Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 640 lÃ¥g panntemperatur och framledningstemperatur  (läst 1552 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tjuröga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tjena!!

Jag har en Nibe 640 och nu när kylan härjar så är det väldigt kallt i huset (runt 18C). Jag eldar rätt mycket i kaminien, annars hade jag inte klarat av kylan :)

Jag ser att panntempen och framledningstempen hela tiden ligger mellan 25-27C. Den beräknade framledningstempen visar just nu 44C då det är -12C ute.
Lampan lyser då och då att elpatronen jobbar men vad jag läst så behöver det inte betyda att den verkligen gör det. Elpatronen "jobbar" men temperaturen ändrar sig inte.

Jag har kollat överhettningsskyddet och jag var tvungen att plockat bort gummitrumman som täcker knappen, då knappen inte sticker ut tillräckligt. När jag då trycker på knappen så hör man ett klick, och knappen åker tillbaka till sin ursprungsposition. Hur vet jag om detta är rätt?
« Senast ändrad: 08 februari 2021, 11:03:44 av tjuröga »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 640 låg panntemperatur och fråntemperatur
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2021, 10:38:44 »
NIBE Fighter 640 är en så kallad frånluftsvärmepump men ganska ovanlig. Beräknad fråntemp 44 °C ?? Vad menas du med det, jag förstår inte? Om el-patronen jobbar ska man se det på framledningstemperaturen som då motsvarar bör-värdet på framledningstemperaturen enligt vald värmekurva. Bra att du har kontrollerat överhettningsskyddet på el-patronen! Titta på alla temperaturgivare och se efter om de visar korrekta och rimliga värden.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tjuröga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 640 låg panntemperatur och fråntemperatur
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2021, 11:06:18 »
NIBE Fighter 640 är en så kallad frånluftsvärmepump men ganska ovanlig. Beräknad fråntemp 44 °C ?? Vad menas du med det, jag förstår inte? Om el-patronen jobbar ska man se det på framledningstemperaturen som då motsvarar bör-värdet på framledningstemperaturen enligt vald värmekurva. Bra att du har kontrollerat överhettningsskyddet på el-patronen! Titta på alla temperaturgivare och se efter om de visar korrekta och rimliga värden.

Jag menade självklart framledningstemperatur (har nu ändrar inlägget)  ::)

Problemet är alltså:
Panntemp och framledningstemp = konstant 25-27C
Beräknad framledningstemp =44C

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 640 låg panntemperatur och framledningstemperatur
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2021, 11:16:04 »
Ok, ja så brukar det kunna se ut när det är något fel med el-patronen och kallt väder. Hur du kollat alla säkringar? Både de till 640P i el-centralen och huvudsäkringarna vid elmätaren?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad tjuröga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 640 låg panntemperatur och framledningstemperatur
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2021, 17:40:10 »
Ok, ja så brukar det kunna se ut när det är något fel med el-patronen och kallt väder. Hur du kollat alla säkringar? Både de till 640P i el-centralen och huvudsäkringarna vid elmätaren?

Joo, något är det med elpatronen.....

Jag tog en noga titt på överhettningsskyddet, drog åt en justerskruv lite och vips så fick brytkontakten fri väg till ett kontaktställe längre in i skyddet. Innan tog den i en platta, men när jag drog åt justerskruven så åkte denna platta ner. Vet inte om jag gjort rätt......

Men nu efter 1h så ligger framledningstempen fortfarande på 27C......

Utloggad tjuröga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 640 låg panntemperatur och framledningstemperatur
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2021, 17:41:21 »
Du kanske får fler svar här
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=114.0

Innan jag skapade denna tråd så letade jag där, men jag hittade inte mycket förutom att det troligen är något med elpatronen...

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 640 låg panntemperatur och framledningstemperatur
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2021, 18:23:17 »
Foto på delarna hur det ser ut är bra.<

Utloggad tjuröga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 640 låg panntemperatur och framledningstemperatur
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2021, 21:07:23 »
Foto på delarna hur det ser ut är bra.<

På överhettningskyddet eller pannan i sig?

Nu så lyser knappt elpatronslampan (som indikerar att elpatronen jobbar), kan det vara någon uppstarts grej att elpatronen i princip är avslagen första timmarna efter en "restart"?? Innan jag stängde av den så lyste lampan majoriteten av tiden.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 640 låg panntemperatur och framledningstemperatur
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2021, 21:23:56 »
Det jag menade var att kunna se det med det du gjorde med ÖHS, att trycka in, dom kan vara hårda och det ska klicka som det gjorde för dig. Om ÖSK löser igen får du se efter så inte spänningen ligger på patron hela tiden. Är tempen så hög för VV så kommer VP att värma mot huset, men VV drar upp tempen på VV ända tills ÖHS löser igen. Normalt fel när ett relä eller kontaktor fastnat i läge till.

Utloggad tjuröga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 640 låg panntemperatur och framledningstemperatur
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2021, 21:42:35 »
Ska försöka fota ÖSK imorgon.

Just nu så verkar den inte ens vilja köra elpatronen av någon anledning. Finns det någon metod och felsöka och se om den nu funkar som det ska?

Utloggad tjuröga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 640 låg panntemperatur och framledningstemperatur
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2021, 22:34:52 »
Nu har jag bevakat Nibe:n och uppmärksammat.

Elpatronen är väldigt sällan igång och panntempen är mer eller mindre på exakt 27C. Vad är det som styr elpatronen egentligen, finns det någon timer? Finns ju massa "rattar" att snurra på kretskortet. Några ideer?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 640 låg panntemperatur och framledningstemperatur
« Svar #12 skrivet: 09 februari 2021, 10:29:13 »
El-patronen har 2 timmars tidsfördröjning efter start av 640P så innan dess ska den inte värma. Även om lysdioden för el-patronen lyser i displayen kan det ändå vara fel på en kontaktor som inte slår till ordentligt. Man behöver då mäta spänning och ström inne i el-patronen med en tångamperemätare. För det behövs el-utbildning så det sker på ett säkert sätt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 640 låg panntemperatur och framledningstemperatur
« Svar #13 skrivet: 09 februari 2021, 12:39:42 »
Har du hela manualen för din VP.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!