Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ATLAS 4-18 KW kommer att synas!  (läst 7605 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Bergakungen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KINNA
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En hejare pÃ¥ det mesta ?
ATLAS 4-18 KW kommer att synas!
« skrivet: 03 februari 2020, 22:11:24 »
I dag startade jag installationen av en Atlas Duo 4-18 KW i en av mina hyresfastigheter. Huset byggt ca 1920 reveterat  3 lägenheter 6 personer som ska nyttja dusch ca. 250 kvm bostad som ska värmas,
+ en lokal på 160 kvm uppmurat med betonghålsten.
Jag har valt att ha 2 shuntgrupper där lokalen kommer att vara shunt 2 där jag då kan styra vilken temperatur jag vill ha i lokalen.
Jag matar värmepumpen med en Grundfos SPA 5 0,75 KW från en uttagsbrunn där jag tar ca. 4200 l/t, vattnet går in i en Alfa laval växlare som ska växla på kalla sidan.
Ska bli intressant och se om Atlas hÃ¥ller mÃ¥ttet.  ;)
Ihop med Thermia Online Ska jag logga med min 3030 för att hÃ¥lla koll pÃ¥ temperaturer m.m  tummenupp
Bilder kommer lite längre fram !
Provloggning http://www.e-logger.se/pub?Bergakungen
Egenhändigt konstruerad värmepump avgiven effekt 17 Kw.
Ett öppet system med en växlare Alfa Laval TGL-3 Grundfoss djupvattenpump 0,5 Kw
En ekonomiser kopplad kompressor elektroniska expansionsventiler med styrning. Hetgasvärmeväxlare för varmvatten körd mot en Nibe 300/200 Beredare.
Styrning Rego 637 E Loggningsprogram HE 50 för internetstyrning och en Logger 2020 för att komplettera med div mätningar loggningar m.m
2 cirkulationspumpar Magna.
Hus med 5 lägenheter Rotsanerat 1986 Nya radiatorer dubbla paneler och gamla element kamfläns.

B

  • Gäst
B
SV: ATLAS 4-18 KW kommer att synas!
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2020, 16:23:42 »
Spännande att följa tummenupp
Har du någon bild på installationen ?
Mvh
B

Utloggad Bergakungen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KINNA
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En hejare pÃ¥ det mesta ?
SV: ATLAS 4-18 KW kommer att synas!
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2020, 21:05:18 »
Hallå !
Ja dÃ¥ var dag 2 avslutad pÃ¥ installationen ! Blev lite mera arbete (som vanligt  :'( ) Men det blir bra.!
Tog beslutet att riva allt i pannrummet ut med gamla pannan (som skulle gjorts senare,) kapa ingående vattenledning efter mätaren och börja från början. Upp med ett element i källaren.. in med en fläktkonvektor i den största lägenheten. Detta var inte planerat från början men jag hade grejor ståendes och nu när vi hade vädret med oss så tog jag beslutet att röja rent och snygga till !
Ställde upp den nya värmepumpen och beredaren precis innan vi slutade i dag så i morgon börjar det roliga.
Lägger upp en bild pÃ¥ det gamla sÃ¥ förstÃ¥r ni nog varför beslutet togs !  :) tummenupp
Provloggning http://www.e-logger.se/pub?Bergakungen
Egenhändigt konstruerad värmepump avgiven effekt 17 Kw.
Ett öppet system med en växlare Alfa Laval TGL-3 Grundfoss djupvattenpump 0,5 Kw
En ekonomiser kopplad kompressor elektroniska expansionsventiler med styrning. Hetgasvärmeväxlare för varmvatten körd mot en Nibe 300/200 Beredare.
Styrning Rego 637 E Loggningsprogram HE 50 för internetstyrning och en Logger 2020 för att komplettera med div mätningar loggningar m.m
2 cirkulationspumpar Magna.
Hus med 5 lägenheter Rotsanerat 1986 Nya radiatorer dubbla paneler och gamla element kamfläns.

Utloggad Bergakungen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KINNA
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En hejare pÃ¥ det mesta ?
SV: ATLAS 4-18 KW kommer att synas!
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2020, 17:51:16 »
Hallå !
Nu har jag äntligen fått installerat Atlas 4-18 !
Det blev betydligt mera arbete än jag trodde i frÃ¥n börja, dÃ¥ jag tog beslutet att röja ut allt gammalt och börja frÃ¥n början !  ???
Det var påbyggt i flera omgångar som ni ser i inlägget ovan, och jag tog beslutet efter moget övervägande där även reservpannan åkte ut. Rätt eller fel!? vi får se!
Så ut med den gamla värmepumpen 6 år gammal, och den gamla CTC pannan.
In med en Thermia Atlas 4-18 KW Två Alfa Laval växlare som jag hittade på Blocket för 4000:- för båda.
4200 l vatten kör vi in just nu men här har vi nog gjort en tankevurpa i och med att det är en inverterpump! den varvar ju bara ner på växlarna och stänger ju inte av sig, och köra in 4200 l /h dygnet runt är ju inte så klokt tror jag. 100 m3 / dygn är mycket vatten ! plus att grundvattenpumpen går hela tiden och drar energi. Till en sluten slinga är det ju perfekt med en inverter.
Lutar åt att jag sätter in en Danfoss frekvens styrning som jag har liggande för att få ner flödet och elförbrukningen. Tänkte styra på GRV IN och GRV UT temperaturerna !
Men nu Ã¥terstÃ¥r att logga och mäta för att se om den NÃ…GONSIN betalar sig !?  ^-^ :)
Provloggning http://www.e-logger.se/pub?Bergakungen
Egenhändigt konstruerad värmepump avgiven effekt 17 Kw.
Ett öppet system med en växlare Alfa Laval TGL-3 Grundfoss djupvattenpump 0,5 Kw
En ekonomiser kopplad kompressor elektroniska expansionsventiler med styrning. Hetgasvärmeväxlare för varmvatten körd mot en Nibe 300/200 Beredare.
Styrning Rego 637 E Loggningsprogram HE 50 för internetstyrning och en Logger 2020 för att komplettera med div mätningar loggningar m.m
2 cirkulationspumpar Magna.
Hus med 5 lägenheter Rotsanerat 1986 Nya radiatorer dubbla paneler och gamla element kamfläns.

Nissenas

  • Gäst
Nissenas
SV: ATLAS 4-18 KW kommer att synas!
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2020, 09:50:01 »
Får man fråga vad du fick ge för atlasen?

Utloggad Pumpens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ATLAS 4-18 KW kommer att synas!
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2022, 07:23:56 »
Får man fråga vad du fick ge för atlasen?

Fick du nÃ¥got svar? Undrar ocksÃ¥ över det, det är en intressant pump  tummenupp
Hus 1949
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2018 - 16537 kWh (uppvärmd källare)
2017 - 14424 kWh
2016 - 21566 kWh
2015 - 895 kWh


2020 - VTD 322
2020 - TD 1000 SILENT ECOWATT
2020 - FTX Nordic S4 + 2 stycken Roomie one WiFi
2019 - Bivalent shunt + rätt kopplad VP!
2019 - Två stycken BoilerMag 22-28
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2017 - TADO termostater
2016 - TIDA Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2015 - Inflyttning
2005 - IVT 700 - 290 A/W

Utloggad Jaguar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: ATLAS 4-18 KW kommer att synas!
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2023, 13:23:00 »
Jag fick ge 167000 kr (Atlas 4-18 med inbygg vvb) för installation inkl bortforsling av gamla Duo 16
Thermia Diplomat Duo 16 (16 KW), 300 l varmvattenberedare, 920 m ytjordkollektor i två slingor sedan 2004. Hus från 1920: 360 m2 i två plan + 180 m2 källare (vinden inte uppvärmt), 56 radiatorer. Malmö.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!