Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lutning pÃ¥ ventilationsrör  (läst 3171 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Lutning på ventilationsrör
« skrivet: 11 augusti 2012, 19:24:48 »
det har börjat installeras en pingvin ftx aggregat i mitt nubygge och jag började nu fundera på kondens när jag har hört att flera har problem med kondens i ventilationsrören. Bör ventilationsrören luta åt nåt håll för att få möjlig kondens att rinna åt ett visst håll eller får rören gå som en orm? Funderar själv på att det inte spelar någon roll eftersom om det lutar mot aggregatet kommer ju ljuddämparna i vägen och de blir fulla med vatten, alternativt luta rören mot rummen och riskera att kondens droppar ur taket. Vilket är rätt OM kondens uppstår?

Rören har placerats ovanpå takstolarna och det kommer att fyllas med totalt 50cm isolering varav ca 25-30cm kommer att komma ovanpå rören.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: Lutning på ventilationsrör
« Svar #1 skrivet: 12 augusti 2012, 10:25:53 »
Du slipper kondens om du håller minst 15 grader varmt i rören. Mitt aggregat är extrautrustat med ett el-element som ger lite extra värme om det skulle vara riktigt kallt ute och växlaren inte klarar av att växla upp värmen. Detta ska du inte behöva tänka på utan detta löser ditt aggregat.

Mina luft kanaler är inbäddade i takisoleringen men jag har kondensisolerat in och ut-luft kanalen för där kan luften bli mycket kall.


Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lutning på ventilationsrör
« Svar #2 skrivet: 20 augusti 2012, 16:12:20 »
Eventuell kondens blir på utsidan av rören, så de kommer inte att rinna nåt i rören.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!