Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordfelsbrytare löser ut när värmepump kopplas in  (läst 19617 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stilo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Jag har en Panasonic E9CKP, den har fungerat bra 2 säsonger, men nu helt plötsligt så går min jordfelsbrytare när pumpens elsladd kopplas in.

Jag har lokaliserat problemet till utedelen (genom att helt enkelt koppla bort elen till utedelen och testa innedelen som fläkt), jag plockade bort plåtarna på utedelen och letade problem utan att egentligen hitta något mer än småkryp typ flygfän och efter att jag blåst rent kretskortet i utedelen så fungerade pumpen felfritt i 2 dagar men nu har problemet kommit tillbaks, detta i samband med att det blev fuktig luft ute om detta är orsaken vet jag inte.

Som jag ser det skulle jag kunna ansluta värmepumpen med en fast elinstallation före jordfelsbrytaren. Detta löser förmodligen problemet men något är ju fel eftersom det har fungerat felfritt...

Någon som kan komma med tips vad detta kan vara för något?
Är det att rekomendera att koppla värmepumpen för jordfelsbrytare?
Kan jag köpa en ny elektronikdel till utedelen, eller kanske rentav en helt ny utedel? Och är detta isåfall ekonomiskt försvarbart? Man får ju en ny pump för under 10000:-

Tacksam för svar

Mvh Kristian

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Jordfelsbrytare löser ut när värmepump kopplas in
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2007, 19:38:41 »
Är skruvplinten på utedelen riktigt isolerad ? Mycket möjligt att det går krypströmmar från skuvarna om det är fuktikt av kondens pga värmeväxlingarna. Stäng av helt-bryt strömmen-torka rent skruvskallarna med t-röd, och isolera dessa med eltape över och prova igen.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Jordfelsbrytare löser ut när värmepump kopplas in
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2007, 19:49:40 »
Prøv å koble fra varmekabel eller kompressorvarme . Mulig feil der.
 *vinkar* Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Stilo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Jordfelsbrytare löser ut när värmepump kopplas in
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2007, 19:58:18 »
Jag har kontrollerat anslutningsplinten i utedelen, och den är rent konsturktionsmässigt väldigt välisolerad, såg ingen som helst antydan till kondens.

Testade att slå igång pumpen igen efter denna kontroll och då gick den i en minut ungefär.


Jag har ingen trågvärme monterat i pumpen, finns där en inbyggt kompressorvärmare från fabrik man kan koppa ifrån som test?

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordfelsbrytare löser ut när värmepump kopplas in
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2007, 23:36:06 »
Du ska givetvis inte koppla pumpen utanför jordfelsbrytaren - Om ditt jordfel är stort kommer säkringen gå, om det är litet kommer du få en liten spänning på höljet, 1-115V vilket inte är bra för personer som tar på den, och slösar en massa energi i onödan. Dessutom, om jordledningen i framtiden blir avbruten har du 230V på höljet och maskinen är totalt livsfarlig.

Felsök maskinen med hjälp av goda råd på forumet, kan du inte lösa det, försök åberopa garantin om den inte är för gammal, går inte det kontakta en elektriker eller annan som kan laga den.

Edit: det finns givetvis också risk för brand.
« Senast ändrad: 16 oktober 2007, 23:37:46 av mrfrenzy »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Om pumpen är jordad (som den naturligtvis skall vara) kommer det INTE att bli någon märkbar spänning på höljet oavsett jordfel och avsaknad av jordfelsbrytare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Jordfelsbrytare löser ut när värmepump kopplas in
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2007, 09:09:41 »
Eftersom ditt fel bara verkar uppträda vid fuktig luft och du hade blåst rent kortet tidigare undrar jag om det möjligen då kan vara någon fukt som lägger sig någonstans på styrkortet och då ger krypströmmar mot jord. Det bästa vore om du kunde låna en "megger" och mäta från styrkortet mot jord eller försöka se var du ev kan ha fått fuktansamling någonstans.

Även kondensatorer kan ge detta problem, men då förekommer detta alltid oberoende av luftfuktighet, vad jag vet har du 2 st i utedelen, 1 för fläktmotorn och 1 för kompressorn som du då också kan mäta med "meggern" mot jord i fall du har en "läckande" kondning.

Är din kompressor isolerad med något material som i sin tur ligger an mot någon starkströmsdel ?
De flesta isoleringar brukar ta upp fukten och sen hålla detta i ett bra tag och kan ev då också lösa ut jordfelsbrytaren, kan det vara så att du får kondens från kompressorn som rinner ned i isolering som i sin tur ligger an mot starkströmsdel ?

Bästa felsökning som sagt, låna en "megger" , kan du inte få tag i detta får du låna en vanlig ohm-mätare (som dock inte är lika bra).

Lycka till.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordfelsbrytare löser ut när värmepump kopplas in
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2007, 10:49:21 »
svenske kocken: läs gärna detta, särskilt sista inlägget.

Stilo: lycka till med feksökningen

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Jordfelsbrytare löser ut när värmepump kopplas in
« Svar #8 skrivet: 17 oktober 2007, 11:09:45 »
Om pumpen är jordad (som den naturligtvis skall vara) kommer det INTE att bli någon märkbar spänning på höljet oavsett jordfel och avsaknad av jordfelsbrytare.

Lita inte på jord. Själv skulle vi sätta in en sprillans diskmaskin från ett stort möbelvaruhus och dagen efter installationen lutade jag mig mot diskbänken och kände hur det kittlade när jag nuddade diskbänken, shit-fram med multimeter och mätte, fick 180V AC diskbänk mot jord, stängde ner allt och felsökte. Det visade sig att störkondingen till diskmaskinen felade under drift och skickade ut 230V och diskbänk och maskin var jordade, efter byte av konding var allt ok, med denna läxa i bakhuvudet graderade jag upp den gamla elen med jordfelsbrytare för hela köket. Så om du nu står utomhus i drypande fukt eller regn och ev meckar med pumpen kan alltså en konding eller annat ge dig en praktkyss under vissa omständigheter.

Däremot bör man montera jordfelsbrytare som är avstörda för motordrift, finns speciella sådana som kostar c:a 100:- extra, då just motorskydden kan trigga vanliga jordfelsbrytare, samma problem kan dyka upp på kylskåp/borrmaskiner/cirkulationspumpar m.m om man använder en ordinär jordfelsbrytare.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Jordfelsbrytare löser ut när värmepump kopplas in
« Svar #9 skrivet: 17 oktober 2007, 18:05:42 »
Hej MrFrenzy

Jag läste det du refererade till, allramest sista inlägget.
Snacka om att svänga sig med konstgjorda ord för att försöka höja imponeringsfaktorn på det han skriver.
Jordslutning, är det när man plöjer igen fårorna över nysatt potatis ?
Hur många jordar har han?

By the way, använd inte megger för att leta fel i elektronik, risk finns att man förstör komponenter då.

MVH
Messer

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Jordfelsbrytare löser ut när värmepump kopplas in
« Svar #10 skrivet: 17 oktober 2007, 18:21:15 »
Messer har helt rätt, är man ovan vid megger ska man inte mäta med denna på elektronik, då den kan bränna elektroniken, så kan du inte meggern-kör vanlig ohm-mätare, annars är det bara att megga på.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Hej, MrFrenzy. Jag orkar inte läsa igenom hela tråden, men eftersom jag är behörig elinstallatör och tror mig ha bra koll på hur el fungerar vid olika "driftsfall" upprepar jag bara det jag skrev tidigare med tillägget, att vid extrema situationer ( tex. en direkt träff av åsk blixt) kan oförutsägbara saker hända men vid "normala" fel i "normala" anläggningar kommer aldrig ett jordfel att innebära att att man kan märka nån spänning i maskinen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Stilo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Jordfelsbrytare löser ut när värmepump kopplas in
« Svar #12 skrivet: 17 oktober 2007, 19:05:23 »
Tänkte jag skulle kolla efter skador på kablarna som går från elektronikkortet till diverse delar i pumpen under helgen.
Ser jag inget uppenbart så tänker jag inte krångla till det utan helt enkelt koppla via en normsäkring som ligger före jordfelsbrytaren, och eventuellt koppla in en "isticksjordfelsbrytare" anpassad för motorlast mellan pumpen och eluttaget.
Det finns ju inte ens ett krav på jordfelsbrytare, enda anledningen jag skruvade dit en är för att mina golvvärmeslingor i badrummet krävde detta...
Jag har väldigt svårt att tänka mig att höljet skulle bli strömförande pga mitt jordfel inte sålänge jordledaren är ansluten, och nån obehörig lär aldrig komma i närheten av utedelen då den sitter monterad på mitt garagetak...

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jordfelsbrytare löser ut när värmepump kopplas in
« Svar #13 skrivet: 17 oktober 2007, 19:48:48 »
har du separat jordfelsbrytare till pumpen ?
om inte så kan det vara en annan apparat som läcker lite extra till jord nu eller om du köpt in ngn ny apparat som du inte hade innan.
alla felströmmar läggs ihop så att till sist löser den ut, det kan vara bra att veta att det finns klass A jordfelsbrytare som är mer "okänsliga" för pulserande likströmmar som uppkommer från lysrör med HF-don, frekvensomriktare samt om man installerar dimrar i huset.
det kanske är pumpen "som får bägaren att rinna över" men det är inte säkert att det är ngt fel på den.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Har du kollat termostaten till vinterutrustningen? Eller kabeln, felet ligger där! koppla bort den och testa!

Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!