Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Död e12ckp  (läst 2488 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
Död e12ckp
« skrivet: 06 februari 2010, 10:11:45 »
Felsökte min fars luftvärmepump igÃ¥r......helt död. CKP spänningsmatas ju tydligen inifrÃ¥n sÃ¥ jag kollade kretskortet där spänningen gÃ¥r in, sittter en keramosk säkring där, HEL sen sitter det en inplastad komponent(säkring det med?) som är märkt  20A och nÃ¥gon slags  brytarsymbol.....efter den verkar det spänningslöst.....är detta  en  säkring? nÃ¥n  som varit med om liknande fel? är det  följdfel eller  kan  den  lösa ut  om ytterdelen  isat igen, vilken  min  fars  hade  gjort.......han hade inte  skött  den  nÃ¥t vidare massor  med  löv  och dylikt i  kondensorn, dessutom  hade  tydloigen  värmekabeln i trÃ¥get  lagt  av sÃ¥ utedelen  är alldeles igenisad, känner att det inte är nÃ¥n idé att lägga  ner en massa  tid  pÃ¥ att  rengöra  den  innan  jag  fÃ¥tt  lite  info  om  möjliga  fel, eftersom den  är  nästan  5  Ã¥r  gammal  sÃ¥ lär det ju knappast  bli  aktuellt  med  nÃ¥gra  större repararationer   fÃ¥r  bli  en  ny  om  den inte gÃ¥r  att  fixa
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad 5° snö och kallt upp till knäna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Död e12ckp
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2010, 10:46:34 »
Felkoder ?

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Död e12ckp
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2010, 11:06:23 »
Svårt med felkoder.....som sagt.......den är heldöd.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Död e12ckp
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2010, 12:53:33 »
troligast fel är kretskort innerdel

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Död e12ckp
« Svar #4 skrivet: 21 februari 2010, 11:50:36 »
Ja det tror jag själv med.....nån speciell komponent jag ska kolla på?, har ju varit lite småruggigt ute och så så några större eskapader hos farsgubben har det inte blivit. Vilket kretskort ska jag fokusera på? frågan är ju dessutom om det är värt att köpa ett nytt kort om det inte går att laga det gamla, jag har sett kort till försäljning för cirka 1500 och då måste man ju veta vilket av korten man ska byta med......
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Död e12ckp
« Svar #5 skrivet: 21 februari 2010, 13:24:03 »
Det är det stora kretskortet i innerdelen  som är problemet,det sitter bra till

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: Död e12ckp
« Svar #6 skrivet: 21 februari 2010, 15:27:05 »
Vet inte om det är samma kort på e9 men jag har en sån med trasig kompressor.
Du får ta den om du kommer hit och skruvar ner den (allt eller inget).
Jag bor 3 mil norr om Örebro.

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Död e12ckp
« Svar #7 skrivet: 21 februari 2010, 16:45:35 »
Inte samma vad jag  vet, efterssom ckp matas med spänning frÃ¥n innerdelen.  Ni andra......vad är det som brukar gÃ¥ sönder pÃ¥ kortet? , jag  har lött loss ett  elä men ej hunnit  kolla funktionen pÃ¥ det......ska försöka göra det i veckan.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: Död e12ckp
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2010, 17:39:43 »
Det är en e9ckp. Annars så hade jag inte svarat som jag gjorde.

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Död e12ckp
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2010, 19:28:51 »
Ja själv har jag varken tid eller lust, men jag ska fråga far min om han har lust att åka till örebro......hahaha
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!