Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Verkstad och stall m golvvärme  (läst 1285 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eing9911

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Verkstad och stall m golvvärme
« skrivet: 18 november 2020, 11:58:43 »
Jag har byggt en verkstad kombinerat med stall där jag har utgått från en byggsats från Lövånger bygg. Det är 121 kvadrat och har golvvärme ingjutet i plattan uppdelat i fyra glykolfyllda slingor. Just nu har jag en elpanna installerad (Ängekassetten på 9kW) och det funkar. Den är ju dock sjukt ineffektiv och lite för stor. Jag siktar på en innetemp i verkstaden på 12-15 grader och stallet har vi ingen värme på då hästarna genererar tillräckligt och vill inte ha så varmt heller för den delen. Men jag vill dimensionera så att hela byggnaden går att värma likvärdigt utifall vi inte kommer att ha hästar framöver.

Elpannan är lite svår att ställa in då den egentligen bara startar ena 3kW patronen och den slår på och av lite då och då. Framledningstempen ligger på 18-20 grader för att få önskat innetemp.

Mina funderingar nu är luft-vattenpump och funderar på vilka alternativ som finns för Jämtländskt klimat. Daikin Altherma Monoblock känns väldigt lockande. Finns det fler? Jag scannar även av begagnatmarknaden och det dyker ju upp diverse pumpar lite då och då (oftast förlångt bort). Just nu finns en helt ny Anslut från Jula och en helt ny Pioneer. Är det dugliga alternativ? Ser även att det finns poolvärmare som verkar vara monoblock. Skulle en sån funka. Jag är ute efter något som är så enkelt som möjligt då det är ytterst låga krav som ställs men det får gärna bli effektivare än elpannan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Verkstad och stall m golvvärme
« Svar #1 skrivet: 18 november 2020, 13:18:14 »
Poolvärmepump kan nog inte frosta av så det går nog bort.
En Julafula kanske kanske funkar ett tag, speciellt om du inte har så stora krav på att den ska hålla en viss temp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad eing9911

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Verkstad och stall m golvvärme
« Svar #2 skrivet: 18 november 2020, 13:44:06 »
Allt är ju en kostnadsfråga. Helst vill jag kunna installera den själv då kostnaderna har dragit iväg (som det alltid gör vid byggen). Ett monoblock bör inte vara några konstigheter att montera. En tvådelad med ute och innedel blir meckigare pga köldmedium men man får väl ta den smällen.

Hur är Daikin? Är det ett vettigt märke med ok hållbarhet och effektivitet? Den lösningen känns mer lockande än tex Jula även om Julas skulle kosta 10000:- i inköp (dvs ca en tredjedel). Enda jag vet om Daikin är att det går en radioreklam om deras pumpar och där kan de ju säga vad som helst oavsett om det är sant eller falskt.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Verkstad och stall m golvvärme
« Svar #3 skrivet: 18 november 2020, 13:55:11 »
Daikin är ett väl beprövat fabrikat dom har under "alla tider" sysslat med kyl/frys anläggningar samt i "moderna" tider även värmepumpar. Skulle valet stå mellan Jula och Daikin så är valet enkelt till förmån för just Daikin.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad eing9911

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Verkstad och stall m golvvärme
« Svar #4 skrivet: 26 november 2020, 10:00:33 »
Kan man räkna ut en ungefärlig besparing om men skulle välja en värmepump kontra direktverkande el? Hade varit bra för att se ungefär hur fort (eller om) ett byte lönar sig.

Jag ser att nu när jag slagit på elpannan så har elförbrukningen gått upp med ca 700-1000kWh jämfört med vad jag haft tidigare år. Till det kan man ju även ha i beaktning att vi har haft det väldigt varmt i höst så hade klimatet varit normalt hade jag nog haft större skillnad.

Såg att det var 5000:- i rabatt den här veckan på Daikin-pumpen...

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Verkstad och stall m golvvärme
« Svar #5 skrivet: 26 november 2020, 10:36:35 »
Om man utgår från dimensionerande vinterutetemperatur DVUT -25 °C i Jämtland och en isoleringsgrad som nästan men inte helt motsvarar ett nybyggt småhus så blir energibesparingen, mellan tummen och pekfingret, från ca 6900 till ca 8300 kWh/år vid uppvärmning av hela ytan till 13,5° beroende på vilken värmepump man väljer. Vissa värmepumpar stannar vid -20° medans andra klarar -25° eller t.o.m. -28°.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Verkstad och stall m golvvärme
« Svar #6 skrivet: 27 november 2020, 09:10:51 »
Gissar att du då räknat på hela ytan?
Hur stor del av ytan används idag för hästarna?
Det måste du ta hänsyn till för att kunna få ett bra grepp på besparingspotentialen.
Jag skulle aldrig sätta in en Jula/Anslut så pass långt norrut i landet, det är att be om problem som jag ser det.
En begagnad bergvärmepump med nedgrävd kollektor skulle kunna vara ett mycket bra alternativ, jag utgår från att det finns mark att gräva på?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!