Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 310P - Vid vilken temperatur ska kompressorn stanna?  (läst 3524 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Strixx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Är det någon som vet vid vilken panntemperatur kompressorn ska stanna på en Nibe Fighter 310P?

Märkte häromdagen att kompressorn gick nästan hela tiden. Och bara slutade gå ett par minuter innan den startar igen. Temperaturen är 53 och ibland 54, men kompressorn stoppade inte ändå. Jag vill minnas att det tidigare har stoppat vid 52 grader, eller minns jag fel?

Pumpen är från 2006 och bara gått och gått utan problem fram tills nu, och jag förstår att kompressorn antagligen ger upp vilken dag som helst. Just nu kör vi den i serviceläge med 3kW-steget bortkopplat tills jag vet varför kompressorn inte stannar.
Tyvärr kan jag inte se några andra kanalvärden då pannan startar om varje gång jag försöker bläddra i kanalvalen. Lärde mig här på forumet att det är för att långt tryck på den knappen ska starta om den. Men jag kan inte ens nudda den som hastigast utan att den startar om. Detta började för ett år sedan eller två. Men tidigare har jag hunnit en bit genom kanallistan innan den startat om, och ibland faktisk genom hela.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 310P - Vid vilken temperatur ska kompressorn stanna?
« Svar #1 skrivet: 16 maj 2020, 22:22:28 »
Senare årsmodeller stannar kompressorn vid 54°C på kanal 08. Var bara på de tidiga årsmodellerna den stoppade vid 52°C. Kanal 08 kan vid vissa tillfällen vara signifikant lägre än kanal 01 beroende på skiktning i tanken. Säg att kompressorn går hela tiden vid ca +6°C eller kallare ute så stannar den bara en kortare stund (15 min? )när det är t.ex. +9°C ute.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Skumt att du inte kan bläddra mellan kanalerna. Vänta lite nu, sitter kortet fast ordentligt? Så den inte är löst och blir kortslutet pga någon slarvservice för 1-2 år sedan? Kan ju vara något annat fel på kortet också. Rucka lite på kontakterna och se om det hjälper.

Kompressorgivaren och temperaturgivaren som visar på displayen är inte samma givare, sitter på olika höjd. Det kan det bli lite skiktning, speciellt vid viss avgiven effekt. Då kan den uppföra sig sig "onormalt". Låt den gå bara. Är det över 58 grader hade jag börjat undra. Du har pressostater som löser om det är riktigt illa. Även ännu en säkerhet runt 64 grader. Minns inte om det var manöver eller bara R-elpatronen den klipper.
« Senast ändrad: 17 maj 2020, 00:30:30 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 310P - Vid vilken temperatur ska kompressorn stanna?
« Svar #3 skrivet: 17 maj 2020, 10:03:57 »
Jag har för mig om att knapparna i displayen kan bli konstiga så här, då är det tyvärr nog bara att byta ut displaykortet.

https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/fighter-310p-9kw-cu-089350/034-kretskort.html

Som sagt är det elpatronens givare man ser i kanal 01.
Kompressorn styrs av givaren i kanal 08, så du måste kolla och jämföra dessa 2, det är inte ovanligt att en givare börjar ge upp.
Passa på att köpa en ny givare samtidigt som du köper displaykortet.

https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/fighter-310p-9kw-cu-089350/094-temperaturgivare-till-nibe-varmepump.html
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Strixx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 310P - Vid vilken temperatur ska kompressorn stanna?
« Svar #4 skrivet: 17 maj 2020, 10:28:39 »
Tack för svaren!

Ska kontrollera knappen sÃ¥ fort jag kommer hem igen. Är borta i jobb tills pÃ¥ torsdag. Själv misstänker jag att det är nÃ¥got med själva knappen, och tänkte testa med att kortsluta direkt pÃ¥ kortet istället för att använda knappen för att avgöra om det är mekaniskt i knappen felet är. Kan givetvis se sÃ¥ att alla sladdar sitter i ordentligt. Att byta hela kortet för att en knapp mekaniskt blivit dÃ¥lig tänker jag inte göra, dÃ¥ byter jag knappen..  :)

Anledningen till att jag ställde om den på serviceläge var för att jag var rädd för att kompressorn skulle brinna upp om den stod och gick konstant i 1 vecka. Fram till just nu så fick jag för mig att det kunde vara motorskyddet som stoppade den, de korta pauserna, men kan det kanske vara avfrostningen som går in?

Men om jag tolkar era svar rätt så kanske det inte var något konstigt och fel på pumpen över huvud taget, utan bara så att jag la märke till det för att vi höll på och jobba i tvättstugan mycket de två dagarna det var lite kallare än det varit på flera veckor i Skåne. Tittar på min väder station nu och ser att det var ju att dygnsmedeltemperaturen sjönk 4 grader just när vi fick för oss att kompressorn jobbade för "hårt".

Med andra ord borde det vara säkert att som ett första steg gå tillbaka på normaldrift och se om den lugnat sig nu när det blivit lite "varmare" igen?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 310P - Vid vilken temperatur ska kompressorn stanna?
« Svar #5 skrivet: 17 maj 2020, 10:53:00 »
Det finns som sagt en högtryckspressostat som avbryter kompressorn och hetgastemperatur och tryck blivit alldeles för hög. Du kan glädja dig år att kompressorn hållit sedan 2006 och fortfarande går. För egen del har medellivslängden på kompressorerna bara varit 7 år. Prova att den arbetar normalt och kanal 01 visar 54 (ibland kan den visa 53 eller 55) i slutet av en kompressorkörning innan den stannar. Jag skulle inspektera elektrolytkondensatorerna på styrkortet och även reläkortet om det finns något som tyder på att det svällt upp och blivit dåliga.
« Senast ändrad: 17 maj 2020, 10:54:31 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mr.Hammer

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Täby
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!

Är det någon som vet vid vilken panntemperatur kompressorn ska stanna på en Nibe Fighter 310P?

Märkte häromdagen att kompressorn gick nästan hela tiden. Och bara slutade gå ett par minuter innan den startar igen. Temperaturen är 53 och ibland 54, men kompressorn stoppade inte ändå. Jag vill minnas att det tidigare har stoppat vid 52 grader, eller minns jag fel?

.
Tyvärr kan jag inte se några andra kanalvärden då pannan startar om varje gång jag försöker bläddra i kanalvalen. Detta började för ett år sedan eller två. Men tidigare har jag hunnit en bit genom kanallistan innan den startat om, och ibland faktisk genom hela.

Min gamla 310 stoppade vid 54 grader ngn gång hände det upp till 55 grader. Hade 310 från 2005 - 2018. Även jag fick fel på kanalväljaren vilket innebar att det bara gick att stega några steg förrräns den hoppade tillbaks till första steget. Jag valde att inte köpa ett nytt svindyrt kort eftersom jag bedömde att pannan nått breake even. Levde med felet några och böt till en ny panna 2018
Nibe F370 (2018)           Tidigare 310P (2005)
Värmekurva 10 Förskjutning -2
Elpatron/tillsats blockad mellan 05 -11.00 o 16 - 19.00
Inne- och utomhusgivare 21,5 grader
Värmefaktor 2.5
Driftläge: Auto och SPA (Värme)
PÃ¥verkansgrad SPA 5,  Timmätning
Mjukvara 9071R7 och Nibe Uplink
Ventilationskalibrering och rengöring (2018)
Ventilation 49%
Schemalagd 45 min höjning av fläkthastighet till 60%
2 ggr/dygn (Vädring)
Avluft ca -3 - +1!!! Kontinuerligt Vinter
ca 2 avfrostningar per dygn!!
Välisolerat hus 111kvm i 2 plan,
Energiklass D, 2 personers hushÃ¥ll 
Eldriven golvvärme i hall, nedre och övre badrum
Totalförbrukning 8 900 kWh/år
Snitt per dag 28 kWh/Ã¥r

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Mät gärna kondensatorerna utöver visuell inspektion. Egentligen är det ju sånt som borde gå såna fel. En knapp i sig tror jag inte på kan krångla. Samma knappar sitter i Vestas vindkraftverk i fukt sedan 25 år tillbaka och fortfarande. Aldrig problem med dem. Sen tänker jag lite, knappen i sig är ju bara en signalomkopplare, inte så att delar lossnar och leder över till andra banor som aldrig varit inkopplade eller liknande. Nä, det känns till och med dumt att skriva om det.
Accepterad signal som leder till upphakad processor tror jag mer på, då känns ju kondensatorer som en spännande teori att undersöka, väldigt åldersframkallat så.

Sitter en mutter bakom vredet på framsidan som behöver lossas för att få loss kortet.

Juste, finns det inte en knapp på kortet som trycks in av att det sitter monterat? Försökte hitta något i manualen om det utan lycka. Kolla gärna upp det.

Mät gärna kapacitans på kondensatorn för kompressorn, den stora upp till vänster så vet man om en av källor till haveri är pågång. Tror inte det finns motorskydd i dessa pga 1-fas-kompressor, som går sönder om kondensatorn går sönder eller om det blir störningar i driftreläet, eller naturliga själ.

Juste, det hade jag ju tänkt på min, det finns ett relä som inte används till något på min med tilluftsversion (410P). Borde väl vara samma reläkort i din. Tänkte skifta det med kompressorreläet som en billig försäkring. (Löda).
Du verkar klurig, så det kanske du kan tänka dig göra när du ändå rotar där bakom.
« Senast ändrad: 17 maj 2020, 12:55:16 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Strixx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 310P - Vid vilken temperatur ska kompressorn stanna?
« Svar #8 skrivet: 17 maj 2020, 15:29:26 »
Tack igen för svaren.

Jo, att det är en konding på "Microprocessorkortet" som gått hädan misstänker jag med, men det är ju svårare att hitta än en trasig knapp, speciellt utan några schema att följa. Just med tanke på att problemet förvärrats. Att det skulle vara något annat än dessa två (konding eller knappen i sig) möjligheterna ser jag som mindre troligt, då kortet i övrigt verkar fungera som tänkt. Kan inte minnas att jag sett att där skulle finnas någon brytare som känner av att kortet sitter monterat, men den kan ju sitta dolt.

Enligt ritningen så sitter där ett motorskydd på kompressorn.

Jag har precis som du ett oanvänt relä på reläkortet. Re4 används inte. Det första jag trodde som hänt när kompressorn inte ville stanna var just att Re1 hade bränt fast och inte släppte. Det ser nämligen inte bra ut. Men läste här på forumet att det var fler som hade sett att höljet till Re1 var svart. Men efter att tittat i elritningen i manulen så inser jag att det inte är fallet. Kompressorn startar inte direkt när man slår på pumpen. Hade Re1 varit fast så hade kompressorn startat direkt.

@Mr.Hammer:
Innerst inne hoppas jag väl på att det är kompressorn som håller på att gå sönder, så att jag med får en ursäkt att köpa ny pump... :)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Du är inte ensam om att vilja det ska bli tyst där pumpen står. Jag är nyfiken på se årgång på min kompressor. Förra ägaren säger att de var så nöjda med pumpen att det lät som inget någonsin sedan 2001 har krånglat. Kompressorbyte borde man väl reagera på..

Jag kikade min gamla manual, den gömda knappen var en inställning för hur elpatron och kompressor ska fundera. Rubrik "Blockering av elpatrondrift". Så inget relevant.

Kikade lite schema på hur det motorskyddet satt och fungerade. Spännande!
« Senast ändrad: 26 maj 2020, 13:33:17 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Nu blir det dubbelpost här.
Jag har snackat lite dynga och får rätta till informationen. Jag plockade isär min pump och tänkte byta plats på kompressorreläet. Men det som sitter på kompressorns plats är 16A och alla andra är 10A. Så, köp ett nytt relä istället om man tänker göra det ingreppet.

Jag mätte mina kondensatorer för att se hur slut de var. Min till kompressorn var fortfarande strax över spec.
Fläktkondesatorerna saknade 33% kapacitans.
Kondensatorerna på kretskortet gick inte mäta i vilken polaritet som helst, så troligen går det inte mäta dem utan ta loss för ett bra resultat. En av utkanterna saknade 3%. Andra utkanten saknade 45%. Den i mitten gick inte mäta monterad.

Skickar med lite bilder så folk kan handla material. Bilderna är från en 2001, om det har betydelse.

Komperssorrelä: G2R-1A-E    12VDC    16A    2980W5
Kretskort: 100μF, 25V. Poler på var sin sida. (BC 021 KO 100μ M 25V).
Fläkt: 3μF +- 5% SH 450 VAC 50Hz. (FACON MOD. 7M57030F4V).
« Senast ändrad: 26 maj 2020, 13:54:39 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Strixx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 310P - Vid vilken temperatur ska kompressorn stanna?
« Svar #11 skrivet: 29 maj 2020, 12:54:20 »
Verkar inte vara något problem med kompressorn eller styrning på min panna. Det var bara köldknäppen som lurade oss. Har haft igång den en vecka nu på normalläge och den startar bara ibland nu när det är varmt ute igen. Vid 54 grader på kanal 1 så stoppar kompressorn.
Har ocksÃ¥ jämfört medeltemperaturen mÃ¥nad för mÃ¥nad pÃ¥ min väderstation mot elförbrukningen mÃ¥nad för mÃ¥nad de senaste 5 Ã¥ren, och de följer varandra perfekt. SÃ¥ jag fÃ¥r väl leva med denna pump ett tag till...  :-\

Idag fick jag äntligen lite tid över att mecka med pumpen, och vet ni vad? Det är kanalväljarknappen som är trasig. Genom att snabbt kortsluta direkt på kretskortet istället för att använda knappen så kan jag utan problem bläddra mellan kanalerna. Så till helgen blir det att löda dit en ny knapp...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 310P - Vid vilken temperatur ska kompressorn stanna?
« Svar #12 skrivet: 29 maj 2020, 13:36:34 »
Idag fick jag äntligen lite tid över att mecka med pumpen, och vet ni vad? Det är kanalväljarknappen som är trasig. Genom att snabbt kortsluta direkt på kretskortet istället för att använda knappen så kan jag utan problem bläddra mellan kanalerna. Så till helgen blir det att löda dit en ny knapp...

Visst är det roligare att laga grejerna själv än att köpa nÃ¥tt nytt.  tummenupp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 310P - Vid vilken temperatur ska kompressorn stanna?
« Svar #13 skrivet: 31 maj 2020, 05:42:10 »
motorskyddet på dessa kompressorer är bara enliten clixon som sitter på kompressorn, en liten bimetall, som slår ifrån om kompressor går för varm. dessa kan börja strula. (bra att ha i åtanke) om kompr ej startar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!