Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: elförbrukning Bergvärmepump  (läst 1506 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad j-boy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
elförbrukning Bergvärmepump
« skrivet: 26 oktober 2020, 10:28:05 »
Hej
Jag funderar på hur mycket el det sparar att skaffa sig en ny bergvärmepump i förhållande till de som idag är 15år och uppåt. Jag har en gammal Thermia Villa. Det jag undrar över är hur mycket utvecklingen gått framåt. Jag har svårt att tro att man kan räkna hem en nyinvestering sålänge den gamla ändå fungerar. Ger den nya inverter tekniken verkligen någon besparing med tanke på elkonsumtion/prestande? eller är det bara för att öka livstiden? Enligt min åsikt kan det ofta vara bättre med tidigare generationer än nyare då det alltid ska sparas in pengar på tillverkningskostnader som i slutändan visar sig ge en sämre livslängd. Men svara gärna med fokus på elkonsumption. Jag har bifogat hur det ser ut hos mig de senaste timmarna. Man ser tydligt när värmepumpen går igång och drar lite stegrande drygt 3kW när pumpen kör. Jag har en villa på 190m2 i närheten av Göteborg.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: elförbrukning Bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2020, 10:38:23 »
Nej, det lönar sig aldrig att byta ut en fungerande värmepump. Visst har utvecklingen gått framåt, men själva kylprocessen är densamma i dag med i princip samma verkningsgrad. Det som skiljer mest är att man dimensionerar annorlunda i dag jämfört med för ett par decennier sedan.
En inverter har inte bättre verkningsgrad, men gör det enklare att dimensionera för nära 100% av husets effektbehov. Dock kostar den oftast mer och har känsligare elektronik som är dyr att byta/laga. Samma fördelar får man med en 'traditionell' on-/offpump och en arbetstank.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: elförbrukning Bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2020, 17:35:00 »
Jag skulle aldrig byta ut en fungerande äldre bergvärmepump.
Faktum är att de är i mycket bättre kvalité än de man sätter ihop idag.

Du har inga avancerade prylar i din pump utan det är i princip bara små saker som håller hur länge som helst.
Kör så länge du bara kan.


Har själv en Thermia villa och det är i mina ögon en av de bästa i sitt slag vad gäller kvalité.
Mer prylar i pumpen innebär mer strul och kostar därefter också.

« Senast ändrad: 27 oktober 2020, 17:37:49 av BergAdde »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: elförbrukning Bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2020, 15:35:11 »
Största förbättringarna har skett på cirkpumparna, det mesta av den ökade COP vi ser på dagens värmepumpar har att göra med just det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!