Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ska jag förbereda mitt pulpet-tak för framtida solpaneler?  (läst 5276 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zeltner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag kommer att bygga på en övervåning med pulpet-tak och hoppas på att få råd med solpaneler inom ett par år. Hur ska jag tänka för att förbereda mitt tak för installationen när jag bygger det till hösten. Jag vet ännu inte om jag kommer att ha elproduktion eller endast värma vatten eller både och.

Taket kommer att luta 6 grader men ej åt söder, tror därför att det blir någon typ av ställning för cellerna.

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tänker du installera solceller för elproduktion sÃ¥ kommer det at fungera med din taklutning utan ställning. Jag har själv endast 8° lutning mot sydost pÃ¥ mina solceller. Lite förenklat brukar man kunna säga att en solcell som monteras helt plant med 0° lutning ger 100% monteras den däremot med 40° lutning och vänd mot söder sÃ¥ ger den 112% (alltsÃ¥ endast 12% mer) Nackdelen med en liten lutning är at modulerna inte tvättas rena riktigt lika lätt  av regnet (inget som stört mig dock)

Det som är viktigt när du designar ditt nya tak är att det inte blir nÃ¥gra stora skorstenar eller ventilationshuvar som kommer att skugga dina framtida solceller,  det räcker att en del av en panel skuggas för att det skall sänka verkningsgraden för hela den aktuella strängen.
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad zeltner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för ditt svar, inte alls vad jag väntat mig. Jag trodde att det var av största vikt att solcellerna monterades 37 grader mot syd. Tänker dessutom att de inte blir snötäckta i samma utsträckning om de monteras med en vinkel?

Vad har du för kablage upp till dina solceller? Jag tror att jag både kommer att köra på solceller och solfångare. Om man ska dra kablar och rör i ett kompakttak, vad drar man då allt? I isoleringen eller luftspalten?


Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det är sant att snön lättare glider av med högre vinkel, dock sÃ¥ är det en mycket liten del av elproduktionen som sker under vintermÃ¥naderna sÃ¥ om panelerna är snötäckta nÃ¥gon period spelar det inte sÃ¥ stor roll för Ã¥rsproduktionen dÃ¥ ju solinstrÃ¥lningen är ganska lÃ¥g vintertid. SÃ¥ här har min produktionskurva sett ut under vintermÃ¥naderna och vÃ¥ren (mycket snöfattig vinter i Uddevalla)  http://pvoutput.org/aggregate.jsp?id=24585&sid=22422&v=0&t=m

En "fördel" med låg moteringsvinkel är att man får en jämnare effektkurva under en större del av dagen.

Vet ej vad som gäller din taktyp men generellt set gör man väl aldrig kabeldrgningen i isoleringen med risk för överhettning av kablage. Jag har använt mig av för ändamålet avsedd solcellskabel från panelerna DC och ner till växelriktaren inomhus ex. http://www.soleldalby.se/Svart-UV-bestandig-solcellskabel-6mm
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad zeltner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tjusigt, Grattis till månadsrekordet nu i juli! Nej, det är klart att kabeln bör dras på taket, jag tänkte ju även ha solfångare och jag tänkte mig vattenleningarna borde isoleras rejält för att inte tappa effekt och för att förhindra frysning. Men det finns säkert andra lösningar för det.

Sen funderar jag lite på vad du menar med jämnare effektkurva? Jag tänker mig att toppeffekten (mitt på dan) borde vara mer eller mindre oförändrad medan de skyms tidigare på kvällen. Vad skulle fördelarna vara med en jämnare effektkurva?

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Med en flackare monteringsvinkel så (jämfört med 40° mot söder) så kommer man att få en högre produktion under under morgontimmarna då mer solinstrålningen kommer att nå panelen.

Mitt på dagen kommer man dock att få en lägre produktion då vinkeln mot solen inte blir lika bra.

På kvällen kommer man återigen att få en något högre solinstrålning.

(optimalt är att alltid ha solinstråingen vinkelrätt in mot panelen vilket man uppnår med en solföljare, som kan ge upp till 50% högre utbyte jämfört med en fast installation)

För maximalt årsutbyte är det dock 40° lutning mot söder som gäller, har man inte den möjligheten så får man ta tillvara fördelarna med ett flackare montage.

Vid ett flackare montage kan man ofta välja att ha en större paneleffekt till samma växelriktare ( eller en mindre billigare växelriktare) då man inte kommer att ha lika hög uteffekt från panelerna mitt på dagen.
Som tumregel kan man med fördel ansluta 10-20% mer paneleffekt än vad växelriktaren max kan leverera ut (gäller så gott som alla solcellsinstallationer utan solföljare) Växelriktaren jobbar nämligen med högre verkningsgrad ju närmare maxeffekten man kommer och det är sällan en solpanel producerar den angivna effekten pga varma paneler, ej optimal solinstrålning/vinkel, moln osv.
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Om du skulle vilja ha mer än varmvatten ifrån solfångare så är det väl ca 12 m2 som du ska använda. Du har fått info om fördelarna med olika lutningar ovan. Planera för 22mm kopparrör eller rostfri kulvert ( oftast 2o mm korugerad). Annars kommet pumparna att få arbeta onödigt mycket vilket äter upp vinsten. Det finns isolering för sol med hårt ytterskal som inte fåglarna gillar att tugga på lika mycket som standard Armaflex. Varje ledning är ca 60 mm i diameter efter isolering.
Jag drog mina rör  externt iinnuti ett kopparrör vilket ser ut som ordinarie stuprör.
Du kommer att behöva en signalkabel kanske 2x2, 5 mm2 till temperatur givaren som behövs i solfångaren för att starta anläggningen. Tunnare går bra om du har nära till din styrdator annars får man ofta kalibrera lite.
« Senast ändrad: 25 juni 2014, 17:32:22 av Hastings »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad zeltner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
 tummenupp grymt! Tack för era svar, jag ska överväga solföljare. Nu funderar vi pÃ¥ att tänka om runt pulpettaket och i stället köra pÃ¥ ett valmat tak. Det skulle i sÃ¥ fall ge lite bättre vinkel mot söder men Ã¥ andra sidan omöjliggöra solföljare. Vi fÃ¥r se hur det blir, generellt tänker jag mig att solföljare är en sÃ¥ pass dyr installation sÃ¥ att det är bättre att öka arean pÃ¥ solcellerna. Just nu lutar det Ã¥t att bÃ¥de köra solceller och solfÃ¥ngare i kombination (med fokus pÃ¥ solceller som kan byggas ut efterhand) .

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Solföljare ökar produktionen 30-50% dock så är det mer lönsamt att bygga en större fast anläggning om du har möjlighet till det (inga rörliga delar som krånglar heller)

Vad det gäller solceller som går att bygga ut tycker jag att du bör tänka om, det bästa är att redan från början bestämma sig för hur stort system man ska ha och sedan optimera samtliga komponenter efter detta (växelriktare, paneltyp, strängkonfiguration, kablage osv.) Detta för att få ett väl fungerande optimal system med en bra verkningsgrad!

Angående de "skalbara systemen" med microväxelriktare så har det visat sig finnas vissa kvalitetsproblem med mikroväxelrriktarna då de inte alltid verkar leverera den höga verkningsgraden som tillverkarna lovar. Utrustningen sitter ju även utomhus utsatt för väder och vind kommer de att hålla ute fukt väder o vind i 25-30år?

Dock så verkar "solar edge" systemlösnig med opimizers till varje panel + en central växelriktare ha en gott rykte (är dock det dyraste man kan välja så har man ingen omfattande skuggningsproblemmatik så skulle jag alla gånger rekommendera en "vanlig" strängväxelriktare av god kvalitet rätt dimensionerad för det aktuella systemet)
« Senast ändrad: 06 juli 2014, 13:43:51 av magneten »
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Anders G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Att förbereda sig generellt: Dra tomrör för elkablar och bygg in eventuella värmemediarör från början så slipper du göra konstiga hål och anpassningar genom den nya fina övervåningen. Det värsta som kan kosta blir några meter oanvända rör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!