Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Acumulatortank  (läst 5601 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Edin A-K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Acumulatortank
« skrivet: 08 april 2005, 20:18:30 »
hej vp freaks
snart kommer vi också att kunna snacka vp, för att
vi har nu efter en lååång väntan fÃ¥tt ett hÃ¥l  studs pÃ¥ 210m varav 204 aktiva meter. (De kom fram till berget efter ca10m borrning lokation: Borlänge,Dalarna)
Kollektorn är på plats i hålet, sammankopplat o färdig draget till huset
Vi har ocksÃ¥ köpt en NIBE Fighter 1115-10 KW och Nibe VPA 300/200 samt ETS 11 och  varmvattenstyrning VST 11 pÃ¥ www.varmepump.biz , som vi  fÃ¥tt levererad till oss igÃ¥r.
Nu till min dilema
Det är nämligen sÃ¥ att jag har  en isolerad acc tank pÃ¥ 500 L stÃ¥end, som är sprillans ny (köpt pÃ¥ Rinkabyrör) och som jag gärna skulle vilja använda vid installtionen, men av det jag läst här pÃ¥ forumet sÃ¥ är jag inte säker pÃ¥ att det är en bra ide med tanke pÃ¥ att ett större vatten volym kan sega ner systemet.
Vi har ingen vattenburen golvvärme utan gamla elementer ca. 20 st.
20*ca. 10liter=200liter
Det +200liter acc från VPA så blir det ca. 400liter.
Hur skulle 500l till påverka systemet?
Hade jag förståt rätt ??? att VP+acc =dålig kombination?
Vad skulle jag kunna göra med tanken annars?
Vi har planerat att införskaffa oss bubbelbad i framtiden,
kan man använda/koppla tanken för att på något sätt  ??? öka vv-volymet  ???
Skriv också gärna vad ni tycker att jag ska ha för storlek på exp. kärlet ( är det 10 % av det tottala vatten volymet eller ???)
Alla tips o trick som kan hjälpa/underlätta installationen mottages också tacksamt.
Mvh Edin & Anna-Karin
nyblivna VP-ägare
 
« Senast ändrad: 08 april 2005, 23:18:24 av Edin A-K »
210 meters borra (204 aktiva)+Nibe 1115-10 Kw+Nibe VPA300/200+isolerad acc på 500L

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Acumulatortank
« Svar #1 skrivet: 08 april 2005, 20:26:03 »
Titta på en utopiazz Forums medlems anläggning. Jag tycker att din beskrivning kan liknar hans en del.

http://vplogger.mine.nu:81/
« Senast ändrad: 09 april 2005, 07:29:50 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Acumulatortank
« Svar #2 skrivet: 08 april 2005, 20:38:54 »
hej vp freaks
snart kommer vi också att kunna snacka vp, för att
vi har nu efter en lååång väntan fÃ¥tt ett hÃ¥l  studs pÃ¥ 210m varav 204 aktiva meter. (De kom fram till berget efter ca10m borrning lokation: Borlänge,Dalarna)
Kollektorn är på plats i hålet, sammankopplat o färdig draget till huset
Vi har ocksÃ¥ köpt en NIBE Fighter 1115-10 KW och Nibe VPA 300/200 samt ETS 11 och  varmvattenstyrning VST 11 pÃ¥ www.varmepump.biz , som vi  fÃ¥tt levererad till oss igÃ¥r.
Nu till min dilema
Det är nämligen sÃ¥ att jag har  en isolerad acc tank pÃ¥ 500 L stÃ¥end, som är sprillans ny (köpt pÃ¥ Rinkabyrör) och som jag gärna skulle vilja använda vid installtionen, men av det jag läst här pÃ¥ forumet sÃ¥ är jag inte säker pÃ¥ att det är en bra ide med tanke pÃ¥ att ett större vatten volym kan sega ner systemet.
Vi har ingen vattenburen golvvärme utan gammla ellementer ca. 20 st.
20*ca. 10liter=200liter
Det +200liter acc från VPA så blir det ca. 400liter.
Hur skulle 500l till påverka systemet?
Hade jag förståt rätt ??? att VP+acc =dålig kombination?
Vad skulle jag kunna göra med tanken annars?
Vi har planerat att införskaffa oss bubbelbad i framtiden,
kan man använda/koppla tanken för att på något sätt  ??? öka vv-volymet  ???
Skriv också gärna vad ni tycker att jag ska ha för storlek på exp. kärlet ( är det 10 % av det tottala vatten volymet eller ???)
Alla tips o trick som kan hjälpa/underlätta installationen mottages också tacksamt.
Mvh Edin & Anna-Karin
nyblivna VP-ägare
 

Vi tar ditt missförstånd först (hoppas jag har rätt...) de 200 liter som du har i manteln till beredaren kan du inte plussa till ditt radiatorsystems volym, dessa 200 liter värms bara av värmepumpen när tappvarmvattnet värms, i övrigt påverkar det inte radiatorsystemet. (förutom vad gäller expansionskärlets volym)

Om du vill kan du koppla in din "gamla" acktank som första radiator, d.v.s. sätt den direkt efter värmepumpen, på framledningen, låt allt flöde gå igenom acken innan det går ut till radiatorerna. Är du rädd för att ditt system skall bli för trögt kan du redan vid installationen göra en "bypassledning" så att du kan köra förbi acken. (då kan du i efterhand koppla bort den och sälja den)

Jag anser att det finns vissa fördelar med att ha en acktank som första radiator, bl.a:

Längre gångtider för kompressorn = längre livslängd
Jämnare temp i radiatorsystemet = mindre risk för knäppningar i rör och radiatorer
Lägre maximal framledningstemp under de perioder som värmepumpen inte behöver gå kontinuerligt = ger högre verkningsgrad
Om du skulle konvertera delar av huset till golvvärme så är det bra med en acktank, vill du köra "komfortvärme" sommartid så behöver det inte resultera i så många starter/dygn som det skulle göra utan acktank.

7% av den totala volymen är lämpligt för expansionskärlet, i ditt fall bör det bli ca (med acken inkopplad) 200 (radiatorerna) + 200 (manteln i beredaren) + 500 (acken) =900 liter.

7% av 900 liter = 63 liter.

Vid installationen, isolera alla kalla ledningar ordentligt för att undvika kondens.
Se till att dra ett rör från säkerhetsventilen på inkommande kallvatten till vv-beredaren till avlopp. (det kommer nämligen att "pysa" ut en del vatten där när du värmer så pass stor volym varmvatten)

Lycka till!

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Edin A-K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Acumulatortank
« Svar #3 skrivet: 09 april 2005, 00:30:32 »
Ok
Tack ska ni ha Janne & Rickard.
Tack för infot att VPA-s mantel inte var viktig i det här sammanhanget.
Då gör jag som jag tänk från början och som du föreslår Rickard dvs. kopplar in acc tanken som första radiator samt gör en bypass så att jag kan koppla bort den ifall jag ser att det inte fungerar tillfredställande.
Gör det något om kärlets volym är störe än det volymet jag behöver? för rinkabyrör hade ingen exp. kärl på 60 liter (jag tänkte slåtill på en 80 liters).
Vad kan man använda  som övergång från 40PEM till 35 cu och vart får man tag på samma,tacksam för länkar.
Som ni ser blir det många dumma  :P nybörjar frågor, men det får ni försöka att stå ut med ett tag till  b00k.
Mvh /Edin
P.S
Skit bra tips om att dra ett rör från säkerhetsventilen på inkommande kallvatten till vv-beredaren till avlopp.
Mer sånt studs
« Senast ändrad: 09 april 2005, 14:24:14 av Edin A-K »
210 meters borra (204 aktiva)+Nibe 1115-10 Kw+Nibe VPA300/200+isolerad acc på 500L

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Acumulatortank
« Svar #4 skrivet: 09 april 2005, 08:37:51 »
80 liter går bra (det kan aldrig bli för stort)
Tänk även på att du skall ansluta en påfyllning från inkommande kallvattenledning till radiatorkretsen.

OBS! Viktigt!!!

Fyll inte manteln innan du fyller beredaren, om du gör det kan du deformera beredaren (den tål inte höga tryck i manteln om beredaren är trycklös)

Provtryck systemet med luft innan du fyller med vatten. (samma här, akta dig för att sätta för högt tryck i manteln innan beredaren är fylld.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Edin A-K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Acumulatortank
« Svar #5 skrivet: 09 april 2005, 14:19:37 »
tack än en gång Rickard
Vart är det lämpligt att ansluta påfyllnings ledningen på själva acc tanken eller någon annanstans?
Har du någon tips om vad jag skall använda för att gå över från PEM/kollektor slangen till kopparrör/pumpen?är det vanliga klämringskopplingar + stödhylsa som gäller eller är det nåt annat? Vad finns det för alternativ.
Stand by for more questions  huvuddunk *vinkar*
Mvh /Edin
« Senast ändrad: 09 april 2005, 14:43:16 av Edin A-K »
210 meters borra (204 aktiva)+Nibe 1115-10 Kw+Nibe VPA300/200+isolerad acc på 500L

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Acumulatortank
« Svar #6 skrivet: 09 april 2005, 15:16:58 »
Jag vet inte vad de olika kopplingarna heter (det är en jungel) men en vanlig pem-rörskoppling med invändig gäng mot Curören, En klämringskoppling 35 mm till utvändig gäng, eventuellt en bussning för att anpassa gängstorleken till varandra.

Det går dock säkert att lösa på måmga sätt, med olika pris beroende på tillvägagångssätt, fråga nån röris.

Kanske Jocke Montör kan svara på detta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Acumulatortank
« Svar #7 skrivet: 09 april 2005, 23:55:21 »
För att gå från 40 PEM till 35Cu kan du använda förljande:

VATETTE ÖVERGÅNGSKOPPLING PEM-koppar
Rak koppling RSKNR 242 66 15  VANR 53 00 55
Vinkelkoppling RSKNR 242 66 16  VANR 53 00 65

inkl. stödhylsa för PEM-rör 40x2,4

Smidig koppling då en koppling löser hela problemet! Tror faktiskt att det är den end kopplignen som gör det.

/Johan

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Edin A-K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Acumulatortank
« Svar #8 skrivet: 10 april 2005, 01:36:54 »
Hej Johan *vinkar*
Det var just såna jag var ute efter ;D.
Vart kan man skaffa dem? Finns det något ställe på nätet där de säljer VATETTE.
Vad hände med din fina hemsida där du hade lagt ut kort o komentarer på din VP installation?  Har du lagt ner den?
Mvh Edin
« Senast ändrad: 15 april 2005, 14:10:45 av Edin A-K »
210 meters borra (204 aktiva)+Nibe 1115-10 Kw+Nibe VPA300/200+isolerad acc på 500L

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Acumulatortank
« Svar #9 skrivet: 10 april 2005, 10:46:12 »
Jag beställde Vatette från Villabutiken (http://www.villabutiken.se/).
Dom finns inte i hans Webshop men han kan ta hem dom vid förfrågan.

När det gäller min hemsida så ligger den nere i väntan på att jag ska bli klar med min nya server. Kommer nog upp under nästa vecka. Den består av ett VIA Epia-1000 moderkort samt en riktigt liten låda. Drar bara 27W att jämföra med 230W för den gamla servern (Compaq Proliant DL380)

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Edin A-K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Acumulatortank
« Svar #10 skrivet: 11 april 2005, 02:03:59 »
Tack ska ni ha för era svar grabbar.
Jag har nu skickat ett mail till villabutiken och till några till vvs butiker på nätet angående VATETTEs övergångskopplingar.
Jag ser fram emot att se din hemsida uppe igen Johan för att den har varit en stor inspirationskälla för mig.

mvh Edin
210 meters borra (204 aktiva)+Nibe 1115-10 Kw+Nibe VPA300/200+isolerad acc på 500L

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!