Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Trimma in nibe f1245?  (läst 5759 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Costia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Trimma in nibe f1245?
« skrivet: 15 mars 2020, 16:31:41 »
Håller på att trimma in min pump efter att jag fått tips av en kompis. Jag har haft min nibe sen 2012, när den installerades så sattes oxå en innetempgivare upp.
Har nu läst mig till att givaren inte ska aktiveras innan man har ställt in rätt kurva, har kört med kurva 9.0 och innetempgivaren ställd pÃ¥ 22grader. Har tyckt att det fungerat bra.. men gÃ¥r det fÃ¥ ner förbrukningen sÃ¥ gör man ju gärna det. Prövar just nu med kurva 8 +2  och -220 gradminuter. Det är ca 5+ ute och jag har ca 16-17 starter pÃ¥ kompressor detta dygn. Är det högt? I början när jag höll pÃ¥ med att ställa in gm sÃ¥ hade jag ett snitt pÃ¥ 13-14. Varför är det högre nu? Med tanke pÃ¥ att jag har en lägre kurva.
Mvh Christian

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Trimma in nibe f1245?
« Svar #1 skrivet: 15 mars 2020, 16:48:40 »
Det man väljer mellan är ofta färre starter och större svängning i innetemperaturen, eller fler starter och mindre fluktuationer. Vill man ha färre starter är en utjämningstank eller arbetstank att föredra istället för att "trimma in" som egentligen inte avhjälper grundproblemet, att värmepumpen ger större effekt än huset kräver för tillfället.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Trimma in nibe f1245?
« Svar #2 skrivet: 15 mars 2020, 16:52:48 »
Ställer du gradminuterna i för mycket minus, så kommer den att värma vattnet onödigt mycket över beräknat börvärde, och kanske till och med bryta på för stor diff framledning. Jag har -90 tror jag i gradminuter, har provat med 100, 150, sen gått ner igen till 110 100 och nu 90. Min kurva var på kurva 9, innan jag börja peta, är nu nere på kurva 5,0 eller 5-1, minns ej. Helst ska den värma vattnet just över beräknad framledning, så den får gå så långa stunder som möjligt, när den väl går!

Utloggad Costia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in nibe f1245?
« Svar #3 skrivet: 15 mars 2020, 17:50:36 »
Ställer du gradminuterna i för mycket minus, så kommer den att värma vattnet onödigt mycket över beräknat börvärde, och kanske till och med bryta på för stor diff framledning. Jag har -90 tror jag i gradminuter, har provat med 100, 150, sen gått ner igen till 110 100 och nu 90. Min kurva var på kurva 9, innan jag börja peta, är nu nere på kurva 5,0 eller 5-1, minns ej. Helst ska den värma vattnet just över beräknad framledning, så den får gå så långa stunder som möjligt, när den väl går!

Går det kolla någonstans hur högt den värmer vattnet när den är igång?

Jag kollade serviceinfo nu när pannan gick.. såhär stod det.

« Senast ändrad: 15 mars 2020, 18:54:58 av Costia »

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Trimma in nibe f1245?
« Svar #4 skrivet: 15 mars 2020, 20:03:12 »
Man kan se i usb loggen hur mycket vp värmt och en massa annat också om du kör med loggning alltså. Det ser ut som din vp låg runt 10 grader över börvärde strax före kompressor stopp vilket är ganska högt men inte onormalt men du ska i alla fall inte ändra gradminuterna för mindre starter jag skulle nog ändra åt andra hållet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Costia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in nibe f1245?
« Svar #5 skrivet: 15 mars 2020, 20:28:52 »
Man kan se i usb loggen hur mycket vp värmt och en massa annat också om du kör med loggning alltså. Det ser ut som din vp låg runt 10 grader över börvärde strax före kompressor stopp vilket är ganska högt men inte onormalt men du ska i alla fall inte ändra gradminuterna för mindre starter jag skulle nog ändra åt andra hållet.


Hej, jo jag tyckte det verkade lite för högt, det finns ju någon inställning i 5.1.3 som är inställd på 10°c hade det gått några tiondelar till hade den väl slått ifrån?? Eller tänker jag fel? Vad är det som gör att den blir så mycket över beräknad framledning? Jag ändrade mina gradminuter nu från -220 till -180.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Trimma in nibe f1245?
« Svar #6 skrivet: 15 mars 2020, 20:48:33 »
Det är för att du har gm-220 som startvärde den värmer så högt tror inte du ska gå under -150 för bra drift men blir bara gissningar utan loggning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Costia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in nibe f1245?
« Svar #7 skrivet: 15 mars 2020, 20:51:24 »
Det är för att du har gm-220 som startvärde den värmer så högt tror inte du ska gå under -150 för bra drift men blir bara gissningar utan loggning.

Okey, jag har satt i USB nu, så jag tänker att den får logga inatt och så lägger jag upp den här imorgon på förmiddagen, så kanske ni kan hjälpa mig att läsa ut den, då jag inte förstår alls hur den ska läsas ut!

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Trimma in nibe f1245?
« Svar #8 skrivet: 15 mars 2020, 21:14:55 »
jag bryr mig inte så mycket om starterna nu, tror att om jag slår ut över året, är snittet någonstans på 15/dygn, tycker det känns viktigare, att den inte går med så hög hetgas och framledning. Har sällan hetgaser över 80 grader, mer än när jag gör varmvatten

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Trimma in nibe f1245?
« Svar #9 skrivet: 15 mars 2020, 21:29:36 »
Hur kan du pÃ¥verka hetgasen den styrs väl av framledningen och värmer man inte massor över bör blir ju framledningen den man behöver och är svÃ¥rt att sänka utan större Ã¥tgärder eller har jag missat nÃ¥tt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Trimma in nibe f1245?
« Svar #10 skrivet: 16 mars 2020, 05:45:44 »
Exakt, med lÃ¥g framledning, har du även lÃ¥g hetgas, därför kör jag med sÃ¥ lÃ¥g framledning som möjligt, just för att hÃ¥lla ner hetgasen. Trots minus 20 ute, sÃ¥ ligger hetgasen inte mer än pÃ¥ 78 grader.  Endast hög hetgas vid vv tillverkning, och dÃ¥ är den bara kring 90 grader, korta stunder.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4717
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in nibe f1245?
« Svar #11 skrivet: 16 mars 2020, 09:24:22 »
Exakt, med lÃ¥g framledning, har du även lÃ¥g hetgas, därför kör jag med sÃ¥ lÃ¥g framledning som möjligt, just för att hÃ¥lla ner hetgasen. Trots minus 20 ute, sÃ¥ ligger hetgasen inte mer än pÃ¥ 78 grader.  Endast hög hetgas vid vv tillverkning, och dÃ¥ är den bara kring 90 grader, korta stunder.
Ska man då ha högt flöde på VB så det inte värms så mycket, hetgasen blir på returen samma som utgående VB om jag inte känner och mäter fel och hur påverkas hetgas ut av detta.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Trimma in nibe f1245?
« Svar #12 skrivet: 16 mars 2020, 09:58:32 »
DeltaT för värmebäraren, och därmed flödet, ska vara vad som är optimalt för det köldmediet vid aktuell kondenseringstemperatur. Det är egentligen inte lägsta hetgastemperatur vid en viss temperatur på utgående värmebärare som är det intressanta utan lägsta hetgastemperatur vid önskad temperatur inomhus. Man måste ta med radiatorerna och värmeavgivningen från dem i analysen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Costia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in nibe f1245?
« Svar #13 skrivet: 16 mars 2020, 10:06:19 »
Hej har nu loggat över natten men förstår inte alls loggnings siffrorna, är tacksam för hjälp.
upptäckte iaf att pumpen fortfarande gör 10 grader varmare vatten än beräknad framledningstemp när det är igång.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Trimma in nibe f1245?
« Svar #14 skrivet: 16 mars 2020, 10:47:52 »
Öka gradminutunderskottet till -100, så får du lägre skillnad mellan börvärdet och ärvärdet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!