Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vemod och kval inför val - Soutteräng 210kvm  (läst 13351 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
Vemod och kval inför val - Soutteräng 210kvm
« skrivet: 18 februari 2012, 22:47:44 »
Tjenixen,

har suttit timme ut och timme in och försökt bena ut hur jag ska attackera uppvärmingsproblematiken för vår nyköpa villa.
Vi är tre i familjen - villan är från 1978, 145+64kvm souterräng, direktverkande el (radiatorer fr 2010), med treglasfönster i trakterna kring södra Stockholm.
Övervåningen har en öppen planlösning, öppen spis (blir kassett). souterrängvåningen har massor av rum och en öppen spis (blir kassett).
Jag har för avsikt att elda i kassetterna - för trivsel och för att kapa "toppar" i effektbehovet.

Så - enligt säljaren är kostnaden för uppvärmning+hushållshel ~27.000kr/år - jag har mycket stark anledning att tro på drygt det dubbla.

Mina tankar gick direkt till L/L-pump p.g.a. snabb ROI och enkel installation. Här fastnade jag genast i första frågan:
1a) ska jag - givet förutsättningarna ovan - ha en eller två innerdelar?
1b) Vilken pump är då att föredra?

Efter att ha läst mycket och länge - väcks tanken att konvertera till vattenburen värme m.h.a. bergvärme och konvektorelement.
2a) vad kostar en sådan manöver, är det ens att tänka på?
2b) kommer detta att löna sig? Blir priset på el dyrare bör ROI förkortas?

Efter alla bryderier så undrar jag även om det finns något bra stöd för en lekman i dessa frågor (VP-forum i all ära men..) - gärna i nejderna nacka/tyresö/haninge.
3a) finns det någon kommunal vägledning alt. tjänst som kan bistå i dessa frågor?
3b) hur mycket hjälp kan jag räkna med från företag som säljer och installerar värmepumpar?
3c) finns det någon märkesoberoende spelare på marknaden som kan bedöma dagens produkter?

Ni Pump-gurus och VP-digniteter fÃ¥r ursäkta att karaktären pÃ¥ frÃ¥gorna är nÃ¥got amatörmässiga - men jag kan alldeles för lite i ämnet  huvuddunk
Tack på förhand för svar
//Stebo
------------------------------------
Souterrängvilla ~210kvm, byggd 1978 i tegel, direktverkande el (avstängd) söder om STHLM .
1st LLVP Mitsubishi FD35VABH, 2st energikassetten hörn.
Beräknad konsumtion 2012: 27MWh (energideklaration).
Verklig konsumtion 12/13: 12.079kWh
Säkrad 25A, testar på 20A.
HHel: 8KWh/dygn (Juni 2013)

"Drömmer om att konvertera från direktel"

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Vemod och kval inför val - Soutteräng 210kvm
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2012, 23:17:36 »
Rent spontant och utan att gå in på detaljer

1a. två Värmepumpar (inte en pump med två innedelar)
2a. kostnad för konvertering till bergvärme kostar allt från 150k och uppåt räkna minst 130k för vp och ca 5k för varje radiator.
3a. dryfta energifrågor med din kommunala energirådgivare i Nacka?
http://www.energiradgivningen.se/node/177
3c. Energimyndigheten har gjort tester på massor av luft/luft värmepumpar
http://energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Luftluftvarmepumpar/?tab=2
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vemod och kval inför val - Soutteräng 210kvm
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2012, 00:47:36 »
Om du skall konvertera, gör det ordentligt, byt ut alla elradiatorer mot vattenburna - det bli inte sååå mycket dyrare än 2-3 fläktradiatorer, men mycket bättre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vemod och kval inför val - Soutteräng 210kvm
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2012, 01:22:54 »
Vad har du för ventilation?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vemod och kval inför val - Soutteräng 210kvm
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2012, 08:17:10 »
Ska bara nämna att kommunala rÃ¥dgivare förordar fjärrvärme om du ska konvertera, inte för det är bäst för dig utan för kommunen har ekonomiskt intresse av detta.  :P
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vemod och kval inför val - Soutteräng 210kvm
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2012, 08:34:17 »
jag skulle rekomendera en konvertering med radiatorer,
En bergvärme pump i storlek 12 kw (har du plats välj en duo med 300 l vvb )
En Tank som säkerställer driften ,
Jag tittade teoretiskt pÃ¥ det  i ett beräkningsprogram . programmet ger en fingervisning, ca 33000kwh tycker den att ditt hus ska dra , 220 meter borra  12 kw vp och du spar ca 23000kwh
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Vemod och kval inför val - Soutteräng 210kvm
« Svar #6 skrivet: 19 februari 2012, 09:33:52 »
Så - enligt säljaren är kostnaden för uppvärmning+hushållshel ~27.000kr/år - jag har mycket stark anledning att tro på drygt det dubbla.

Är huset byggt 1978 bör det ha hyfsad isolering. Jag tror inte på det dubbla, lutar mer åt att säljaren har rätt även om det kan vara i underkant. Cocacolas 33 MWh tycker jag verkar rimligt.

Men det är lite meningslöst att diskutera typ av uppvärmningssystem om man inte vet hur mycket värme systemet skall producera. Mät elförbrukningen varje dygn samma tid under ett antal dygn samtidigt som medeltemperaturen noteras. Mulna dagar är bäst så att solinstrålningen inte stökar till mätvärdena. Varmvattenförbrukningen kan man uppskatta utifrån antal personer i hushållet, duschvanor osv.

Vet man hur många kW huset behöver vid en viss utetemperatur går det rätt bra att beräkna årsbehovet utifrån klimatdata. Sen går det att göra vettiga lönsamhetskalkyler.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad stebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
SV: Vemod och kval inför val - Soutteräng 210kvm
« Svar #7 skrivet: 19 februari 2012, 09:50:01 »
Vad har du för ventilation?
Det är självdrag
------------------------------------
Souterrängvilla ~210kvm, byggd 1978 i tegel, direktverkande el (avstängd) söder om STHLM .
1st LLVP Mitsubishi FD35VABH, 2st energikassetten hörn.
Beräknad konsumtion 2012: 27MWh (energideklaration).
Verklig konsumtion 12/13: 12.079kWh
Säkrad 25A, testar på 20A.
HHel: 8KWh/dygn (Juni 2013)

"Drömmer om att konvertera från direktel"

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vemod och kval inför val - Soutteräng 210kvm
« Svar #8 skrivet: 19 februari 2012, 10:17:01 »
"Nya" husägare är nästan alltid "nervösa".

Det klassiska rådet är att inte göra några förändringar det första året .......i huset.

Spekulationer, gissningar och funderingar......kan i värsta fall göra en sömnlös.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad stebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
SV: Vemod och kval inför val - Soutteräng 210kvm
« Svar #9 skrivet: 19 februari 2012, 10:21:34 »
Om du skall konvertera, gör det ordentligt, byt ut alla elradiatorer mot vattenburna - det bli inte sååå mycket dyrare än 2-3 fläktradiatorer, men mycket bättre.
Åh - jag var nog otydlig i min okunskap. En vän till mig satte in konvektorer och fick jätteskönt klimat i sin källare. Meningen är att installera vattenburna fläktradiatorer för att de ger bättre komfort - mer det än som budgetalternativ. Vad är de bra för, i mitt stilla sinne så ger de bättre värmespridning - men är fläktradiatorer bra till något annat?
------------------------------------
Souterrängvilla ~210kvm, byggd 1978 i tegel, direktverkande el (avstängd) söder om STHLM .
1st LLVP Mitsubishi FD35VABH, 2st energikassetten hörn.
Beräknad konsumtion 2012: 27MWh (energideklaration).
Verklig konsumtion 12/13: 12.079kWh
Säkrad 25A, testar på 20A.
HHel: 8KWh/dygn (Juni 2013)

"Drömmer om att konvertera från direktel"

Utloggad stebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
SV: Vemod och kval inför val - Soutteräng 210kvm
« Svar #10 skrivet: 19 februari 2012, 10:24:54 »
"Nya" husägare är nästan alltid "nervösa".

Det klassiska rådet är att inte göra några förändringar det första året .......i huset.

Spekulationer, gissningar och funderingar......kan i värsta fall göra en sömnlös.
Låter mycket klokt - men det är därför jag ställer frågan här. Bättre att agera direkt på kapitalslukare - investera för att spara.
------------------------------------
Souterrängvilla ~210kvm, byggd 1978 i tegel, direktverkande el (avstängd) söder om STHLM .
1st LLVP Mitsubishi FD35VABH, 2st energikassetten hörn.
Beräknad konsumtion 2012: 27MWh (energideklaration).
Verklig konsumtion 12/13: 12.079kWh
Säkrad 25A, testar på 20A.
HHel: 8KWh/dygn (Juni 2013)

"Drömmer om att konvertera från direktel"

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vemod och kval inför val - Soutteräng 210kvm
« Svar #11 skrivet: 19 februari 2012, 11:04:13 »
Ja kloka tankar det där med investering.

Fläkt konvektorer i all ära , Personligen gillar jag inte ljudet ifrÃ¥n dom , elen dom drar , och dom rörliga delar man kan tvingas byta . Grymma dammsamlare :'(  visst man städar runt en rad med . :)  och missar man ja dÃ¥ är filter batteri och allt en stor damm hög...  :'( 

Hedliga radiatorer gör jobbet  Thumbsup  tyst och sitter där i ca 50 Ã¥r utan kostnader
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad stebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
SV: Vemod och kval inför val - Soutteräng 210kvm
« Svar #12 skrivet: 19 februari 2012, 15:48:39 »
Ja kloka tankar det där med investering.

Fläkt konvektorer i all ära , Personligen gillar jag inte ljudet ifrÃ¥n dom , elen dom drar , och dom rörliga delar man kan tvingas byta . Grymma dammsamlare :'(  visst man städar runt en rad med . :)  och missar man ja dÃ¥ är filter batteri och allt en stor damm hög...  :'( 

Hedliga radiatorer gör jobbet  Thumbsup  tyst och sitter där i ca 50 Ã¥r utan kostnader
cocacola *vinkar*
Mjo - när du uttrycker det pÃ¥ sÃ¥ sätt sÃ¥... ska ta mig en funderare till och diskutera ämnet med min vän.  Sc:,h

Har som hastigast räknat på det hela - med ett behov på 33MWh och en besparing på 23MWh - det går inte att komma undan att bergvärme ger väldigt stor "cost-avoidance" på lång sikt. Som jag räknar så blir det billigare att ta lånen och installera bergvärme än att amortera 200kkr och installera LL-pump. På lång sikt - 10+ år blir bergvärmen klart lönsamaste investeringen.

------------------------------------
Souterrängvilla ~210kvm, byggd 1978 i tegel, direktverkande el (avstängd) söder om STHLM .
1st LLVP Mitsubishi FD35VABH, 2st energikassetten hörn.
Beräknad konsumtion 2012: 27MWh (energideklaration).
Verklig konsumtion 12/13: 12.079kWh
Säkrad 25A, testar på 20A.
HHel: 8KWh/dygn (Juni 2013)

"Drömmer om att konvertera från direktel"

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Vemod och kval inför val - Soutteräng 210kvm
« Svar #13 skrivet: 19 februari 2012, 21:05:14 »
Hej

Egentligen är det inte mycket att tveka på om man ser på lite längre sikt, det är bergvärme som gäller på ett såpass stort hus. Frågan är väl bara om man tänker sig att bo kvar där. En annan åtgärd som är ganska billig är att rulla ut lite extra isolering på vinden, det kan göra att man kan välja den mindre storleken av värmepump om det ligger på gränsen.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad A-O

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +1/-2
SV: Vemod och kval inför val - Soutteräng 210kvm
« Svar #14 skrivet: 23 februari 2012, 20:13:30 »
Mitt personliga tips:

Gör inte ett skit första året...eller sätt in en (bra) lvp på det plan
ni vistas på mest och kolla förbrukningen efter ett år.
Jag hade inte då inte tvekat en sekund att göra på detta sätt med tanke på att du även
har möjligheten att elda på varje plan vid behov!

Ungefär så gjorde jag och sambon och vi kör fortfarande så, en lvp och direktel vid behov...och
då har vi ingen möjlighet att elda i huset alls men funderar på en kamin till nästa vinter.

Visst har vi funderat på att konvertera till vattenburet+bergvärme, men samtidigt så förräntar sig 250 000kr så fint på banken så vi låter bli ett tag till. Huspriserna här gör det inte värt enligt mig, vansinne att lägga ut halva huset värde på att konvertera om för att spara några 100kr i månaden...förutsatt att inget går sönder eller att något händer med borrhålet.

edit: vårt hus är ungefär som ditt, 112m2 uppe 112m2 nere
har mellan 20-22 på plan uppe och nere max 15c, ibland mer i gillestugan&tvättstugan vid behov

När vi flyttade in hade huset en beräknad årsförbrukning på 25 000kwh, vet ej om det
VAR förra ägarnas förbrukning eller bara en mall som EON går efter för detta typ av hus.

Vår förbrukning är nu nere i 12543kwh på eons hemsida och då har vi som sagt ingen möjlighet
alls att elda i huset. Detta gör det väldigt svårt att hitta nån anledning att lägga ut 250 000kr
för en konvertering...

Huset är från -76, har 3glasfönster och extra isolering utrullad uppe på vinden, vet ej hur mycket
men gissar på 40-50cm utrullat. Vi bor 12mil in från kusten i höjd med Sundsvall.
« Senast ändrad: 23 februari 2012, 20:29:09 av A-O »
LL FD25-VABH Q-HEAT 620 december 2010
BVP CTC Ecoheat 8.3 + 220m oktober 2015

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!