Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flytande kondensering  (läst 8543 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jansa

  • Kan allt om el
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…storp
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ExoAir den bästa!
Flytande kondensering
« skrivet: 14 augusti 2005, 00:17:30 »
 Sc:,h
Är det någon som kan förklara för mig vad "flytande kondensering" är för något så att jag begriper!
Har en luft-vatten VP. Men när när höst går mot vinter och vinter går mot vår producerar VPn inget tappvarmvatten på grund av genna flytande kondensering!
Försäljaren säger att då ska tankens övre elpatronen gå in och ge varmvatten.
Hupp! "COP-faktorn" för elpatronen är 1 medan COP-faktorn för VPn är ca3 vid dessa tillfällen.

Hör av er
Janne i Ã…storp
Jansa med ExoAir

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Flytande kondensering
« Svar #1 skrivet: 14 augusti 2005, 00:23:01 »
fast kondensering, då låter man värmepumpen fylla en eck tank med 55 gradit vatten , som sedan schuntas ut till lagom temp mot radiatorerna
Flytande kondensering, då låtarn man tärmepumpen tilverka så varmt vatten som behövs för tilffälet för att värem huset.

fast kondensering = alltid 55 gradit vatten = dåligt cop
flytande kondesering = gör alltig kallare vatten än 55 grader  typ 30 grader ibalnd & 40 ibalnd = bra cop
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flytande kondensering
« Svar #2 skrivet: 14 augusti 2005, 05:13:19 »
Fast resp flytande kondensering är  fåniga termer, tycker jag.
fast kondensering= pumpen ställd så att det utgående vattnet håller konstnat temp
flytande kondensering = pumpen ställd så att temperaturen på det utgående vattnet varierar med behovet

  Fall 1 -  Pumpen kopplad direkt till radiator system, Separat varmvattenberedare får värme via pumpens växelventil

Om Ditt system är av denna typ förutsätter jag att värmepumpen har en reglerdator  och att denna kan programmeras med  önskad varmvattentemp, t ex 48 grader .
Så när värmepumpen ska producera varmvatten så jobbar den med fast kondensering , men när  den ska producera värme i radiatorkretsen så arbetar den med flytande kondenserings.
Om Du under övergångstiden inte får varmvatten med tillräckligt hög temp kan man misstänka felställd reglerdator / datorfel. Slår växelventilen om som den ska ?

Fall 2 - Pumpen kopplad till tank. Radiatorvattnets värme tas ur tanken via shunt, Varmvattnet tas ur tanken (förrådsberader eller genomstömningsberdare)
Om Ditt system har denna uppbyggnad har Du i princip fast kondensering. Om Du under sommaren håller låg temperatur i tanken blir det kallt varmvatten.
Shunten skall vara stängd så att Du kan hålla hög temp i tanken utan att elda för kråkorna. Kolla att shuntventilen ställts rätt / inte hängt sig resp att reglerdatorn ställts rätt / fungerar
 
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Flytande kondensering
« Svar #3 skrivet: 15 augusti 2005, 16:00:42 »
Sommartid har man väl alltid fast kondensering, även om regen är ställd på flytande. JAg utgår ifrån att det finns ett min-värde som gäller från maj till oktober.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Flytande kondensering
« Svar #4 skrivet: 15 augusti 2005, 19:00:08 »
Sommartid har man väl alltid fast kondensering, även om regen är ställd på flytande. JAg utgår ifrån att det finns ett min-värde som gäller från maj till oktober.

va, jag har flytande kondensering hela tiden
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Jansa

  • Kan allt om el
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…storp
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ExoAir den bästa!
SV: Flytande kondensering
« Svar #5 skrivet: 23 augusti 2005, 23:14:24 »
Sarastro verkar va rätt på de med 2 driftfall, mot radiatorkretsen och mot någon form av värmemagasin.

CarMan, va menar du? Kanske som jag tänker?
Jag förutsätter att VPn jobbar mot en tank! Om VPn är vettigt programmerad med långa driftintervall så blir det ju "flytande kondensering" större delen av driftintervallet, kallt vatten i botten!

Hade gott
Janne i Ã…-p
Jansa med ExoAir

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Flytande kondensering
« Svar #6 skrivet: 24 augusti 2005, 20:18:53 »
Sarastro verkar va rätt på de med 2 driftfall, mot radiatorkretsen och mot någon form av värmemagasin.

CarMan, va menar du? Kanske som jag tänker?
Jag förutsätter att VPn jobbar mot en tank! Om VPn är vettigt programmerad med långa driftintervall så blir det ju "flytande kondensering" större delen av driftintervallet, kallt vatten i botten!

Hade gott
Janne i Ã…-p

min pump jommar inte mot en tank.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Flytande kondensering
« Svar #7 skrivet: 24 augusti 2005, 20:33:51 »
CarMan

Din 1215 har inbyggd beredare med mindre mantel som värms via VP så att beredaren blir värmd upp till ditt VV.
Då är det fast kondensering mot fast volym och med samma start´temp och konstant stopp diff via din givare i aggr.

Sen kör du så klart méd flytande kondensering mot ditt radiatorsystem. Det är via alla överens om.

Har jag fel CarMan?
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Jansa

  • Kan allt om el
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…storp
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ExoAir den bästa!
SV: Flytande kondensering
« Svar #8 skrivet: 28 augusti 2005, 12:35:58 »
Jansa

Jag har en "ExoTank VPS 500" och tappVV fås från ett slingbatteri, kanske en viss skilnad mot 1215.
Alltså borde VPn har 500l att jobba mot. Och i så fall borde de inte va några problem att låta tanken laddas ur ett bra tag innan VPn åter startar och laddar tanken dvs långa gångtiler.

Jag blev osäker på om ritningarna från Euronom stämmer det är kanske så att VPn kör mot en egen slinga som då kan förklara de löjligt korta gångtiderna.

Är det någon som vet hur ExoTank VPS 500 år byggd?
Kolla www.euronom.se

Ha de gott
Janne i Ã…-p
Jansa med ExoAir

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Flytande kondensering
« Svar #9 skrivet: 28 augusti 2005, 12:58:06 »
Din tank enligt din länk visar sig vara i funktion liknande CTC kör mot. den är "SK flytande kondensering " gemom att VP kopplas in i nedre halvan.

Den bivalenta shunter tar sin värme till rad system i nedre delen och shuntar det ut efter given kurva. Senare då det blir kallare och nedre delens tank värme ej räcker skiftas rad temp så det tas mer i från den övre delen (det blir då mer blandad shuntn uppe/nere via shunt). VV ligger i topp och då om VV blir för kallt kopplas autm elpatron in och höjer temp till inställt värde. Prova att stäng av elpatron och se vilka temp du får på ditt VV.

Sen till höst då värme kommer ser du resten hur det fungerar. Men som CarMan säger flytande kondensrering är det ej riktigt pga att värmen shuntas ut efter ditt värme behov.


Prova att sänka VP cirk pump hast 1 steg. ( om du kör i läge 3). Om du kör i tvåans läge måste om du provar att minska men det kan också bli för lågt flöde så du får fellarm. Kommer det ökar du igen. Viktigt du gör detta hela tiden under uppsikt annars så är snart hela tanken kall om VP har stoppat av denna orsak.
« Senast ändrad: 28 augusti 2005, 13:02:15 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Flytande kondensering
« Svar #10 skrivet: 28 augusti 2005, 13:01:11 »
CarMan

Din 1215 har inbyggd beredare med mindre mantel som värms via VP så att beredaren blir värmd upp till ditt VV.
Då är det fast kondensering mot fast volym och med samma start´temp och konstant stopp diff via din givare i aggr.

Sen kör du så klart méd flytande kondensering mot ditt radiatorsystem. Det är via alla överens om.

Har jag fel CarMan?


jo det är så det funkar hoss mig, trodde vi bara prata värme, då jag antar att man alltid har fast kondensering mot vv, annars får man ju inget varmt vatten.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Flytande kondensering
« Svar #11 skrivet: 28 augusti 2005, 13:10:29 »
CarMan

Om jag följer PerJ och monterar in reglering på flödet till min ack tank kan jag med detta få flytande kondensering även vid VV laddning.Det bygger på att hela tiden ha kont temp på retur till VP ca 35 grader som min tank har i botten vid start av givare 45 gr.

Skall då hela tiden ha 54-55 grader på framledningen. Det gör avbsolut 100% full tank med VV på 54.55 grader ( ingen skiktning). Större VV kapacitet blir det då.

Kopplar in en shunt motor som styrs av framlednings temp 54 gr temp öppnar shunten. Med parallellt rör med minimum flöde på ca 300l/h. ( säkerhets flöde min för att ej få HP stopp).

Detta är en test till höst vid min om byggnad av VV laddning tillsammans med vidare konv av rad systemet.

« Senast ändrad: 28 augusti 2005, 13:17:58 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Jansa

  • Kan allt om el
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…storp
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ExoAir den bästa!
SV: Flytande kondensering
« Svar #12 skrivet: 29 augusti 2005, 22:06:14 »
Jansa

CarMan träffar spiket me huvet! Som i mitt första inlägg får ja inget VV pga den sk "flytande kondenseringen".

Ja kör med CPn i läge-1 ca 500l/h och då är dT från VPn 14gr.
En ny fåga är då hur lågt flöde kan man ha, egentligen hur stort dT kan/bör man ha?
Intressant grej att styra CPn!

En annan fråga som kanske är besvarad på annan plats i forumet är, hur bra skiktning kan man förvänta sig i en 500l tank? Om de är 55gr i toppen vilken temp va kan tempen va i botten?

Men gåtan "flytande kond." kvarstår. Har ja fattat de rätt om "flytande kond." går ut på att ha så låg temp som möjligt till VPn.

Ha de gott
Jansa
Jansa med ExoAir

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Flytande kondensering
« Svar #13 skrivet: 24 augusti 2006, 13:58:45 »
Hej,

Jag vill Ã¥terknyta till en gammal diskussion som faktiskt avslutades utan att Jansa fick sin frÃ¥ga besvarad. Jag har läst igenom hela trÃ¥den och inte heller fattat 100%. Vi är kanske dumma?  ???

Jag trodde att "vanliga" lvp arbetade med en temperaturhöjning på inkommande vatten på 5-10 grader? För att få 50 gradigt vatten så var man tvungen att cirkulera samma vatten flera gånger för att höja tempen stegvis.

Men är det pumpar med fast eller flytande kondensering som arbetar så?
Eller är det nÃ¥got jag drömt?  ;D

Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Flytande kondensering
« Svar #14 skrivet: 24 augusti 2006, 14:15:20 »
Hej,

Jag vill Ã¥terknyta till en gammal diskussion som faktiskt avslutades utan att Jansa fick sin frÃ¥ga besvarad. Jag har läst igenom hela trÃ¥den och inte heller fattat 100%. Vi är kanske dumma?  ???

Jag trodde att "vanliga" lvp arbetade med en temperaturhöjning på inkommande vatten på 5-10 grader? För att få 50 gradigt vatten så var man tvungen att cirkulera samma vatten flera gånger för att höja tempen stegvis.

Men är det pumpar med fast eller flytande kondensering som arbetar så?
Eller är det nÃ¥got jag drömt?  ;D




så arbetar alla värmepumper & elpatroner & andra system med för den delen.

skilnaden mellan flytande & fast kondensering är att ett system med fast kondensering oftast sirkulerar vattnet mellan värmepumpen & en tank. tanken värms till den håller 55 grader.
sen så schuntar man ut lagom varmt vatten till radiatorerna eller släpper ut 55 gradit vatten & låter radiatortermostaterna strypa till rätt temp.

med flytande kondensering så går vattnet mellan radiatorsystemet & värmepumpen /här ska man helst köra utan termostater, så allt vatten "snurrar runt"
sen så stänger värmepumpen av sig & starar med jämna mallanrum, så man på så sätt bara tilverkar så varmt vatten som behövs fr att hålla rätt inomhustempratur för det väder som just då råder, kanska kan var 30 grader eller så)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 382
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!