Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Experiment undertryck krypgrund  (läst 4072 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Unpoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…nge
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Experiment undertryck krypgrund
« skrivet: 02 oktober 2013, 13:12:58 »
Dras med jordlukt inne, så som experiment har jag pluggat alla kattgluggar och monterat en pcfläkt i den sista och kört den i en vecka, tänkte kolla om det påverkar jordlukten inne, fullt medveten om att det kan gå väldigt fel med insugen fukt mm.
men ett kort prov borde gå bra, ska montera fuktgivare inom kort.
Frågan är om det är möjligt? kanske är för klen fläkt eller att det krävs lång tid med reverserat luftflöde?

tyvärr sitter det gamla fiberskivor i alla väggar och det kan vara det som luktar? dock är det sämst på första våningen och där är det ett lite glesat trägolv med "fin" gammal brun vävtapet i vardagsrummet som är nästa hela nedervåningen.
allt ska ut så småningom men.. inte nu..

När jag eldar i min kaminkasett i uppenspisen så luktar det fränt oxo, det är inte färg på kaminen, helt innbränd, men kan det kan vara fukt i flörtkulorna i skorstenen utanför spirorröret som luktar? ingen huv ännu på den ännu så det kan teoretiskt regna ner i skortensfyllningen.
 
« Senast ändrad: 02 oktober 2013, 13:17:19 av Unpoor »
90 kvadrat 1 1/2 villa, fristående pannrum 3m kulvert, 50 m2 garage/förråd 20m kulvert
150m hål i backen, Nibe F1245-6, UKV 300 Urkopplad.
SunLogger 2020.
http://e-logger.se/pub?Berget&p=1

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Experiment undertryck krypgrund
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2013, 16:10:40 »
Du har för lite tillluft till huset ta upp inloppsventiler och dra en slang i grypgrunden som förser kaminen med tilluft. Räkna 10 kvadratcentimeter per kW.

Lycka till
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Experiment undertryck krypgrund
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2013, 16:30:30 »
PC-fläkten är troligen för liten, du behöver nog en fläkt på minst 30W för att fixa tillräckligt undertryck.
Men det kan ju knappast bli sämre än nu.

Däremot så behöver du en avfuktare, det gör alla som har krypgrund, och speciellt om man har jordlukt så behövs både avfuktning och undertryck.
Troligen dessutom kompletterat med ozonsanering för att få bort lukten från tak, väggar och golv.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Experiment undertryck krypgrund
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2013, 16:33:12 »
Jag har ett undertryckssystem i krypgrunden i den del av huset med krypgrund(ca 45m2), vid utblåset när aggregatet är igång så är det som en bra hårfön!=) Så jag tror inte en pcfläkt räcker. Plasta marken tät är det bästa du kan göra.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Experiment undertryck krypgrund
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2013, 16:39:14 »
Mmm, men plasten hjälper inte så mycket mot lukten, tyvärr, den är diffusionstät mot fukt, men lukten kommer ofta från marken, och plasten är inte doft-tät.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Experiment undertryck krypgrund
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2013, 15:13:01 »
Plasta är bara ett första steg. Ett undertrycksystem är rätt enkelt att sätta ihop, bara man förstår principen. Gå på hembesök till någon som har ett installerat av anticimex exvis och gå sedan hem och sätt ihop ett likadant men till en väsentligt lägre kostnad är mitt tips.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!