Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT-490 stänger av sig  (läst 20417 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rqu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
IVT-490 stänger av sig
« skrivet: 07 juli 2009, 16:48:11 »
Vi har en frånluftsvärmepump IVT-490 , installerad 2006, nu är den 2,5 år och har stäng av sig tre gånger. Två gånger i våras och en gång nu i söndags. Typiskt, då gäller ju inte garantin! Då det hände i våras upptäckte jag det när jag dushade och vattnet inte var varmt, såg då att värmepumpen var svart och avstängd. Satte då igång den genom att trycka på manöversäkringen (tror jag att den heter). Nu i söndags såg jag plötsligt att den var avstäng igen.

Hade en reparatör över för att kolla till den nu idag, han hittade ingenting konstigt med den, han bytte i alla fall ut manöversäkringen. Tyckte möjligtvis att reläet i kraftkortet lär lite, men lät bli att byta kortet (onödigt dyrt). För någon vecka sedan såg jag även ett larm "Motorskydd uppstart" men det har jag inte sett tidigare så det är kanske bara en engångshändelse. Någon som känner igen detta beteende eller har något tips?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #1 skrivet: 07 juli 2009, 18:43:47 »
Du borde ha en 6-årig trygghetsförsäkring på din VP, enligt IVT:s hemsida.

Antingen är det styrkortet eller har du glapp nånstans tror jag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #2 skrivet: 07 juli 2009, 18:53:21 »
IVT:s "trygghetsförsäkring" täcker självrisken i din villaförsäkring.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad rqu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #3 skrivet: 07 juli 2009, 19:25:25 »
Du borde ha en 6-årig trygghetsförsäkring på din VP, enligt IVT:s hemsida.

Antingen är det styrkortet eller har du glapp nånstans tror jag.
Från IVT:s hemsida:
Citera
Hur vet jag om jag har en trygghetsförsäkring på min värmepump?
Fråga din återförsäljare eller kontakta Arctic på telefon 08-746 05 60, det underlättar om du har serienumret på värmepumpen.
Jag får ringa dom imorgon och fråga... Vi har tagit över ett LB-hus för ett år sedan drygt så jag har ingen vidare koll.

Service-killen kollade nÃ¥gra av kontakterna som kompressorn kunde skaka loss, dom verkade sitta fast i alla fall. Glapp kan det kanske vara ändÃ¥... Även om strulet känns litet nu och man kanske kan leva med det sÃ¥ är det inte kul om värmen stannar om man är borta pÃ¥ vintern, det kan ju bli minusgrader inne och skador kanske! 

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #4 skrivet: 07 juli 2009, 21:57:54 »
Kan ju vara lite av varje "om" manöversäkringen löser ut, cirkpump, fläkt, shuntmotor, något av kretskorten, elanod om det är en rostfri vvb. Så om det är ett fel som kommer nån gång då och då kan det vara svårt att hitta. Så det är kanske inte så tokigt att börja med manöversäkringen, trots allt kan det vara den som löser ut lite för tidigt.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #5 skrivet: 08 juli 2009, 00:04:12 »
konstigt att den slocknar helt. Är nollan kopplad på rätt plint? Lite långsökt men kolla ändå. Lutar nog åt kraftkortet.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad rqu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #6 skrivet: 08 juli 2009, 08:26:30 »
konstigt att den slocknar helt. Är nollan kopplad på rätt plint? Lite långsökt men kolla ändå. Lutar nog åt kraftkortet.

Kan apparaten funka i 2,5 år utan nollan på rätt plint? Jag tror att det är rätt, killen som var här mätte alla inkommande spänningar.

Utloggad rqu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #7 skrivet: 03 augusti 2009, 21:48:28 »
Idag stängde den av sig igen, skit ocksÃ¥!  >:(

Utloggad ta450

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Cert kyltekniker Kat 1
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #8 skrivet: 03 augusti 2009, 22:11:44 »
Hej! kolla anslutningarna till bandkabel mellan styr o kraftkortet

Utloggad rqu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #9 skrivet: 04 augusti 2009, 10:50:04 »
Hej! kolla anslutningarna till bandkabel mellan styr o kraftkortet
Det gjorde rep-killen som var på besök. Kanske ska byta kabeln själv, är det en vanlig datakabel? Känns lite surt att betala för 1500 varje gång någon kommer och felsöker glapp... Annars är det kanske styrkortet i alla fall.

Utloggad ta450

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Cert kyltekniker Kat 1
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #10 skrivet: 04 augusti 2009, 20:32:46 »
jaha såg att du hade återställt manöversäkringen,läste slarvigt. Har du haft larmet motorskydd uppstart nån mer gång? Det larmet stänger av kompressorn om den inte lyckas höja hetgasen 10 grader på X antal minuter (kommer inte uhåg exakt),eftersom styrningen tror att det är kompressorfel. kan oxå va ett givarfel inte ovanligt,eller att tanken störttappas. Hur som helst så är larmet inge bra i samband med att manöversäkringen bryter.

Utloggad rqu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #11 skrivet: 04 augusti 2009, 21:33:14 »
Nej inga fler larm vad jag sett. Killen som var här kollade allting, alla värden och temperaturer såg bra ut då i alla fall. Säkert glapp någonstans...

Utloggad rqu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #12 skrivet: 06 augusti 2009, 20:27:54 »
Nu fick jag precis ett "Larm motorskydd uppstart" (eller något sådant). Spolade lite varmt för att göra rent en badbalja...
« Senast ändrad: 06 augusti 2009, 20:31:24 av rqu »

Utloggad rqu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #13 skrivet: 07 augusti 2009, 16:51:22 »
Och nu fick jag ytterligare ett "Larm motorskydd uppstart"!

Utloggad ta450

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Cert kyltekniker Kat 1
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #14 skrivet: 08 augusti 2009, 07:35:40 »
Hej igen,såg att du fått fler larm. Be servicekillen kolla upp givaren och kompressorn,nåt är galet där. Tala om för honom vad larmet betyder om han inte vet det. Det står ju inte i klartext direkt :). Vart bor du? Tänkte på vilken firma du anlitar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!