Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Altherma 3 Top grade 3 Onecta appen  (läst 944 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hertzbo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Altherma 3 Top grade 3 Onecta appen
« skrivet: 19 april 2023, 18:57:35 »
Hej har precis fått en ovanstående luft/vatten installerad. Fungerar hur bra som helst men det är en inställning i Onecta-appen som jag är lite fundersam över. Det är "ledighetsläge'. Hittar ingen info över vad den gör med inställningarna, om den sänker tempen/kurvan med ett visst värde eller vad. Installatören vet inte heller och har fått svar från Daikins support att det läget tar bort alla scheman. Men det stämmer inte då jag inte lagt in några scheman än och som sagt appen markerar att värme och varmvatten är av.
Temperaturen verkar ha sänkts med några grader men det skulle vara väldigt bra att veta vad som faktiskt händer? Någon som vet?

TOOL68

  • Gäst
TOOL68
SV: Altherma 3 Top grade 3 Onecta appen
« Svar #1 skrivet: 01 november 2023, 21:31:35 »
Hej!
Även jag nu fått en luft/vatten Daikin Top Grade installerad. ONECTA kanske skiljer sig mellan olika värmepumpar. Intresserad att byta info och erfarenhet. Även du? Annars får jag starta ny tråd.

Som jag känner mot min VP är att denna app har lite buggar. Eller så är det något jag inte förstår. Hade gärna diskuterat med någon på Daikin men på deras hemsida framgår tydligt att man ska vända sig till sin installatör. I detta fall hade han ingen erfarenhet.

Prövar därför detta.
Varmvattenproduktion av VVB. Tidsschema har 3 lägen. Komfort, ekonomi samt av. Appen verkar bara hantera växling mellan komfort och ekonomi som är knytna till sina specifika önskade temperaturer ( börvärde)? Eller någon som kan förklara? Kör nu hela tiden på börvärde 55grC som ställt som komfort. Tror att det är 5grC som hysteres? Inväntar vad som händer. I ONECTA ksn jag inte se om min ventilmotor kör mot VVB eller husets värmesystem. Någon som vet om man kan se det någonstans? Står "Uppvärmning" för varmvattnet men den infon bara förvirrande. Eller?

Tacksam om någon kan bidra.

/TOOL68


Utloggad ralsen90

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Altherma 3 Top grade 3 Onecta appen
« Svar #2 skrivet: 02 november 2023, 11:07:12 »
Är också en nybliven, nyfiken ägare till en Top Grade 3.
Man är duktig på att marknadsföra sin applikation men mindre duktiga på att förklara vad den kan och inte kan göra.

Utloggad TOOL68

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Älvsjö
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vill lära mig om min luft/vatten VP.
SV: Altherma 3 Top grade 3 Onecta appen
« Svar #3 skrivet: 03 november 2023, 07:34:43 »
Ju fler som vill diskutera desto bättre. Håller med dig ralsen90. Bara hittat väldigt utförliga instruktioner hur man ansluter appen. Men övrigt inget.

Jag är själv nu inne i analys av VP och nere och knappar samt jämför mot appen. Jag är väldigt förvånad att det inte finns någon som helst historik förutom energidata. Varken i VP eller appen. Se loggningar av temperaturer trodde jag alla skulle vilja veta. Speciellt en servicetekniker som kanske vill se hur tillopp samt returer har verkat.

Jag ska försöka återkommra med vad jag kommer fram till kontinuerligt

/TOOL68

Utloggad TOOL68

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Älvsjö
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vill lära mig om min luft/vatten VP.
SV: Altherma 3 Top grade 3 Onecta appen
« Svar #4 skrivet: 04 november 2023, 20:53:36 »
Nu blev appen lite mer begriplig  :) gällande varmvattenberedning efter att ändrat installatörens intällning i VP frÃ¥n "schema+Ã¥tervärmning" till bara "Ã¥tervärmning". Nu stÃ¥r det "uppvärmning till 55 grC" i ONECTA och jag kan även ändra detta börvärde.  ;)

Börjar så här så får man tänka efter varför man ska ha schema på detta. Tar man semester kan man kanske bara sänka börvärdet och köra legonellavärmning.

Utloggad ralsen90

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Altherma 3 Top grade 3 Onecta appen
« Svar #5 skrivet: 08 november 2023, 10:44:50 »
Ju fler som vill diskutera desto bättre. Håller med dig ralsen90. Bara hittat väldigt utförliga instruktioner hur man ansluter appen. Men övrigt inget.

Jag är själv nu inne i analys av VP och nere och knappar samt jämför mot appen. Jag är väldigt förvånad att det inte finns någon som helst historik förutom energidata. Varken i VP eller appen. Se loggningar av temperaturer trodde jag alla skulle vilja veta. Speciellt en servicetekniker som kanske vill se hur tillopp samt returer har verkat.

Jag ska försöka återkommra med vad jag kommer fram till kontinuerligt

/TOOL68

Absolut, vi är säkert många fler som önskat mer av appen, att det pratas om är ett steg i rätt riktning.

Ska också försöka uppdatera vid nya upptäckter.

Utloggad TOOL68

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Älvsjö
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vill lära mig om min luft/vatten VP.
SV: Altherma 3 Top grade 3 Onecta appen
« Svar #6 skrivet: 09 november 2023, 04:54:04 »
Jag hoppas på en snar uppdatering av ONECTA för Top Grade. Kanske fungerar bra mot andra VP:ar.

Riktigt illa är att man inte kan se om den är i läge produktion av varmvatten eller uppvärmnin hus. Och självklart annan data som att cirk.pump, kompressor är i drift. Samt om någon elvärmare är på.

Det som är bra är att man kan se energiförbrukning mellan
Varmvatten och uppvärmning hus samt totalen.

Väntar....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!