Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ivt 490 med konstant högre Ärvärde  (läst 4678 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 490Jan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ivt 490 med konstant högre Ärvärde
« skrivet: 14 oktober 2012, 14:07:39 »
Hej!
Har sökt och fått mkt hjälp här på forumet, men nu hittar jag ingen lösning.
Har 490:in till ett tvåplans sutteränghus, (175m2, på era inlägg känns det som att den är lite klen för detta, men har även dubbla kaminer)
Radiatorer både uppe och nere, flyttade in i Maj och har inte släppt på värmen förrän nu.
När jag nu släppt på värmen och dessutom öppnat alla radiatorer fullt. (som verkar vara den generella regeln?)
Då får jag problemet att ärvärdet ej justerar ner sig mot börvärdet, det ligger nästan 10grader över.
börvärdet är ca 28-30 grader men då visar framledningstempen 37-40grader.
Kompressorn har gått konstant senaste dagarna plus att eltiskottet slår till då och då, fastän VV-nivån är över 50grader och börvärdet överskridet?
Jag har provat återställ till fabriksvärden, och slagit av och på pannan.
Någon som kan tipsa och vägleda mig? Det är årsmodell 2010.

Mycket Tacksam för Tips!
Mvh Jan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ivt 490 med konstant högre Ärvärde
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2012, 10:43:10 »
Hej!
Kolla att shunten inte är i manuellt läge.
Shuntratten ska vara utdragen (vrid till ändlägena och se om den går att pluppa ut).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 490Jan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt 490 med konstant högre Ärvärde
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2012, 14:51:48 »
Hej!
TACK! Det förklarar ju ett o annat - på annat håll fick jag vetat att intryckt läge var auto?
Ja, den går att pluppa ut ett steg (o ett till för jag fick den i näven)

Vill jag då motionera manuellt gör jag det i intryckt läge? Jag har nämligen försökt det men det går inte att vrida den.
Jag är rädd att den kärvat? kan man lossa hela svarta boxen och komma åt med verktyg innanför?

mvh
Jan

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Ivt 490 med konstant högre Ärvärde
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2012, 16:53:09 »
Har du inte garanti kvar på den?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad 490Jan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt 490 med konstant högre Ärvärde
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2012, 13:27:53 »
Jo, det är garanti kvar så det lär väl lösa sig, när det väl kommer en reparatör.
Men nu går ju kompressorn konstant plus att patronen skjuter på ibland - trots att jag redan har varmt....
Eftersom ärvärdet lägger sig 10grader över börvärdet.

Ser man visuellt på vredet när den justerar sig?
För i intryckt läge, så hör jag hur den knastrar och arbetar i motorn, men vredet rör sig inte synbart?
Man kan som sagt ej i något läge med handkraft justera vredet åt något håll.
Jag körde den manuellt via installatörs menyerna, då låter det som att det jobbar, småknastrar lite och sedan knäpper till ca 3-5 sekunder. Men inte heller då går det att se att vredet flyttar sig?
Bifogar bild.
mvh
Jan

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ivt 490 med konstant högre Ärvärde
« Svar #5 skrivet: 16 oktober 2012, 13:35:20 »
Den rör sig iofs väldigt långsamt - Ett par minuter mellan ändlägena. Men om det knastrar och låter illa så verkar det som att nåt sitter fast...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Ivt 490 med konstant högre Ärvärde
« Svar #6 skrivet: 16 oktober 2012, 15:44:01 »
Om du sänker börvärdet då?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad 490Jan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt 490 med konstant högre Ärvärde
« Svar #7 skrivet: 16 oktober 2012, 21:58:27 »
Jovisst, om det var så lätt... Den svarar inte på sänkningarna.
Men, du e på rätt spår såtillvida om jag går över i sommardrift så att den "inte skall värma" då sjunker det. Alltså är inte shunten helt fastkärvad?? Eller stänger det nån annanstans, vid sommardrift?
Idag var börvärdet 28 grader men framledningen 40.... Kurva 4
Med vänlig hälsning
Jan

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Ivt 490 med konstant högre Ärvärde
« Svar #8 skrivet: 16 oktober 2012, 22:34:46 »
Har du provat manuell styrning?

"5. Innan luftinjustering är utförd eller om det uppkommer problem med
värmepumpen ska den köras i ett manuellt läge. Ställ den manuella
brytaren i läge 1. Menyfönstret släcks ner och vattnet värms till den
temperatur som termostaten är inställd på."
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ivt 490 med konstant högre Ärvärde
« Svar #9 skrivet: 16 oktober 2012, 22:39:02 »
Jovisst, om det var så lätt... Den svarar inte på sänkningarna.
Men, du e på rätt spår såtillvida om jag går över i sommardrift så att den "inte skall värma" då sjunker det. Alltså är inte shunten helt fastkärvad?? Eller stänger det nån annanstans, vid sommardrift?
Idag var börvärdet 28 grader men framledningen 40.... Kurva 4
Med vänlig hälsning
Jan

Vid sommardrift stannar cirkpumpen så då blir det inte varmt även om shunten är lite öppen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ivt 490 med konstant högre Ärvärde
« Svar #10 skrivet: 16 oktober 2012, 22:39:30 »
Jovisst, om det var så lätt... Den svarar inte på sänkningarna.
Men, du e på rätt spår såtillvida om jag går över i sommardrift så att den "inte skall värma" då sjunker det. Alltså är inte shunten helt fastkärvad?? Eller stänger det nån annanstans, vid sommardrift?
Idag var börvärdet 28 grader men framledningen 40.... Kurva 4
Med vänlig hälsning
Jan
Det är en annan femma. Sätter du den i sommardrift så stannar cirkulationspumpen. Ställ ner dina termostater i huset tills du åtgärdat felet. För du borde ha bra varmt inne om du ligger 10 grader över.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Ivt 490 med konstant högre Ärvärde
« Svar #11 skrivet: 16 oktober 2012, 22:53:37 »
Du har nog mer än ett fel på pumpen.
Går det inte att sänka värmen , prova manuell styrning, det bör finnas en termostat till denna. Vet bara inte hur mycket ingrepp som är tillåtet innan garantin åker, kanske inte värt röra den.
Stressa serviceavdelningen, är nog det bästa råd jag kan ge.

Du kan ju ha fel på styren precis som Eric K i en anna tråd. Förutom shunten som verkar sitta.
« Senast ändrad: 16 oktober 2012, 22:59:18 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 407
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!