Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Smygande läckage av brinevätska  (läst 4502 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Smygande läckage av brinevätska
« skrivet: 25 september 2018, 20:34:34 »
Hej alla!
Ända sedan vi installerade bergvärmepump för exakt tio år sedan har vi haft ett smygande läckage.
Installatören fixade detta första åren med förklaringen att det var luftfickor som orsakade detta. Sedan upphörde installatören. Så varje år har vi fått ringa en firma som får komma och fylla på. I den bifogade bilden syns hur mycket trycket har sjunkit under ett år. Från röda visarens 1,2 kg till aktuellt tryck på 0,4, så nu är det snart dags igen.

Min fråga: - Finns det något medel liknande "kylartätning" som man har till bilar som man kan använda. I läckande bilkylare sägs att man kan ha i lite kanel som tätar. I vårt fall måste det ju vara en mikroskopisk läcka som kanske kan tätas inifrån tänkte jag. Vi har kollat alla rör, grävt upp vid borrhålet och känt, men inga missfärgningar eller fuktgenomslag någonstans. Jag har haft bort plåtarna på pumpen och glott och känt på rören men allt är torrt och ser fint ut, så teoretiskt sett kanske läckan är nere i borrhålet.

Men som sagt, jag är tacksam för alla tips innan vi ringer rörmokaren för nästa sup!
Med vänlig hälsning, Roffe

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Smygande läckage av brinevätska
« Svar #1 skrivet: 30 september 2018, 11:28:12 »
Vad har du för typ av expansionskar?
Do iT!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Smygande läckage av brinevätska
« Svar #2 skrivet: 30 september 2018, 22:15:17 »
Det är ganska omöjligt att behålla trycket i köldbäraren hos mig, jag har ett rött expansionskärl men slutat försöka ha ett tryck i grejerna.
Men det funkar ändå med nolltryck, jag har en fläktkonvektor till frikylan och kollar att det inte skvalar där eller i rören i pannrummen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roffe B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Smygande läckage av brinevätska
« Svar #3 skrivet: 01 oktober 2018, 09:45:58 »
Vi hade någon form av plastkärl som en av rörmokarna sa att det var fel sorts kärl, som för några år sedan byttes mot detta röda.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Smygande läckage av brinevätska
« Svar #4 skrivet: 01 oktober 2018, 13:00:47 »
Det är inte så ovanligt att det kan läcka lite i unionkopplingarna mot värmeväxlaren. Är det nog lite så kan det nog t.o.m vara svårt att se att det läcker.
Jag fyllde på vårt kärl i början av sommarn och nu har det dragit iväg en liter igen.
Vet inte om det läcker eller om det är nåt som "dunstar" genom PEM-slangen eller nivåkärlet som är av plast.
Någon som vet säkert att det går få tätt och med stabil nivå även om man trycksätter?
Jag upplever i alla fall att nivån sjunker snabbare nu än för 15 år sedan, har inte kollat efter läckage denna sommar, så det kanske finns en synligt läckage någonstans inne i värmepumpen, skall se om jag kommer mig för de närmaste dagarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: Smygande läckage av brinevätska
« Svar #5 skrivet: 01 oktober 2018, 18:16:58 »
Jag har samma problem med att jag tappar brine och jag upplever att det blivit värre nu med ny värmepump.
Å andra sidan kan det vara som Carl N skriver att det går bra om trycket är noll? Jag har ett högt tryck på brine-sidan nu med nya pumpen (är rädd för frysning och gissar att högre tryck kan motverka slangkompression).

Jag har funderat lite på hur stor volym som försvinner, men vet inte riktigt hur jag ska tänka och har inte heller hittat bra uppgifter. Mitt expansionskärl är märkt 5.0 l och 3.5 bar, det har ett förtryck på 0,5 bar samt att jag fyller på brine upp till 2.0 bar.
- Hur många liter brine har jag då som expansion?
- Utifrån det bör jag kunna beräkna volymförlusten vid 1.5 bar.
- Om man kör med nolltryck, finns inte risk att man suger in luft?

Min tanke är att det bara kan läka i skarvar inne i huset, kopplingen ned i borran eller i värmepumpen (skarven i botten har ju mycket högre tryck utifrån). Även om det är enkelt att fylla på så skulle det vara trevligt att veta om det är något fel eller helt normalt.

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Smygande läckage av brinevätska
« Svar #6 skrivet: 03 oktober 2018, 20:17:18 »
Kan vara värt att kolla förtrycket på kärlet, men känns märkligt om det skulle bero på det om ni redan har bytt ut nivåkärlet pga samma problem.

Dom gånger jag har vart med om läckage i kollektorn, så har det varit i skarvarna på markslangen.
« Senast ändrad: 03 oktober 2018, 23:51:56 av knepig »
Do iT!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!