Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köksfläktsfunderingar!!!!!!  (läst 7748 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sjös

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Köksfläktsfunderingar!!!!!!
« skrivet: 06 maj 2005, 23:43:08 »
hej
Jag har köpt ett hus med mekanisk frÃ¥nluftsventilation. När jag nu renoverar köket vill jag byta fläkt och sätta dit en rostfri kÃ¥pa, men hur gör man för att inte bli ruinerad? en fläkt som passar till mitt system kostar ju 7000kr. kan man plugga befintlig ventilationsrör till fläkten och istället köra med en Ã¥tercirkulerande fläkt samtidigt som man löser det här med styrningen av "centralfläkten pÃ¥ annat sätt???? eller borde man dra en helt ny kanal för köksfläkten för att fÃ¥ bättre ventilation? eller ska jag försöka smälla inn min befintliga fläkt  i en rostfri kÃ¥pa om det gÃ¥r??? frÃ¥gorna är mÃ¥nga, hur har ni gjort
Mvh
Mattias

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Köksfläktsfunderingar!!!!!!
« Svar #1 skrivet: 07 maj 2005, 00:46:23 »
En köksfläkt får INTE kopplas in i den vanliga ventilationskanalen! Den måste anslutas mot egen kanal och fläkt.

Jag antar att den fläkt som dom vill ha 7000:- för är en utomhusmonterad takfläkt. Berende på vilken typ av styrning som din kåpa har kan det fungera med andra fläktar. Det man ska tänka när det gäller val av fläkt är att den måste vara avsedd för köksventilation, det blir ju en del avlagringar på fläkten. Om din kåpa inte har inbggda reglage kan takfläktar från andra fabrikat passa om dom har separat styrning.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Köksfläktsfunderingar!!!!!!
« Svar #2 skrivet: 07 maj 2005, 07:28:21 »
Sjös

Citera

1.....Jag har köpt ett hus med mekanisk frånluftsventilation. När jag nu renoverar köket vill jag byta fläkt och sätta dit en rostfri kåpa, men hur gör man för att inte bli ruinerad?  En fläkt som passar till mitt system kostar ju 7000kr.

2....kan man plugga befintlig ventilationsrör till fläkten och istället köra med en återcirkulerande fläkt samtidigt som man löser det här med styrningen av "centralfläkten på annat sätt?

3...borde man dra en helt ny kanal för köksfläkten för att få bättre ventilation?

4...Ska jag försöka smälla inn min befintliga fläkt  i en rostfri kåpa om det går???

frågorna är många, hur har ni gjort

Sitter här med sv kanalfläkts katlalog. De har här en typ av kåpa som är enkel men enl vanlig modell så jag tror du att den är inget för dig för du vill ha en vad jag förstår rostfri kåpa enl skiss.

                  /   .    \
                /     .      \
        ___/       .        \___
       : ________________ :

Till detta mÃ¥ste man ha sep takfläkt. Sen justerar man flöde och öppnar kÃ¥pan vid forcering vid matlagning. Har själv tänkt likn och  har dÃ¥ sin andra vent styrd frÃ¥n samma plats.  Man kan dÃ¥ välja olika regleringar.

Min vent ..........vent av bostads utrymme på lågt flöde. Spjäll stängt i kåpa.
Normal vent.....   "              "                     normalt     "         "       "
Forcering i kök..  "               "                         "                     "    öppet 
Forcering ibad .. "               "                     Forcerat    "         "   stängt.

Kåpan dras via fettavskiljare och sep kanal till takhuv. Övrig vent sep via värmeväxlare eller direkt ut via huv.
Värme växlare är så klart at föredra med då krävs det tilluft system som man måste installera om man ej har det förut.

Kan jag få ev länk till din kåpa från hemsida i internet?

Min som arbetar på COOP byggmarkn och han kan kontrollera vad som finns i marknaden.   
Vi hörs och gör slag i saken båda två.

/JANNE         
« Senast ändrad: 07 maj 2005, 07:52:28 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Christer N

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Köksfläktsfunderingar!!!!!!
« Svar #3 skrivet: 10 juni 2005, 14:56:58 »
hej
Jag har köpt ett hus med mekanisk frånluftsventilation. När jag nu renoverar köket vill jag byta fläkt och sätta dit en rostfri kåpa, men hur gör man för att inte bli ruinerad? en fläkt som passar till mitt system kostar ju 7000kr. kan man plugga befintlig ventilationsrör till fläkten och istället köra med en återcirkulerande fläkt samtidigt som man löser det här med styrningen av "centralfläkten på annat sätt???? eller borde man dra en helt ny kanal för köksfläkten för att få bättre ventilation? eller ska jag försöka smälla inn min befintliga fläkt  i en rostfri kåpa om det går??? frågorna är många, hur har ni gjort
Mvh
Mattias

Jag hade ett ftx bacho minimaster i köket som jag slägnde ut med buller och bong. Drog ned rören från det gamla aggregatet in i köksväggen och ned i krypgrunden och instalerade där ett nytt FTX aggregat Heru 75.

Drog en ny 160 kanal ut genom köksvägen och installerade en ny vanlig kökskåpa.
Jag provade och ansluta kökskåpan till den befintliga 100 avluftskanalen men detta resulterade i kraftiga brumljud från köksåpan samt blåsljud.

Vad har du för dimension på avluftskanalen? En modern kökskåpa bör ha 160/150 anslutning för maximalt luftflöde samt för att ej bullra.

Jag är jättenöjd.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!