Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm lÃ¥gtryck thermia duo  (läst 810 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

  • Gäst
Jona
Larm lågtryck thermia duo
« skrivet: 19 maj 2023, 07:42:06 »
Hej,

Har fått larm lågtryck på min anläggning. När jag startar om pumpen så startar pumpen och går i 15sekunder innan den stannar och ger larmet. Har provat att rengöra filtret, motionerat CP med skruven i mitten och luftat via luftventilen på utröret.

Har mycket vätska i exp.kärlet och detta har inte ändrats sålänge jag bott här.

Några idéer vad det kan vara?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Larm lågtryck thermia duo
« Svar #1 skrivet: 19 maj 2023, 07:53:39 »
När pumpen stannar så snabbt brukar problemet vara att cirkulationspumpen inte går. Kontrollera att axeln roterar. Det räcker inte med att det låter som den går, motorn brummar även om pumphjulet inte roterar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Jona

  • Gäst
Jona
SV: Larm lågtryck thermia duo
« Svar #2 skrivet: 19 maj 2023, 08:09:20 »
Hej,

Japp när jag motionerade den så tyckte jag den snurrade lätt.
När jag kör manuellt test på cirkulationspumpen så är det ett tickande ljud när den går. När jag provar brinepumpen manuellt så upplever jag inget knepigt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3564
  • Karma +2/-0
SV: Larm lågtryck thermia duo
« Svar #3 skrivet: 19 maj 2023, 09:30:11 »
Så länge du inte har högtrycklarm behöver du inte titta på varma sidan och den cirkulationspumpen.

Larmar det 15 sekunder efter kompressorstart eller systemuppstart?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Jona

  • Gäst
Jona
SV: Larm lågtryck thermia duo
« Svar #4 skrivet: 19 maj 2023, 10:30:32 »
Hej,

Det larmar 15sekunder efter kompressor start. Den låter i 5-10 sekunder efter den stängs ner vid larmet om det är normalt? Typ pysande ljud.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3564
  • Karma +2/-0
SV: Larm lågtryck thermia duo
« Svar #5 skrivet: 20 maj 2023, 09:41:09 »
Testa om du får förändring av flödesljud om du provkör KB-pumpen och stryper med någon KB-kran samtidigt.

Håll nära något på KB-pumpens axel samtidigt som kompressorn startar så du känner om den skulle få för sig att stanna.

Min gissning lutar lite åt expansionsventilhaveri, då får du skicka dit en kyltekniker för undersökning efter allt enkelt är kollat.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Jona

  • Gäst
Jona
SV: Larm lågtryck thermia duo
« Svar #6 skrivet: 20 maj 2023, 19:57:12 »
Har provat lite till å brinepumpen blir kall när den går, så utgår från att den fungerar som den ska att det cirkulerar. Är det något man kan själv göra eller kontrollera på kompressorn och dens delar?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3564
  • Karma +2/-0
SV: Larm lågtryck thermia duo
« Svar #7 skrivet: 20 maj 2023, 22:28:22 »
Du kan mäta om lågtryckspressostaten verkligen löser med multimeter samtidigt som den kör. Mät ohm.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Jona

  • Gäst
Jona
SV: Larm lågtryck thermia duo
« Svar #8 skrivet: 03 juni 2023, 17:28:28 »
Gej igen,

En tekniker var här därför en shrader? Ventilen hade lossnat och är gasen kommit ur kompressorn. Så det är åtgärdat och nu fungerar pumpen igen. Men han tyckte kompressorn går tungt vad det nu menas?? Och att vi får fundera på att byta pumpen?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3564
  • Karma +2/-0
SV: Larm lågtryck thermia duo
« Svar #9 skrivet: 04 juni 2023, 11:32:59 »
Kan hända kompressor tagit skada av gasbristen. Det går att byta kompressor.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!