Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lantbruksenhet  (läst 10979 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Lantbruksenhet
« skrivet: 30 april 2012, 18:15:38 »
Hej alla..

Är i dagarna att köpa en lantbruksenhet som ligger i gagnef kommun,
Gården består av följande:
Bostaden 98kvm fördelat på 1½ plan
Gammelstuga/bagarstuga på ca 150 kvm fördelat på 1½ plan oinredd oisolerad (orörd sen förr)
Lada drygt 220 kvm
2 små garage.

Bostaden är det ett nytt radiatorsystem installerat, men är uppvärmd med en enkel form av elpanna består av en knapp 100 litersbehållare med en elpatron till som sitter ansluten utanpå burken (har för mig det kallas genomflödare) plus att det finns en vattenmantlad kökspanna.
Bostaden är byggd runt 30-tal och tillbyggd i mitten av 80-talet varav ytan (98kvm) fördelas på ungefär hälften var.
Jag tror hela huset är tilläggsisolerat. kan visserligen förbättras uppe på kallvinden då det är spån på den gammla delen och ca 200mm gullfiber på nya delen. krypgrund.
Eftersom detta är ett dödsbo så är uppgifter lite knapphändiga ang. förbrukningar och olika vanor.
men enligt elveket så har gården en snitt elförbrukning på ca 20000 Kwh och det sägs att "Gubben" i huset även delvis eldat i kökspannan... hur mkt vet jag inte.
Nu funderar jag på att installera Bergvärme då det finns berg direkt under mossa istort.
Jag är van vid Nibe F1245, då jag har en sådan i huset jag bor i idag.
Ska man ha en sådan här oxå? eller finns bet bättre alternativ?

Nu vänder jag mig till er om vad jag ska ha för pump och även andra tips på lösningar.
Jag har för avsikt att inreda och värma upp gammelstugan på sikt via kulvert, men dock bara 1plan vilket skulle innebära ca 90 kvm.
och även ev. göra iordning ett stall med uppvärmd sadelkammer och annat vad hör ett stall till i ladan, yta vet jag ej då detta bara är en plan jag har.
ett garage är även ett måste för mig och tänkt använda och bygga ut ett befintligt garage till en total yta på 30-40 kvm oxå detta vi kulvert, golvvärme och airtemper eller vattenburen fläktkonvektor (den modellen som ser ut som en innerdel till en L/L pump) är tänkt där.
kanske går det att använda samma kulvert som ut tilll stallet då garaget ligger på vägen dit.

Eftersom detta är en lantbruksenhet så är alla byggnader utom bostaden ekonomibyggnader och även avdragsgilltiga. är rookie ang just denna bit och kanske får ett tips ang detta oxå.
Min fundering var just då om man kan få en del av installationen "momsfritt".?
Vad jag förstått så kanske man ev måste få in moms för att kunna dra moms..

Kom med synpunkter och frågor så ska jag svara så gott jag kan på frågorna.
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Lantbruksenhet
« Svar #1 skrivet: 30 april 2012, 19:22:23 »
Du behöver inte ha inkomster på verksamheten för att få tillbaka moms. Men man bör vara tydlig med gränsen vad som är bostad och vad som hör till lantbruket.
Äger själv en jordbruksfastighet och får tillbaka några kronor i moms varje år utan att ha någon inkomst på fastigheten. Det kan t.ex röra sig om diesel till traktorn, bensin till motorsåg, virke till renovering av ladugårnden osv. Däremot har vi ju skog som står o växer på rot som blir en framtida inkomst om vi avverkar.
Har förstått att det är lite speciellt med jord/skogsfastigheter då man kan deklarera underskott år efter år, detta eftersom man inte riktigt vet när inkomsterna kommer, särskilt om det finns skog som växer.
« Senast ändrad: 30 april 2012, 19:26:33 av sutarn »

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lantbruksenhet
« Svar #2 skrivet: 30 april 2012, 19:45:50 »
Hej Sutarn

Fastigheten har tills för ca 2 år sen varit en skogsfastighet men "Gubben" sålde bort den innan han gick bort.
Och blev då en Lantbruksenhet, hurvida rent skattetekniskt detta funkar vet jag inte, men kvar är juh bara bostaden, ekonomibyggnader och ca 6400kvm tomt/skogstomt.
Skulle man taxera den som Lantbruksenhet idag så (vad jag förstår) skulle den inte plattsa i den kategorin.
Tanken är att den ska bringa lite inkomst i framtiden då jag tänkt hyra ut stallplatser. blir väl inga jättesummor men "bäckar små".
Man tycker att ombyggnad och uppvärmingssytemet i blivande stall bör vara avdraggillt då den en dag ska dra in nån krona moms..
Lika så vad gäller ett garage, igentligen skall det väl heta maskinhall. Frågan är väl om ordet "maskinhall" har vissa mått t.ex höjd osv för att anses som en ekonomibyggnad.
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Lantbruksenhet
« Svar #3 skrivet: 30 april 2012, 19:54:50 »
Är fastigheten verkligen taxerad som en lantbruksenhet om den är på 6400m2? Trodde gränsen gick vid ca 3-4hektar. Hur som helst så kommer det i så fall stå i din nästa deklaration att du förväntas deklarera för din verksamhet och då ska du lämna in en NE blankett och en momsbilaga.
Om nu inte fastigheten kommer taxeras som jordbruksenhet så får du kanske isf starta enskild firma och då kanske ekonomibyggnaderna blir avdragsgilla ändå? Men då kommer nog skatteverket vilja att du inom rimlig tid får inkomster på din rörelse. Skall tillägga att jag inte kan så mycket om detta då jag har en konsult som sköter det åt mig. Men lite har jag snappat upp när han försöker förklara...
« Senast ändrad: 30 april 2012, 19:58:52 av sutarn »

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lantbruksenhet
« Svar #4 skrivet: 30 april 2012, 20:04:06 »
Tycker oxå det verkar konstigt. har oxå hört/läst att gränsen går i dom krokarna..
Men enligt skatteverket är den typad 120 bebyggd lantbruksenhet
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Lantbruksenhet
« Svar #5 skrivet: 30 april 2012, 20:09:32 »
Kanske är så att taxeringen kvarstår även om marken styckas ifrån? Ring till skatteverket och fråga. kan ju vara bra att veta om du nu tänkt bedriva verksamhet.

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lantbruksenhet
« Svar #6 skrivet: 30 april 2012, 20:18:32 »
Ja tanken har slagit mig oxå att det blivit "systemfel" eller liknande när skogen försvann.
Men vad jag förstår så har fastigheten varit en skogsfastighet och blivit en lantbruksenhet efter att skogen sålts, så nån form av skatteprocedur bör ha skett iomed detta.
Men visst ska jag ringa till skatteverket och fråga, har en del frågor till dom endå.
är det så att jag inte tillåts avdrag, så är det igentligen inte hela världen, då jag den dagen tänkt hyra ut plats bara skaffar mig en skattesedel av rätt typ. F-FA eller dyligt.

Vet du något om hur det funkar med hästgård då?
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lantbruksenhet
« Svar #7 skrivet: 02 maj 2012, 14:21:37 »
Uppvärmning av gamla hus med värmepump är oftast svårt. Gamla hus vill ofta ha hög framledningstemperatur det gillar inte värmepumpar.
Värmesystemet kan behövas kompletteras med ett par aerotemprar. man kan gömma dem i garderober, tvättstuga förkök eller andra utrymmen med mindre påverkan på miljön, man kan även gömma dem bakom träspaljje i stora salar. Värmepumpar har bra verkningsgrad vid 35 graders framledning, men 65 grader är direktel billigare ingen investering.
Pellets är ofta en smidig lösning.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Lantbruksenhet
« Svar #8 skrivet: 02 maj 2012, 14:49:10 »
i dag kan de flesta vp lämna 65 graders framledning och det brukar räcka bra i de flesta hus nen klarar man sig med 35 grader är det ju bättre men det är inget måste.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lantbruksenhet
« Svar #9 skrivet: 02 maj 2012, 20:40:24 »
Jag kommer allt eftersom att lägga in golvvärme vart efter jag renoverar huset. Tex nu ska jag renovera badrum och kök. Där blir det golvärme. Sen är det stort bara hallen och vardagsrum/matsal kvar. Det bör väl göra förutsättningarna lite bättre för BVP..
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Lantbruksenhet
« Svar #10 skrivet: 03 maj 2012, 06:32:40 »
golvvärme är bra men den ökade effektiviteten kommer när hela systemet är ombyggt så att vp jobbar med kallare vatten i hela systemet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lantbruksenhet
« Svar #11 skrivet: 03 maj 2012, 06:43:59 »
Uppvärmning av gamla hus med värmepump är oftast svårt. Gamla hus vill ofta ha hög framledningstemperatur det gillar inte värmepumpar.
Värmesystemet kan behövas kompletteras med ett par aerotemprar. man kan gömma dem i garderober, tvättstuga förkök eller andra utrymmen med mindre påverkan på miljön, man kan även gömma dem bakom träspaljje i stora salar. Värmepumpar har bra verkningsgrad vid 35 graders framledning, men 65 grader är direktel billigare ingen investering.
Pellets är ofta en smidig lösning.

Detta är ett inlägg som du inte skall fästa allt för stor vikt vid.
Visst ger en värmepump sämre COP vid 65°C framledningstemp, men ändå med en COP som gör det minst dubbelt så billigt som med direktverkande el, och ungefär i nivå med pellets.
Det viktigaste av allt är att de få dagar som det behövs den typen av höga framledningstemperaturer är väldigt lätträknade, under större delen av uppvärmningssäsongen får du en COP på 3.0 eller mer, något som inget annat värmeslag kan konkurrera med.

Det viktigaste är inte att värmepumpen får arbeta med låg framledningstemp, utan att den hela tiden går.
Alltså, det som är absolut viktigast är att kompressorn inte stannar p.g.a för hög framledningstemp, för då blir värmepumpen en ren elpanna med katastrofalt dålig COP...

Pellets är väl iofs bra på så sätt att du alltid kan få tillräckligt hög framledningstemp, men det kräver en hel del, utrymme, logistik, en del jobb, en del städning, och dessutom finns det alltid en viss risk för brand.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lantbruksenhet
« Svar #12 skrivet: 03 maj 2012, 20:25:19 »
Hej och tack för mkt info.
Pellets är det inte på tal om, har mina erfarenheter av de..
Vp är väldig ren och extremt driftsäker i gemförelse med pellets.
Å andra sida så finns inte dessa utrymmen för pelletseldning i huset.

Men säg så här då.. På hur lång tid räknar man hem ett 0/35 system gentemot ett system som skulle behöva upp till 65 grader.
Huset drar snitt 20000 kwh 5000 av dom är hushåll, och vad jag tror jag läst hos nibe så kan man sänka kostnaden med 80%, vilket förmodligen är vid extrema gynnsamma förhållanden.
Då ska man ha en uppvärming på ca 6700 kwh * 1,5kr (elkostnad) =10050kr
12450kr spar man per år då.
Ivesteringskostnad delat på 12450 = payoff tid
Cop 1= oendlig payoff
Cop 2= 50% minskning av payoff
Osv..
Eller hur räknar man?
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lantbruksenhet
« Svar #13 skrivet: 04 maj 2012, 07:26:34 »
Ett extremt högtempsystem kanske ger dig ett årsmedle-COP på 2.8 och ett extremt lågtemperarerat system ger dig kanske upp till COP 4 (ovanligt p.g.a. förluster som inte finns med i de tester som ligger till grund för tillverkarnas tester).
Får att räkna ut skillnaden i besparing tar du tidigare förbrukning för värme och tappvarmvatten X kostnaden för det rörliga elpriset (du kan inte räkna med fasta kostnader) och sen dividerar du det med COP.

Har du 20 000 kr i kostnader idag, och COP 2.8 så blir din framtida kostnad ca 7100 kr
Har du COP 4 så blir den 5000 kr
Skillnaden är inte ofantligt stor när det gäller anläggningar med olika årsmedel-COP, och som sagt, det absolut viktigaste är att värmepumpen under alla förhållanden verkligen kan leverera den energi som den är satt att leverera till huset.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lantbruksenhet
« Svar #14 skrivet: 04 maj 2012, 09:51:51 »
Detta är ett inlägg som du inte skall fästa allt för stor vikt vid.
Visst ger en värmepump sämre COP vid 65°C framledningstemp, men ändå med en COP som gör det minst dubbelt så billigt som med direktverkande el, och ungefär i nivå med pellets.
Det viktigaste av allt är att de få dagar som det behövs den typen av höga framledningstemperaturer är väldigt lätträknade, under större delen av uppvärmningssäsongen får du en COP på 3.0 eller mer, något som inget annat värmeslag kan konkurrera med.

Det viktigaste är inte att värmepumpen får arbeta med låg framledningstemp, utan att den hela tiden går.
Alltså, det som är absolut viktigast är att kompressorn inte stannar p.g.a för hög framledningstemp, för då blir värmepumpen en ren elpanna med katastrofalt dålig COP...

Pellets är väl iofs bra på så sätt att du alltid kan få tillräckligt hög framledningstemp, men det kräver en hel del, utrymme, logistik, en del jobb, en del städning, och dessutom finns det alltid en viss risk för brand.

Klokt att lägga golvvärme
Då blir värmepump utmärkt.

Inte för jag vill bråka men har du någon undersökning på COP vid 65 grader jag har inte hittat någon!!!
Vilken pump har en angiven effekt vid 65 grader det har jag inte hittat någon.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!