullbokade hela tiden , montören vill fortfarande ha lön & semester. Hur konstigt det än verkar
Monteringsföretaget är ansvarig för driften av aggregatet och får själva stå för arbetskostnaden vid garantiåtagenden.Det enda leverantören. står för är delarna.
Ett seriöst företag som skall följa lagar & förordningar kan aldrig vara med & konkurrera mot de som ej gör det
eller lämnar ngt garantiåtagende.



panasonic E9

  • Gäst
panasonic E9
Re:Kylbranchen = Rutten!
« Svar #14 skrivet: 01 januari 2005, 17:24:46 »
Precis, ett antal fulpumpar med sämre kylmedium och avsaknad av trågvärme, COP 1.2 vid -7° och med dålig eller utebliven support från leverantören gör dig säkert extra populär hos svärmor.  ;D

Du verkar ha sålt "marknadsföringen" med hull och hår.
Finns oftast inga skillnader på fulpumpar och de generalagenterna säljer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!