Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1255 pÃ¥fyllnad värmesystem  (läst 1352 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pumpzter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik Sverige
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F1255 påfyllnad värmesystem
« skrivet: 04 januari 2021, 22:29:54 »
Hej jag är lite osäker på var jag fyller på värmebärande systemet som går ut till elementen. Har luftat elementen då det varit dåligt med värme på övervåningen men då har trycket sjunkit från ca 1 bar till 0,6. Jag antar att det är i den pipen mellan säkerhetsventilen (?) längst bort i bild och tryckmätaren på expansionskärlet?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3613
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F1255 påfyllnad värmesystem
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2021, 00:06:49 »
Det är en avluftare som du beskriver positionen av.

Spola varmt vatten i en kran i 30 sekunder. Rören som går identifiera som kalla bör ha något avstick som fyller på systemet med en liten kran.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Pumpzter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik Sverige
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 påfyllnad värmesystem
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2021, 23:16:50 »
Hittade nu rätt ställe, jag trodde i min dumma enfald att man skulle fylla på systemet manuellt t ex kanna. Tyckte det kändes konstigt med tryck i systemet men som nybliven husägare lär man sig nytt varje dag.

Har dock fortsatt problem med att få värme i alla element. Har luftat dom allihopa å dom blir varma växelvis. Förstår inte riktigt varför, måste nog gå å kolla termostaterna på alla element imorgon och knacka å se ifalll ventilerna kärvar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!