Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Override av vp-inställningar  (läst 1239 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Override av vp-inställningar
« skrivet: 14 mars 2010, 21:22:23 »
Hej undrar om det finns något sätt för mig att tvinga min Diplomat Duo Optimum till att:

1. Tro att utetemperaturen är lägre än den är enligt givaren. Om jag till exempel vill se hur vp-n skulle gå vid 20 minusgrader, kan jag få den att tro detta? Slipper gärna förslag om att stoppa utegivaren i frysen...

2. Köra vb-cirkpumpen på ett visst varv. Jag vill kunna se hur systemet (extern cirkpump och arbetstank) jobbar när cirkpumpen går för fullt.

Tacksam för hjälp här. Har hittat nåt som heter manuellt test i servicemenyerna men det är snårigt med nollor, ettor och tvåor. Förklara för mig som om jag vore idiot...

/L
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Override av vp-inställningar
« Svar #1 skrivet: 15 mars 2010, 10:34:06 »
1. Det finns en meny för kalibrering av givare, men gränsen är +-5 ºC sÃ¥ det räcker inte en sÃ¥n här dag.  :'(

2. I installatörsmenyn "cirkulationspumpar" så kan du ändra "FLÖDE RAD" till 10 för maxflöde (område 3-10).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Override av vp-inställningar
« Svar #2 skrivet: 16 mars 2010, 18:56:45 »
Stoppa givaren i frysen   tomte:: kunde inte lÃ¥ta bli  tomte::


Du kan höja värmekurvan enormt... då höjs börvärdet och du kan ju först kolla vad börvärdet blir vid -20 i ett diagram... sen höjer du värmekurvan tills du når det börvärdet...
Du kan höja rumbör eller justera på rumsgivaren om du har en sån... det får samma effekt ungefär.


MEN det blir inte korrekt fullt ut! rumstempen kommer ju att stiga mera vid testet om det är varmt ute!
Men det fixar du genom att höja värmekurvan ännu lite mera!!!

Lätt som en plätt, eller hur.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!