Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rörplanering med flera konvektorer  (läst 4398 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tunguska

  • KlÃ¥fingrig packrÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inne pÃ¥ min andra pump
Rörplanering med flera konvektorer
« skrivet: 21 juni 2007, 01:17:32 »
Har i dagarna skrivit under för min nya bergvärmeanläggning, förberedd för frikyla.  Thumbsup
Installationen blir sep/okt (beroende på hur snabbt tillstånden fixas) så denna sommar
blir utan kyla.  :( Men jag kan börja planeringen  ::)

Övervåningen (1 1/2 plan) är ca 90 kvm och har 2 sovrum i vardera gaveln + ett stort
allrum med en ganska "stängd" trappa. Det bakar på bra i sovrummet på den södra gaveln
men rent allmänt är det varmt på hela övervåningen. Jag är tveksamt till hur bra sovrummen
kyls med ett stort aggregat i mitten, bättre är nog 2 mindre i sovrummen.

Sedan har vi några sovrum runt en liten korridorsnutt på bottenvåningen, kylbehovet är
inte lika stort där men det blir varmt under de hetaste veckorna. Ett mindre aggregat
i korridoren räcker nog.

SÃ¥ nu har jag 3 aggregat att koppla in, men hur...  Sc:,h
Jag antar att man bör använda standardtekniken med att gå ned i rörstorlek när ledningen
delar sig men hur gör man med cirkulationspumpen?
Jag kan tänka mig att aggreggatet i S gaveln kommer att gå oftare än de andra men om man
kopplar så att c-pumpen startar så fort något aggregat slås på kommer det att cirkulera
köldmedia i aggregaten som inte är påslagna.
Är det bättre att sätta en klenare c-pump för varje konvektor?
(Men inte för klena, de ska ju klara att driva brinen ända ned i borran...)

Finns det andra lösningar? b00k
AutoTerm TerraMax C9 + 200m borra. Frikyla i över- och botten-våning.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rörplanering med flera konvektorer
« Svar #1 skrivet: 21 juni 2007, 07:42:48 »
På ett inbyggt tak-aggregat kan du koppla på ett par spiro och leda en del av kalluften till andra rum. På övervåningen borde det funka men kan du dra ett rör till bottenvåningen?

http://www.kinnan.se/dok2000kopia/indirekta/fk_kassett_skystar.htm
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tunguska

  • KlÃ¥fingrig packrÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inne pÃ¥ min andra pump
SV: Rörplanering med flera konvektorer
« Svar #2 skrivet: 21 juni 2007, 21:53:51 »
Det ar en idé, jag antar att man kan sätta aggregatet i S gavelrummet och rör till de
andra platserna. Jag kan nog inte sätta röret till bottenvåningen gömt man ganska diskret.
Det blir långa rör, 12-15 m ...

Undrar hur mycket av kylan som går ut i rummet respektive rören. OK, det är varmaste rummet
men det är inte mer än 20 kvm och om man har ett aggregat som ska kyla hela huset men
säg bara 30% går i rören, då blir det kallt...

Finns det någon som har mer teknisk dokumentation/installationsanvisning på aggregaten?
Reklambroschyrerna i länken lämnar ute för mycket tycker jag.
AutoTerm TerraMax C9 + 200m borra. Frikyla i över- och botten-våning.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Rörplanering med flera konvektorer
« Svar #3 skrivet: 22 juni 2007, 10:37:51 »
Sätt en cirk.pump till alla tre konvektorerna, se till så att det finns termostat som stänger av fläkten när önskad temp. är i rummet. Köldbäraren kommer då att cirkulera genom batteriet om det behövs kyla i ngt av de andra rummen men om fläkten stänger av sig så blir effekten i stort sett 0.
Cirk.pumpen kan man styra paralellt från de 3 konvektorerna, så att tex om ett rum behöver så startar cirk.pumpen och stannar ej förrän samtliga är nöjda.
Måste vara den bästa lösningen, eller
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Rörplanering med flera konvektorer
« Svar #4 skrivet: 22 juni 2007, 11:27:04 »
De flesta takkassett-installationer (vet inte hur det är med vägghängda konvektorer) inkluderar tvÃ¥ magnetventiler i rekommendationerna, sÃ¥ om termostaten slÃ¥r ifrÃ¥n sÃ¥ stängs cirkulationen till konvektorn av.  Iofs har jag hoppat över detta, dÃ¥ det känns som en onödig kostnad...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Rörplanering med flera konvektorer
« Svar #5 skrivet: 25 juni 2007, 14:59:28 »
Att hoppa över magnetventilerna tror jag var klokt, Ridax. Mycket klickande skulle det väl bli annars. Och fler möjliga felkällor i framtiden.

Det "kyl-spill" eller kallras som uppstÃ¥r utan ventiler känns i o f s, men jag tycker det är uthärdligt sÃ¥ länge utetemperaturen överstiger 20 gr. Sen är det klart att det blir mera kondens, de kalla kylbafflarna dryper ju hela tiden. Men även detta tror jag är bra, dÃ¥ det sköljer ur avrinningsrören och hÃ¥ller dem renare frÃ¥n damm. 

Och här kommer jag in pÃ¥ en liten undring som jag har: Är det nÃ¥gra av er som har Veneto-konvektorer som har tittat in pÃ¥ den lilla kondenssjön som uppstÃ¥r? Jag har sett att det rinner lite rost frÃ¥n kylflänsen närmast avrinningen och blev lite orolig över detta. Tyckte även att det luktade rostvatten, men det gick bort när jag sköljde ur kondensfatet med lite rengöringsmedel. SÃ¥g sedan att även de smala innerrören var gjorda av koppar, sÃ¥ det lär väl sluta rosta när yttersta delen av flänsen har rostat bort. 
« Senast ändrad: 25 juni 2007, 15:01:09 av AndersB »
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rörplanering med flera konvektorer
« Svar #6 skrivet: 26 juni 2007, 09:38:21 »
Och här kommer jag in pÃ¥ en liten undring som jag har: Är det nÃ¥gra av er som har Veneto-konvektorer som har tittat in pÃ¥ den lilla kondenssjön som uppstÃ¥r? Jag har sett att det rinner lite rost frÃ¥n kylflänsen närmast avrinningen och blev lite orolig över detta. Tyckte även att det luktade rostvatten, men det gick bort när jag sköljde ur kondensfatet med lite rengöringsmedel. SÃ¥g sedan att även de smala innerrören var gjorda av koppar, sÃ¥ det lär väl sluta rosta när yttersta delen av flänsen har rostat bort. 

Rost? ???
Min Veneto har aluminiumflänsar på kopparrör. Övriga grejor är av galvad plåt men inget av detta har börjat rosta än vad jag kan se.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Rörplanering med flera konvektorer
« Svar #7 skrivet: 26 juni 2007, 10:21:38 »
På bägge mina konvektorer har det det.
Det är tunna aluminiumflänsar och lite tjockare galvad plåt närmast kondensutloppet. Och det är från den senare som rosten kommer. Trots bra fall, mer än vad instruktionsboken anger. Slutsats: Dålig ytbehandling?

Kan det bli något galvaniskt mellan koppar, aluminiun och vad det nu är som ytbehandlingen består av??
Bäst att kolla upp och klaga på behörigt vis inom alla frister osv, ifall det skulle bli värre!

Carl N: Hur länge har du haft din/dina i bruk? Mina har bara gått en säsong, plus några veckor i år.
   
« Senast ändrad: 26 juni 2007, 12:17:10 av AndersB »
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rörplanering med flera konvektorer
« Svar #8 skrivet: 26 juni 2007, 14:31:54 »
Carl N: Hur länge har du haft din/dina i bruk? Mina har bara gått en säsong, plus några veckor i år.

Jag har haft min i ca 1 år nu, förra året gick den rätt mycket. I år har jag bara kört den på kyla dagtid under de varmaste dagarna. Kondensvattenavrinningen är dragen till ett rostfritt tvättställ i tvättstugan så det borde synas där om det är rost i kondensvattnet, hittills syns det inget.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Rörplanering med flera konvektorer
« Svar #9 skrivet: 27 juni 2007, 11:20:40 »
Carl N: Min kondensbricka har en liten rostinfärgning, men jag tror inte att det syns särskilt mycket i mitt avrinningsställe heller. Så mycket rost har det inte blivit. (Ännu.) Men att det öht har börjat tycker jag är dåligt.

Man måste nog lätta på utblåsgallret och titta in i konvektorn för att kunna se status.
Har du ocksÃ¥ din takhängd, eller stÃ¥r den pÃ¥ golvet?   
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rörplanering med flera konvektorer
« Svar #10 skrivet: 27 juni 2007, 13:29:21 »
Har du ocksÃ¥ din takhängd, eller stÃ¥r den pÃ¥ golvet?   

Jag har golvmodellen. Själva kondensvattenlådan är svår att se in i även om man tar loss höljet, man måste skruva loss lådan för att kunna se in i den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Rörplanering med flera konvektorer
« Svar #11 skrivet: 27 juni 2007, 20:05:17 »
OK. Då är det bara att hålla tummarna och slå en koll i tvättbaljan då & då.
Jag mailade vår leverantör igår och berättade hur det ser ut hos mig. Inget svar ännu, dock.

 
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!