Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikinerfarenheter  (läst 24670 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gustaf1234

  • Gäst
Gustaf1234
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #15 skrivet: 02 mars 2015, 09:07:06 »
Vill även tillägga att vi har det största flödet genom radiator kretsen. Och en ytterst litet flöde över bypass.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #16 skrivet: 02 mars 2015, 16:42:11 »
Men dÃ¥ behövs ju inte bypassen eller  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Gustaf1234

  • Gäst
Gustaf1234
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #17 skrivet: 02 mars 2015, 18:08:43 »
Flödet låg på ett kritiskt läge. vi höjde flödet med några deciliter. Så att den inte bröt på för lågt flöde.

Utloggad Nepal

  • Värmpumpkunnig
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #18 skrivet: 02 mars 2015, 18:26:24 »
Reducera delta T - vet inte vilken delta ni kör på? - man kan gå helt ner till 3 grader

Utloggad Aviatören

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #19 skrivet: 02 mars 2015, 19:05:36 »
Tack Gustaf för klargörandet åt alla vetgiriga inkl mig själv.
Men vad jag nu ha fått klart för mig är följande:
Värmepumpen är i sitt grundutförande inte anpassad till detta hus behov.
Man har inte tagit hänsyn till det befintliga enrörssytemet, antalet slingor och element
kontra de varvtalsstyrda cirkulationspumparna jmf med tidigare cirkulationspumpar.
Vad jag förstår så skulle aldrig elpatronen kunna gå in vid behov.
Åtgärden med bypass innebar alltså att flödet kunde ökas något för att om möjligt undvika dom stopp som skett tidigare medan huvudproblemet trots allt kvarstår.
Åtgärden som behövs är tydligen en arbetstank med en extra cirkulationpump för att säkerställa funktionen vid en lägre temperatur än vad vi haft under den tid som installationen funnits.
En komplettering som betydligt ökar kostnaden för installationen.
Helt klart är att något måste göras, som tidigare jag återkommer.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #20 skrivet: 02 mars 2015, 21:16:12 »
Om du har högre flöde i radiator kretsen än vad du har i vp kretsen så gör inte inte bypassen nån nytta för vp. Vet inte om Daikin har klen cp men i så fall borde den externa du har i dag vara av kraftigare modell eftersom den ger bra flöde i rad kretsen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Aviatören

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #21 skrivet: 02 mars 2015, 23:33:22 »
Det finns ingen extern cirkulationspump på detta system.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #22 skrivet: 03 mars 2015, 00:22:08 »
Om du har högre flöde i radiator kretsen än vad du har i vp kretsen så gör inte inte bypassen nån nytta för vp.

Det går inte att ha högre flöde över radiatorkretsen, om man inte har bypass. Utan bypass blir flödet exakt densamma i både radiatorkrets och värmepump.
Värmepumpen har en växlingsventil som stänger ner radiatorkretsen under varmvattenladdningarna, vilket gör att den externa cirkpumpen jobbar mot stängd ventil om det saknas bypass.

Citera
Vet inte om Daikin har klen cp men i så fall borde den externa du har i dag vara av kraftigare modell eftersom den ger bra flöde i rad kretsen.

TvÃ¥ cirkpumpar med samma kapacitet pumpar mer om de jobbar tillsammans i serie, än de gör var för sig. Tillsammans  övervinner de det högre tryckfallet som verkar finnas i den här villan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #23 skrivet: 03 mars 2015, 07:46:02 »
Det finns ingen extern cirkulationspump på detta system.
Det bör sitta extern cp om man har bypass annars får du inte runt vatttnet till radiatorerna och kommer definitift inte ha högre flöde där.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #24 skrivet: 03 mars 2015, 07:52:42 »
Det går inte att ha högre flöde över radiatorkretsen, om man inte har bypass. Utan bypass blir flödet exakt densamma i både radiatorkrets och värmepump.
Värmepumpen har en växlingsventil som stänger ner radiatorkretsen under varmvattenladdningarna, vilket gör att den externa cirkpumpen jobbar mot stängd ventil om det saknas bypass.

TvÃ¥ cirkpumpar med samma kapacitet pumpar mer om de jobbar tillsammans i serie, än de gör var för sig. Tillsammans  övervinner de det högre tryckfallet som verkar finnas i den här villan.
Bypassen gör ingen nytta för vp för om flödet i externa kretsen är högre än i den interna så bör det gå att få till rätt flöde utan bypass men sen beror det på vid vilken effekt flödet är högre i den externa kretsen än i den interna eftersom flödet och effekten varierar. Går det inte byta ut den interna till en kraftigare eller montera en i serie före växelventilen allternatift efter men som stoppas vid vv beredning så man slipper bypass ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #25 skrivet: 03 mars 2015, 17:44:45 »
Nu får du ge dig Smurfis, Gustaf har ju förklarat flera gånger att bypassen inte gör nån nytta. Den ökar flödet några deciliter per MINUT, dvs (min tolkning) några få procent. Troligen mindre än tio procent.

Gustaf har ju ocksÃ¥ medgett att det inte är optimalt, ingen tror heller att detta löser problemet med flödet i radiatorerna. Allt hänger väl pÃ¥ om huset verkligen behöver fulla 13 kW frÃ¥n pumpen eller om det kanske klarar sig med 4-5 kW. Möjligen kan man lyckas köra lite elspets de kallaste timmarna pÃ¥ Ã¥ret i värsta fall (i kombination med begränsad vp-frekvens).  Självklart trÃ¥kigt när man har en pump som kan ge mycket mer men jämfört med att bygga om hela radiatorsystemet kanske det ändÃ¥ är kostnadseffektivt. Det lär vi fÃ¥ reda pÃ¥ nästa vinter. Jag ser fram emot uppdateringar frÃ¥n G och flygis dÃ¥.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #26 skrivet: 03 mars 2015, 18:03:26 »
En vp som larmar för lågt flöde lär gå långt ifrån optimalt om man endast ökar flödet några få % Visst är det tråkigt om man valt en inverter för att slippa elspets och får elspets ändå. En on/off vp och arbetstank hade troligtvis gjort jobbet bättre. Nej bakläxa till installatören som antagligen inte kollat upp rad systemet före installationen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Aviatören

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #27 skrivet: 03 mars 2015, 20:36:29 »
Stort intresse för problemet är det i alla fall.
Enl mig så måste något konkret göras och det innan nästa kallperiod som ju kan bli mycket värre än den här milda vintern.
Vad jag förstår nu så återkommer troligen Daikin i någon form om ca 2 veckor av rent praktiska skäl.
Dyker det upp något i ärendet under tiden så återkommer jag.

Gustaf1234

  • Gäst
Gustaf1234
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #28 skrivet: 04 mars 2015, 22:03:08 »
Vi ska försöka prata med Daikin när kunnigt folk återvänder ifrån semester/Jobbresa.

Den bästa och simplaste lösningen vore ju att montera en exakt likadan extern varvtalsstyrd cirkpump i serie. Då bör man i teorin kunna dela den interna cirkpumpens styrsignal till den externa. Som sedan får en extern strömförsörjning. Då stannar och stoppar den externa samtidigt som den interna.

För nuvarandet har inte Daikin någon lösning på detta problem, vad jag vet.

Annars så har vi ju en lösning med extern tank samt cirkpump.Men denna lösning kräver utrymme samt störst kostnad.

Smurfen, Du har helt rätt att installatörerna skulle ha tänkt på detta vid installation.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #29 skrivet: 04 mars 2015, 22:31:58 »
GÃ¥r det inte att justera upp flödet i radiatorerna eller vad är det som är flaskhalsen  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!