Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan vi byta till en LV-pump i ett lägenhetshus?  (läst 782 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jgjgjg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan vi byta till en LV-pump i ett lägenhetshus?
« skrivet: 03 november 2021, 09:47:57 »
Jag bor i ett lägenhetskomplex med 8st lägenheter (utomlands) där gasuppvärmning är standard.

Total yta är ca 480m2, 40 element, 2 trappuppgångar och dåligt isolerat. Just nu har varje lägenhet en enskild gaspanna och vi är intresserad av att byta till ett gemensamt hybrid-system, en NIBE F2120 (20KW) och en gaspanna (26KW).

Vi har några obesvarad frågor som vi verkligen skulle uppskatta hjälp med.

1. Hur kan vi ta reda på om detta system täcker vårt behov? (Vi har tillgång till nuvarande gasförbrukning per månad för senaste 5+ åren)

2. Just nu går det ~20mm rör från varje gaspanna som sedan går över till ~16mm rör innan de når varje element. Planen är att dra nya rör genom trapphusen och sedan koppla på de befintliga rören. Vissa lägenheter har alla sina 20mm rör under golvet, måste vi koppla just mot 20mm rören eller skulle det gå koppla mot 16mm rören?

3. Behöver vi flera cirkulationspumpar?

Tack!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan vi byta till en LV-pump i ett lägenhetshus?
« Svar #1 skrivet: 03 november 2021, 17:37:01 »
Hej!
Vilken land?

1. Räkna om gasförbrukningen till kWh, verkningsgraden brukar vara mycket hög på gaspannor så då kan man räkna utan förluster.
Sen är en tumregel att max effektbehov är kWh/år dividerat med 2800-3000
Om jag räknar bakvägen så räcker en 26 kW gaspanna till ca 75000 kWh eller totalt ca 7500 Nm3 naturgas.
OBS! Detta ger ingen exakt siffra utan är en indikation på om det kommer funka?

2. Rören är nog OK, men hur stora är radiatorerna?
En gaspanna kan leverera 80 C på vattnet, en värmepump maxar ca 60 C, så det kräver att radiatorernas uteffekt räcker vid max 60 C.

3. Troligen inte, jag skulle valt riktigt grova rör i ledningen i trapphuset, minst 35 mm fram till avsticken mot lägenheterna, då kommer flödesmotståndet inte bli så jättehögt tror jag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jgjgjg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan vi byta till en LV-pump i ett lägenhetshus?
« Svar #2 skrivet: 06 november 2021, 16:25:19 »
Hej!
Vilken land?

1. Räkna om gasförbrukningen till kWh, verkningsgraden brukar vara mycket hög på gaspannor så då kan man räkna utan förluster.
Sen är en tumregel att max effektbehov är kWh/år dividerat med 2800-3000
Om jag räknar bakvägen så räcker en 26 kW gaspanna till ca 75000 kWh eller totalt ca 7500 Nm3 naturgas.
OBS! Detta ger ingen exakt siffra utan är en indikation på om det kommer funka?

2. Rören är nog OK, men hur stora är radiatorerna?
En gaspanna kan leverera 80 C på vattnet, en värmepump maxar ca 60 C, så det kräver att radiatorernas uteffekt räcker vid max 60 C.

3. Troligen inte, jag skulle valt riktigt grova rör i ledningen i trapphuset, minst 35 mm fram till avsticken mot lägenheterna, då kommer flödesmotståndet inte bli så jättehögt tror jag.

Tack för svaret!

Detta gäller Nederländerna.

Tanken är att köra bÃ¥de värmepump och behÃ¥lla en gaspanna, lÃ¥ta värmepumpen värma till 60c och gaspannan till 80-90. Kallas för "hybrid-sytem" här vilket verkar ganska vanligt i äldre hus.  Med detta kan vi även behÃ¥lla nuvarande radiatorer.

Det är inga problem att rören kommer vara 35 till 16mm till 20 mm sedan tillbaka till 16 och 35?

Det är 30st "stora" element, 160x60 och 10st mindre, 80x80. Vet inte om det säger något.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan vi byta till en LV-pump i ett lägenhetshus?
« Svar #3 skrivet: 07 november 2021, 13:02:57 »
Om jag antar att det är enkelpanel så ger en 160 x 60 ca 520 W och en 80 x 80 ca 350 W vid DT30
Det blir totalt 19 kW vilket jag skulle benämna högtemsystem för ett äldre hus på 480 m2, även i Nederländerna.
Om man sätter gaspannan efter värmepumpen och håller en relativt hög tempdiff så kan det funka hyfsat.

Jag fattar att ni vill dra nya rör fram till varje lägenhet och där koppla in befintliga 20 mm rör?
Om man delar upp flödet på 8 st 20 mm rör så kommer det funka, problemet är flödet från en 26 kW gaspanna med full kräm fram till uppdelningen.
Sen tar jag tillbaka rekommendationen på 35 mm, jag tror det krävs stammar på 42 mm för denna effekt fram till avsticken till respektive lägenhet.
« Senast ändrad: 07 november 2021, 13:05:20 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!